• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hörde jag Tudor-torsdag?

6693101A-9145-451D-9BE2-5587AF9808B6.jpeg

Intressant artikel av Fratello. Tudor som till en början bara sågs som en nästan Rolex, till att bli lekfulla och innovativa, men som nu börjar gå tillbaka till "nästan" Rolex facket igen...

DCB6EE54-7652-4AE4-A8EB-E1CBCADDEE31.jpeg
560A820C-4E12-4FF1-84F3-AC3A48022E06.jpeg
0FD7A7B0-E6AF-4048-AB85-8C991C945167.jpeg
1655 är min graal och jag är så sjukt kluven. Normalt är jag den förste att basha homager. När BB Pro släpptes väcktes habegäret direkt men nu är jag ytterst tveksam. Om något annat märke släppt en likadan hade jag nog gnällt på hur lika de är... Faaaan.

1655 är min graal och jag är så sjukt kluven. Normalt är jag den förste att basha homager. När BB Pro släpptes väcktes habegäret direkt men nu är jag ytterst tveksam. Om något annat märke släppt en likadan hade jag nog gnällt på hur lika de är... Faaaan.
Gillar också klockan. Tycker mest att det är synd att Tudor safe:ar på det här sättet

Intressant artikel av Fratello. Tudor som till en början bara sågs som en nästan Rolex, till att bli lekfulla och innovativa, men som nu börjar gå tillbaka till "nästan" Rolex facket igen...

DCB6EE54-7652-4AE4-A8EB-E1CBCADDEE31.jpeg
560A820C-4E12-4FF1-84F3-AC3A48022E06.jpeg
0FD7A7B0-E6AF-4048-AB85-8C991C945167.jpeg
Många bra poänger i den artikeln. Ett roligare mer spännande alternativ hade varit en stål GMT i 39mm m vridbar ring.
Gillar BB Pro och kan ev tänka mig den. Men samtidigt är nog FXD den enda ”riktiga” sportklockan de släppt på länge.

Många bra poänger i den artikeln. Ett roligare mer spännande alternativ hade varit en stål GMT i 39mm m vridbar ring.
Gillar BB Pro och kan ev tänka mig den. Men samtidigt är nog FXD den enda ”riktiga” sportklockan de släppt på länge.
Kul artikel och jag tycker mer eller mindre exakt motsatt vad författaren gör. Delvis för jag tycker det är en falsk historieskrivning han ägnar sig åt. I hans värld så rör sig Tudor ut ur Rolexskuggan och ger sig in på ett "coolt" spår nånstans med Heritage Chrono och Advisor och sedan med den första BB 2012 "Pretty soon, it became clear that creating Rolex lookalikes was not Tudor’s strategy anymore." Ok. Men hallå, det är ju rena tomterierna? 1995 nånstans är det Tudor börjar koppla ifrån Rolex, plockar bort alla oysterdelar och re-brandade Rolex länkar, kronor mm. Därefter kommer en 15 års ökenvandring med Tiger kronografer, Hydronauter mm där Tudor desperat söker nåt annat helt eget formspråk, oftast med miserabla konsekvenser. Man försvinner från USA marknaden för det går så jävla illa.

Det som sen händer 2010-12 är ju att man återvänder in i Rolex"sfären" genom modeller som återknyter till historiskt framgångsrika modeller. "Rolex med egen liten twist" blir återigen affärsmodellen. Att försöka intala sig själv om motsatsen känns som lite självbedrägeri "jag gillade Tudor för att de särskiljde sig från Rolex!" borde egentligen läsas som "jag gillade Tudor för att de särskiljde sig lite lagom men inte alltför mycket från Rolex". Den största skillnaden i dagens Tudor mot 50-80-talets är att istället för att ligga design-nära samtida Rolex som man gjorde förr i tiden så ligger Tudor idag design-nära klassiska Rolex-modeller från klockornas guldålder. Det kan man ju sen gilla eller inte gilla.

Sökte också ny länge och väl. I slutändan dök det upp en begagnad i nyskick som jag dessutom lyckades pruta rätt rejält. Måste haft bra tur...

Two tone root beer GMT ser riktigt bra ut!
Jag lyckades jaga fatt på ett exemplar hos Rob Engström faktiskt. Dock måste jag åka till Sthlm (bor i Helsingborg) då de ej skickar klockor längre så vi får se om jag åker upp eller väntar på att en annan dyker upp på kortare avstånd 😁

EA874D2F-1FFD-4658-A275-B35A79E1EDB7.jpeg

Nån som vet varför Tudor har raderat allt innehåll vad gäller den mönstrade tavlan? Hittar den ingenstans.
Skärmdump från en youtube video.
Vet inte och bryr mig inte! Däremot den där nya S&G BB får mig att gå igång på varenda jävla cylinder 😍
Kan inte bara vara jag som tycker den ser sjukt fin ut!? Den där måste provas irl!!

Tillbaka
Topp