• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Blev en BB36 i torsdags. Jag hade hade höga förhoppningar men blev trots det positivt överraskad över hur bra den är

Bilagor

• CE4E136B-49DB-4E30-90E9-4DB620B535B4.jpeg
    CE4E136B-49DB-4E30-90E9-4DB620B535B4.jpeg
    441.6 KB · Visningar: 12
  • 9FBB4526-000F-4643-ABD6-D852813B7FAF.jpeg
    9FBB4526-000F-4643-ABD6-D852813B7FAF.jpeg
    443.4 KB · Visningar: 12
  • 6775E341-C003-4BC9-A657-D744BF29443F.jpeg
    6775E341-C003-4BC9-A657-D744BF29443F.jpeg
    579.5 KB · Visningar: 11
Senast ändrad:
Nää inte hunnit tyvärr. Höströj ute idag med förberedelse för poolstängning, plocka undan ungarnas leksaker som spritts över hela nejden, klippt gräset och plockat in alla utemöbler. Och som lök på laxen fick frugan för sig att 11 meter gardinskenor med gardiner skulle upp 🙄
Imorrn har grabben sitt livs första brottartävling också men beroende på när vi är hemma kan det med lite stolpe in bli morgondagens eftermiddagsprojekt. Vi siktar på det i alla fall
Det låter som dagar varje klok man borde avundas 🙂👍 pula med klockor är ju kul och så, men att pyssla om- och sanera tomten efter avkommor, det är ju livskvalitet på riktigt 🙂

Det låter som dagar varje klok man borde avundas 🙂👍 pula med klockor är ju kul och så, men att pyssla om- och sanera tomten efter avkommor, det är ju livskvalitet på riktigt 🙂
Det har absolut sin tjusning. Särskilt när kidsen är med ute och röjer och sitter i knät och rattar gräsklipparen. Det är såna stunder man ser tillbaka på med ett leende på läpparna en vacker dag.
Men låg faktiskt nyss i sängen med både s&g och 58:an och försökte ”se” möjligheterna och hur det kommer te sig. Känns som att jag verkligen måste släcka alla funderingar imorgon och ge det ett försök trots allt 😍

Tänkte inte så mycket på det då jag snabbt blev ointresserad pga den låga vikten. Min spontana reaktion var dock att låset är hyfsat stort men absolut inget som skulle få mig att avstå. :)
Intressant.
Är den såpass lätt att det är stor skillnad mot t.ex en bb58?
inte ens tänkt på det "problemet" faktiskt.

Intressant.
Är den såpass lätt att det är stor skillnad mot t.ex en bb58?
inte ens tänkt på det "problemet" faktiskt.

"The Pelagos 39 is 39mm wide, 11.8mm thick, 47mm lug to lug, and weighs 107 grams on the unsized bracelet. The lug width is 21mm and the bracelet tapers to 16mm at the clasp."

Har själv tre klockor i titan och tycker att två är för lätta på handleden. Gränsen mellan lätt eller för lätt går för mig någonstans vid 115-130 gram beroende på övriga dimensioner.

Tudor Pelagos 25500TN: 157 grams

Tudor Pelagos 25500TB: 157 grams

Tudor Heritage Black Bay Chronograph 79350: 190 grams

Tudor Heritage Black Bay 79230N on bracelet: 174.8 grams

Tudor Pelagos LHD 25610TNL: 148 grams

Tudor Heritage Black Bay 79030B Fifty-Eight on bracelet: 145 grams

Tudor Heritage Black Bay Fifty-Eight 79030N on bracelet: 145 grams

Tudor Black Bay 36 79500 on bracelet: 117 grams

Skaffade min BB Pro 28 juli och ställde den då enligt en app. Nu så där ca. 62 dagar senare så går den med +11s vilket innebär ca +0.17s /24h.
Mycket bra jobbat av Tudor, då har den legat i lådan ett par dagar ibland också.
Grym precision! Har uppmätt min BB58 Bronze nyligen, gick ca +1 sek på 4 dagar. Tudor har verkligen lyckats fantastiskt med tidshållningen.

Men gud förbannat!! Jag hade faktiskt ingen aning om att 39mm BB s&g hade 21mm band/länkbredd. Tog helt för givet och förutsatte 20mm

DD2F9492-844F-46C7-BCF6-6EB8C5009B74.jpeg 2481F14F-AE89-4279-A57C-15EDA2C1F4FA.jpeg
Klimax! Surt!
Byggt upp denna stund i verkstaden och sett fram emot den som ett barn ser fram emot att Tomten ska komma! Sen kommer sanningen: Tomten är för fet för skorstenen så dyngrak snubblar han upp på trappan och ramlar med näsan i gröten. Råkar slå sönder tre julklappar i fallet och rullar sen ned för trappan tillbaka ut i snödriver och mörker….

Men gud förbannat!! Jag hade faktiskt ingen aning om att 39mm BB s&g hade 21mm band/länkbredd. Tog helt för givet och förutsatte 20mm

DD2F9492-844F-46C7-BCF6-6EB8C5009B74.jpeg 2481F14F-AE89-4279-A57C-15EDA2C1F4FA.jpeg
Taskig stil Tudor! Nåja, ett mindre bakslag bara - inget som inte går att lösa med vinkelslip och stadig hand 🙂👍

Trams åsido; tråkigt att det inte ville sig, och undrar om de kör uddastorlekar på alla s&g? 🤔 kanske ligger i farans riktning att det är 19mm på 36:an då

Klimax! Surt!
Byggt upp denna stund i verkstaden och sett fram emot den som ett barn ser fram emot att Tomten ska komma! Sen kommer sanningen: Tomten är för fet för skorstenen så dyngrak snubblar han upp på trappan och ramlar med näsan i gröten. Råkar slå sönder tre julklappar i fallet och rullar sen ned för trappan tillbaka ut i snödriver och mörker….
Typ så!! Förbannade helvete!!
Hur fan kan det ha undgått mig (och vad det verkar, alla andra också) att 39:an har 21mm bandbredd?!?! APA!!

@Schned körde du 41 eller 36mm?? 36:an lär ju dra 20mm

Taskig stil Tudor! Nåja, ett mindre bakslag bara - inget som inte går att lösa med vinkelslip och stadig hand 🙂👍

Trams åsido; tråkigt att det inte ville sig, och undrar om de kör uddastorlekar på alla s&g? 🤔 kanske ligger i farans riktning att det är 19mm på 36:an då
Smart tänkt! Ska bara byta trissa sen kör jag. Uppdaterar med resultat inom kort 😬

Nu hann jag svara innan jag såg ditt inlägg. Kanske som du säger, udda på alla s&g?!? Jag tänkte annars att 36:an lär ju ha 20mm?! Men det är väl att hoppas på för mycket givetvis 🙄

Pung-Tudor

Smart tänkt! Ska bara byta trissa sen kör jag. Uppdaterar med resultat inom kort 😬

Nu hann jag svara innan jag såg ditt inlägg. Kanske som du säger, udda på alla s&g?!? Jag tänkte annars att 36:an lär ju ha 20mm?! Men det är väl att hoppas på för mycket givetvis 🙄

Pung-Tudor
Skulle gissa på 19 som vanliga BB36an.

Pung-Tudor
Jag vet inte riktigt varför men tillmälet ”pung-tudor” fick mig att skratta rakt ut när jag såg det 😂

Googlade lite och 36:an verkar köra 19 - jag tänker att det är min tur att göra ett försök nu så jag ropade hem ett billigt rassel med vikta ändbitar som enligt uppgift ska funka till bb36 i 19mm - med lite tur kanske 20mm går på bb58 🤷‍♂️

Jag vet inte riktigt varför men tillmälet ”pung-tudor” fick mig att skratta rakt ut när jag såg det 😂

Googlade lite och 36:an verkar köra 19 - jag tänker att det är min tur att göra ett försök nu så jag ropade hem ett billigt rassel med vikta ändbitar som enligt uppgift ska funka till bb36 i 19mm - med lite tur kanske 20mm går på bb58 🤷‍♂️
Haha. Tänkte först skriva något som börjar på K och sitter väldigt nära just pungen. Men jag hejdade mig trots frustrationen.

Kul, hoppas det funkar bättre! Men hade ju varit lite najs att kunna köra Tudor original och dessutom med t-fit. Men jag ger upp nu

Tillbaka
Topp