• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Här var det snöigt! ❄️

DSC04988.jpg

Fick precis brev från Harrods att min allokerade Tudor Harrods Edition finns och väntar på mig. Nu är jag dock i valet och kvalet. Först och främst älskar jag färgen på den och gillar hela stilen med den vintage inspirade looken.

Däremot så har jag rätt smala handleder och funderar om det kommer uppfattas för chunky för mig att bära. Utöver det så måste jag resa till London nästan direkt. Bah, jag vet inte riktigt vad jag skall göra.
Vet inte hur ”heta” dom är nu för tiden men tror väl att du iaf får igen vad du får ge hos Harrods om du tycker att den inte funkar. Värt att testa den mao tycker jag.

Fick precis brev från Harrods att min allokerade Tudor Harrods Edition finns och väntar på mig. Nu är jag dock i valet och kvalet. Först och främst älskar jag färgen på den och gillar hela stilen med den vintage inspirade looken.

Däremot så har jag rätt smala handleder och funderar om det kommer uppfattas för chunky för mig att bära. Utöver det så måste jag resa till London nästan direkt. Bah, jag vet inte riktigt vad jag skall göra.
Gå till en AD och testa en ”vanlig” BB.
Bestäm dig därefter.

Köpte precis ett tudorläder med viklås. Men ska det verkligen vara så här? Känns typ ”upp-och-ner” om ni förstår vad jag menar. Är van vid att remmen med hålen ska sitta vid bandhornen kl 6. Inte kl 12 som i detta fall. Men det kanske ska vara så? För gör jag tvärtom så sitter spännet fel och tudortexten läses upp-och-ner.
DC4B10D5-FE65-4AB9-B979-87C767F4C930.jpeg

Köpte precis ett tudorläder med viklås. Men ska det verkligen vara så här? Känns typ ”upp-och-ner” om ni förstår vad jag menar. Är van vid att remmen med hålen ska sitta vid bandhornen kl 6. Inte kl 12 som i detta fall. Men det kanske ska vara så? För gör jag tvärtom så sitter spännet fel och tudortexten läses upp-och-ner.
Jag med flera här i tråden tycker precis som du så vi har skiftat så att texten kommer upp och ner.
D2ADCB8E-FD05-4392-8772-2EFDFAB32459.jpeg

Jag med flera här i tråden tycker precis som du så vi har skiftat så att texten kommer upp och ner.
D2ADCB8E-FD05-4392-8772-2EFDFAB32459.jpeg
Inte bara Tudor... hade en Oris Aquis vars clasp till gummit också var "felvänd"

Titta lite närmare på hur den är konstruerad.
Fundera lite över varför den ser ut som den gör. Hur hade den varit tvingats vara konstruerad för att ha flärpen vänd åt andra hållet? Jag har reagerat likadant, men om man skulle vända på den så att låset är kvar där det är idag, så att säga, medan flärpen går åt andra hållet, och inte minst att du vill ha öppningen av låset som vi är vana vid, öppna neråt liksom, så blir det ett lager läder till under låset. Det blir alldeles för tjockt.
För du vill förmodligen ha låset så du ser det när du vinklar fram undersidan av handleden, och att du viker låset nedåt vid öppning, inte uppåt?
Alternativt är att konstruera om det likt Omegas lås, men det vill Tudor uppenbarligen inte. Det är många tillverkare som valt denna lösning, Grand Seiko också som exempel.
Jag tror att det hänger ihop med resonemanget ovan, samt av estetiska skäl, flärpen ytterst alltså.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp