• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Burnman

Audemars
2-Faktor
Hänger kanske på.😍😍😍
Det här blir bara bättre och bättre. Lutar nästan åt att det blir en GTG i Västerås så kan vi för-stöta på nymans!?

Frågan är hur många vi behöver vara (och hur köpkåta) för att nymans Västerås kan göra något exklusivt åt oss? Antingen ta med lite ur till lämplig lokal eller hålla lite öppet efter ordinarie öppettider??
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tyvärr vill nästan ingen urmakare i Stockholm vill serva mina ETA Tudor. Dom saknar verktyg och möjlighet att få tag på reservdelar.
No shit. Ingen seriös urmakare vill serva en så pass ny klocka utan att byta krona, packningar och slitdelar. Moddat ETA betyder inte ”servas billigt av alla överallt”.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
”Bättre” är en definitionsfråga och beror på vem du frågar. Fördelen med keramisk bezel är att den inte repas. Nackdelen är att de kan spricka och att de är mycket dyrare att byta ut än en aluminiumbezeln.

Det stämmer att BB58 har aluminiumbezel, de moderna Rolex Submariners har dock keramisk bezel numera.

Min personliga åsikt: Keramisk bezel är praktiskt och är svårt att repa ned, däremot har aluminiumbezel ofta mer karaktär och kan få fin patina🙂
Med tillägget att keramiska inlägg kan repas, även om just Rolex keramik är väldigt tåligt. @DakotaRed
 

Olipheus

Rolex
2-Faktor
Märkt 👍



IMG20220411133213.jpg
 

DakotaRed

Omega
Grattis till er båda!
Jag är själv där ni var nyss, och väntar på anslutningen till Tudor-klubben. Frågan är med vilken...? 🤔
BB S&G ovan är en av kandidaterna jag spanar på. Riktigt tjusig i mitt tycke. Även den blå BB58:an, även om jag nog är mer inne på den svarta varianten. Sen är det ju det här med tjocklek och väntetider. Jag spanar på följande modeller, och någon av dem slår jag till på:

BB GMT S&G (M79833MN-0001) - Hur är tjockleken på denna?

BB GMT (M79830RB-0001) - Samma tjocklek som ovan väl?

BB 58 svart / brons (M79030N-0001 / M79012M-0001) Samma tjocklek på båda dessa varianterna och 11,9mm? Ser att det är två inte identiska urverk (MT5402 och MT5400).

BB / BB S&G (M79230R-0012 / M79733N-0004) - Hur är tjockleken på denna?

BB 41 (M79540-0006 / M79540-0011) i svart eller vit.


Många frågor om tjocklek, absolut. Jag har en Seamaster 300M (210.22.42.20.01.001) och den ligger på 13,5mm i tjocklek. Där är min teoretiska gräns, även fast jag vet att de upplevs olika på armen.

Och slutligen, vilken av ovan får man snabbast tag på hos AD och vilken kan man "glömma" s.a.s, gällande väntetider?




Jag föredrar keramisk eftersom jag tycker de har en helt fenomenal lyster. Att de är reptåliga är bara en bonus. En GMT Root beer i BB58:ans case med keramisk ring istället... Då hade vi snackat allvar!
Ja tror jag håller med dig än så länge iaf. Finns den modellen du snackar om där? Eller nej men lät himla nice asså 😅
 

ArtVandelay

Panerai
2-Faktor
Rätt olika klockor både till användning och till känsla och utseende. Frågan är mer hur du kommer att använda klockan. Om det är en field watch med GMT funktion du är ute efter borde väl BB Pro vara en bra kompromiss. Måtten är liknande GMT'n men lite mindre (39mm), du får GMT funktionen och T fit clasp.
Gillar 36 men har kommit fram till att den blir lite anonym och "platt" efter ett tag.
Får väl tyvärr hålla med om det, 36an är lite för mångsidig. Jag har hellre olika klockor för olika tillfällen än en som passar till allt
 
Topp