• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Om det är väldigt rakt och därför bidrar till stelheten är ett tips att lägga det typ i en kaffekopp så det får en mer rundare form. Och därefter fylla på med kokande vatten. Låta det dra en liten stund och sen borde det vara bättre. Körde så med några billigare gummistraps för några år sen. Skillnaden blev som natt och dag.
Det var helt rakt och oanvänt, så kanske inte är så konstigt att det var stelt. Är bortskämd med mitt mjuka zelande gummi 😅 Ska testa att lägga det i varmvatten ikväll 🌊😊

Om det är väldigt rakt och därför bidrar till stelheten är ett tips att lägga det typ i en kaffekopp så det får en mer rundare form. Och därefter fylla på med kokande vatten. Låta det dra en liten stund och sen borde det vara bättre. Körde så med några billigare gummistraps för några år sen. Skillnaden blev som natt och dag.
Grymt tips! Hur många sekunder ungefär rekommenderar du att ha bandet i kokande vattnet? Tänker så att det inte blir "överkokt"...

Grymt tips! Hur många sekunder ungefär rekommenderar du att ha bandet i kokande vattnet? Tänker så att det inte blir "överkokt"...
Det beror på vilket gummi det rör sig om. Min erfarenhet är att silikon är mycket motståndskraftigt mot värme, dvs det vill inte forma sig som avsikten var.
Seikos gummin, vad det nu är, är enkla att forma, någon minut i varmvatten, gärna spänt runt något som har samma form som din handled, sen kyla av det i kallvatten, så har du en bestående deformation som motsvarar din handled.
Vad just detta gummi är gjort av vet jag inte, men att någon minut skulle skada det har jag mycket svårt att tro. Men du behöver inte koka vattnet med bandet
i. Koka vattnet först. Sen i med bandet. Ta upp och kyl av det.

Bandet blir inte mjukare av detta utan blir deformerat så att det förhoppningsvis passar dig.

Pelagosen höll mig sällskap idag.
9ED9D6FC-235F-4AF0-BC29-1FCBD9FE19F8.jpeg
FXDn hälsar!

A7E46442-B840-489B-8E19-A51A296E931B.jpeg

Det beror på vilket gummi det rör sig om. Min erfarenhet är att silikon är mycket motståndskraftigt mot värme, dvs det vill inte forma sig som avsikten var.
Seikos gummin, vad det nu är, är enkla att forma, någon minut i varmvatten, gärna spänt runt något som har samma form som din handled, sen kyla av det i kallvatten, så har du en bestående deformation som motsvarar din handled.
Vad just detta gummi är gjort av vet jag inte, men att någon minut skulle skada det har jag mycket svårt att tro. Men du behöver inte koka vattnet med bandet

Bandet blir inte mjukare av detta utan blir deformerat så att det förhoppningsvis passar dig.
Tack för svaret. Får bli att testa hemma sen!

Se svaret nedan från @ironcastle

Exakt så. Jag ”brukar” lägga bandet i en kaffekopp modell mindre så rundningen stämmer av hyfsat mot min handled. Sedan fylla på med kokt vatten som du säger. Låta det ligga ca 1min i varmvattnet. Men jag tar inte upp det för kylningen sen utan ställer koppen under rinnande vatten och kyler på i muggen. Ungefär som när man kokar ägg

Se svaret nedan från @ironcastle

Exakt så. Jag ”brukar” lägga bandet i en kaffekopp modell mindre så rundningen stämmer av hyfsat mot min handled. Sedan fylla på med kokt vatten som du säger. Låta det ligga ca 1min i varmvattnet. Men jag tar inte upp det för kylningen sen utan ställer koppen under rinnande vatten och kyler på i muggen. Ungefär som när man kokar ägFint
Snyggt! Tack till dig med för tipsen.

Lycka till. Posta gärna utlåtande och resultatet här sen så vi får se hur det blev
Instämmer.

Jag har samma gummi till min Pelagos. Men använder det inte heller just p g a detta. Tycker inte ens att det är särskilt snyggt med infästningen det har. Så har inte försökt forma det.
Men om det går att få till en vettig form på det så kan det ju vara värt ett försök ändå.

Tycker det är mycket obekvämt om banden klämmer om handleden och reser sig ut från handleden på undersidan. Sådana band åker oftast av direkt. Lite synd, då vissa band kräver viss "inkörning" som en del kallar det. Men den tiden har jag inte ro med.

Tror inte det blir en vit Pro redan nu. För nära inpå släppet att komma med ny. Men också för att jag hört att AD ska få en brief av Tudor på fredag och kan inte se behov av en brief vid ny färg på tavlan 🙂

Tror inte det blir en vit Pro redan nu. För nära inpå släppet att komma med ny. Men också för att jag hört att AD ska få en brief av Tudor på fredag och kan inte se behov av en brief vid ny färg på tavlan 🙂
Näe sannolikheten är inte stor, men å andra sidan har konstigare saker hänt. Att det sker ett släpp i julivet vi ju, likväl att det kommer ett släpp i September.

Tillbaka
Topp