• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Hej!
Jag är relativt ny på klockor men fått för mig att keramisk bezel (boettring?) är ”bättre” och mer åtråvärt i en dykklocka. Men precis lärt mig att varken Tudor BB58 eller Rolex submariner (kanske bara tidigare?) har det utan istället aluminium. Båda två är klockor jag kan se mig ha förhoppningsvis snart.

Vad säger ni kring detta?
Att aluminium åldras finare och får patina. Keramisk är väl kul om man vill att klockan ska se ny ut och att man inte använt den 😉
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Äntligen kan man med gott samvete hänga i den här tråden! Nyss hemkommen från Nymans Ur i Västerås med en BB58 😍
8FF9E233-EC63-44D4-8093-B907094E2F59.jpeg
Grattis och välkommen in i värmen!
 

DakotaRed

Omega
”Bättre” är en definitionsfråga och beror på vem du frågar. Fördelen med keramisk bezel är att den inte repas. Nackdelen är att de kan spricka och att de är mycket dyrare att byta ut än en aluminiumbezeln.

Det stämmer att BB58 har aluminiumbezel, de moderna Rolex Submariners har dock keramisk bezel numera.

Min personliga åsikt: Keramisk bezel är praktiskt och är svårt att repa ned, däremot har aluminiumbezel ofta mer karaktär och kan få fin patina🙂
Tack för info. Intressant. Hr tänkt att keramisk är ”bättre” men då är det mer att det är olika då helt enkelt. Än så långe gillar jag nytt så keramisk it is. Men fpr kanske ta en aluminium om det blir en BB58.
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Tack för info. Intressant. Hr tänkt att keramisk är ”bättre” men då är det mer att det är olika då helt enkelt. Än så långe gillar jag nytt så keramisk it is. Men fpr kanske ta en aluminium om det blir en BB58.
Som referens. Om du googlar eller söker runt på lite äldre Tudor eller Rolex sub så kan du se patinan som du får av aluminium.
 
Senast ändrad:

G.Clooney

Cartier
Tja,
nu har jag äntligen fått ansluta mig till Tudor-klubben genom min BB S&G (M79733N-0004). Inför köpet försökte jag hitta lite info och eventuella referenser här på forumet men jag lyckades inte. Finns dessutom väldigt lite på tuben (enligt mig) kring denna klocka då den inte verkar vara superpoppis. Slänger därför ut lite bilder på denna pärla så kanske det hjälper någon som går i samma tankar som jag gjorde under en tid. Oklart om detta är bästa sätt att posta bilder på men förhoppningsvis dyker referensen upp i mitt inlägg om någon gör en sökning på forumet. Jag är relativt ny på forumet så ha lite överseende :)

20220408_075315.jpg
Äntligen kan man med gott samvete hänga i den här tråden! Nyss hemkommen från Nymans Ur i Västerås med en BB58 😍
8FF9E233-EC63-44D4-8093-B907094E2F59.jpeg
Grattis till er båda!
Jag är själv där ni var nyss, och väntar på anslutningen till Tudor-klubben. Frågan är med vilken...? 🤔
BB S&G ovan är en av kandidaterna jag spanar på. Riktigt tjusig i mitt tycke. Även den blå BB58:an, även om jag nog är mer inne på den svarta varianten. Sen är det ju det här med tjocklek och väntetider. Jag spanar på följande modeller, och någon av dem slår jag till på:

BB GMT S&G (M79833MN-0001) - Hur är tjockleken på denna?

BB GMT (M79830RB-0001) - Samma tjocklek som ovan väl?

BB 58 svart / brons (M79030N-0001 / M79012M-0001) Samma tjocklek på båda dessa varianterna och 11,9mm? Ser att det är två inte identiska urverk (MT5402 och MT5400).

BB / BB S&G (M79230R-0012 / M79733N-0004) - Hur är tjockleken på denna?

BB 41 (M79540-0006 / M79540-0011) i svart eller vit.


Många frågor om tjocklek, absolut. Jag har en Seamaster 300M (210.22.42.20.01.001) och den ligger på 13,5mm i tjocklek. Där är min teoretiska gräns, även fast jag vet att de upplevs olika på armen.

Och slutligen, vilken av ovan får man snabbast tag på hos AD och vilken kan man "glömma" s.a.s, gällande väntetider?


Hej!
Jag är relativt ny på klockor men fått för mig att keramisk bezel (boettring?) är ”bättre” och mer åtråvärt i en dykklocka. Men precis lärt mig att varken Tudor BB58 eller Rolex submariner (kanske bara tidigare?) har det utan istället aluminium. Båda två är klockor jag kan se mig ha förhoppningsvis snart.

Vad säger ni kring detta?

Jag föredrar keramisk eftersom jag tycker de har en helt fenomenal lyster. Att de är reptåliga är bara en bonus. En GMT Root beer i BB58:ans case med keramisk ring istället... Då hade vi snackat allvar!
 

Been

Patek
2-Faktor
Tja,
nu har jag äntligen fått ansluta mig till Tudor-klubben genom min BB S&G (M79733N-0004). Inför köpet försökte jag hitta lite info och eventuella referenser här på forumet men jag lyckades inte. Finns dessutom väldigt lite på tuben (enligt mig) kring denna klocka då den inte verkar vara superpoppis. Slänger därför ut lite bilder på denna pärla så kanske det hjälper någon som går i samma tankar som jag gjorde under en tid. Oklart om detta är bästa sätt att posta bilder på men förhoppningsvis dyker referensen upp i mitt inlägg om någon gör en sökning på forumet. Jag är relativt ny på forumet så ha lite överseende :)

20220408_075315.jpg
Grattis till en grym klocka
 

Cosmo

Audemars
2-Faktor
Lugnt i tråden idag.
Nästan så man kan tro att Tudor folket är borta på samma fest 🥳
Något jag verkligen hoppas på framöver är att det ska gå att köpa till den nya T-fit claspen och att den passar till den gamla BB36an. Det vore något.
Gammal bild för topic.
1649518997033.jpeg
 

Burnman

Audemars
2-Faktor
Lugnt i tråden idag.
Nästan så man kan tro att Tudor folket är borta på samma fest 🥳
Något jag verkligen hoppas på framöver är att det ska gå att köpa till den nya T-fit claspen och att den passar till den gamla BB36an. Det vore något.
Gammal bild för topic.
1649518997033.jpeg
Och vart var du då?? Hörde något om snöstorm, kung Bore osv. Men jag ser faktiskt ingen snö hos dig, bara en grön gräsmatta! Trist att du missade idag. Sjukt trevligt
 

Cosmo

Audemars
2-Faktor
Och vart var du då?? Hörde något om snöstorm, kung Bore osv. Men jag ser faktiskt ingen snö hos dig, bara en grön gräsmatta! Trist att du missade idag. Sjukt trevligt
Gammal bild det där vettu ;)
Här är en bild från igår, sorry för ej Tudor.
Hade ej varit någon hit med sommardäck på vlnterväg idag då vädret varit minst sagt varierande häromkring.
1649539814946.jpeg
 
Topp