• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

IMG_6902.png
IMG_6903.png
IMG_6904.png

Hade uppskattat att få frågan i pm om det gäller sånt här, men det är möjligt att insert är utbytt vid något tillfälle. Har ingen kännedom om det, och står inte heller i värderingsintyget. Kan kolla med föregående ägare om han har koll på det. 👍🏻
Är inlägget hemligt? Jag fattar inte. Du har ju haft klockan till salu för 70 papp. Om det nu visar sig att det inte är ett originalinlägg så är det väl bra att veta? Själva diskussionen (och förhoppningsvis kompetensen) är ju det som gör KS bra jämfört med exempelvis blocket tänker jag.

Det här har varit utagerat sen i lördags. 4 dagar sen..

Det är ett diskussionsforum men man behöver inte förklara varför man frågar något, där faller ju din åsikt om att det är ett diskussionsforum. Givetvis bör man kunna fråga varför man frågar något, särskilt när frågan ställdes som den gjorde. Och sådana frågor bör med respekt ställas direkt i PM, precis som @apelsin.med.urverk själv yttrar. Respekt och tillförlitlighet till en engagerad medlem.

Att skriva att någon beter sig drygt när denne beter sig drygt, jag har sett värre personangrepp.

Släpper vi detta & inser att det är en ny vecka:)
Det där låter som en tystnadskultur som i alla fall inte jag tänker ställa upp på. Det bör gå att ställa frågor öppet.

På ett inlägg finns det inte mycket att granska. Det är ytan, form/passform, Kl 12, siffror (och eventuellt undersida). Det säger sig självt. Det hade varit otydligare att fråga ”säker på att klockan är original” (då kan man undra vilken del osv).

Mer Tudor från WoE:

Härligt att se att Tudor finns med i en massa special ops-situationer

Det är klockor, inte barn. Transparens är något som varit genomgående för KS. Att därför ta en diskussion på den öppna delen istället för PM är förmodligen många som uppskattar, förutom den som blir kränkt av frågan.
Visst är det ett diskussionsforum men det styr lätt över till debatt emellanåt.
Som man frågar, får man svar tänker jag.
Det finns ett ansvar i hur frågor ställs.
En otydlig fråga kan behöva förtydligas från avsändaren för att respondenten ska kunna ge ett svar.
Om någon i diskussionen ber om ett förtydligande kan det vara schysst att hålla god ton så behöver det inte balla ur.
Att någon blir kränkt verkar det ej handla om utifrån vad jag kan se.
Olika uppfattningar finns det däremot om vad som är en vettig kommunikation.
Jag är för transparens och öppenheten i diskussioner men det kan snabbt gå snett när det blir många kockar i samma soppa med olika tolkningar.
Drar in en gammal bild i väntans tider på nya Tudors.
1681843115135.jpeg

Är inlägget hemligt? Jag fattar inte. Du har ju haft klockan till salu för 70 papp. Om det nu visar sig att det inte är ett originalinlägg så är det väl bra att veta? Själva diskussionen (och förhoppningsvis kompetensen) är ju det som gör KS bra jämfört med exempelvis blocket tänker jag.
Det är absolut inte hemligt, men du som mod hade ju kunnat skriva till mig och påtala vad du tror dig vara off. Då hade jag haft en större möjlighet att svara på frågan. Du har tidigare frågat om en av mina annonser och du fick svar direkt och det slapp bli en grej av det.

Jag tycker ändå att jag är ganska aktiv här på ks, och har enbart goda referenser, så det är absolut inte så att jag försöker vilseleda folk. Skulle jag få kännedom om att insert är bytt så skulle jag skriva det i annonsen.

Jag hade haft mer att vinna på om du som uppenbarligen sysslat med klockor längre än vad jag har kunde delge mig av din kunskap så att jag själv fått veta hur det ligger till. 👍🏻

Det är absolut inte hemligt, men du som mod hade ju kunnat skriva till mig och påtala vad du tror dig vara off. Då hade jag haft en större möjlighet att svara på frågan. Du har tidigare frågat om en av mina annonser och du fick svar direkt och det slapp bli en grej av det.

Jag tycker ändå att jag är ganska aktiv här på ks, och har enbart goda referenser, så det är absolut inte så att jag försöker vilseleda folk. Skulle jag få kännedom om att insert är bytt så skulle jag skriva det i annonsen.

Jag hade haft mer att vinna på om du som uppenbarligen sysslat med klockor längre än vad jag har kunde delge mig av din kunskap så att jag själv fått veta hur det ligger till. 👍🏻
Vilken mindre möjlighet har du att svara nu menar du?

Vad som gör KS till ett bra forum är att man lär sig ganska mycket, även om man inte deltar i diskussioner av att bara läsa. Kunskap är bra, skapar kunnande och i längden ett bra forum, så vi slipper alla tomtar.

Vad som gör KS till ett bra forum är att man lär sig ganska mycket, även om man inte deltar i diskussioner av att bara läsa. Kunskap är bra, skapar kunnande och i längden ett bra forum, så vi slipper alla tomtar.
Svarade så gott jag kan tidigare i tråden, menar bara att feedback på vad som såg off ut skulle ha hjälpt vid tillfället. KS är kanon och diskussion är toppen såklart. Men vill inte att tjafs ska ta upp den härliga tråd så jag släpper det nu. 🙂

Jag har inte antytt att du dolt något med vilje. Det var en fråga om inlägget, inget konstaterande att det är utbytt. Konstigt att en vanlig fråga kan ”bli en grej”. Men visst, om det råder en tystnadskultur i denna tråd där allt ska hyllas och inget ska diskuteras så kan jag förstå det.

Detta var inte överhuvudtaget kopplat till moderering, den typen av frågor tas oftast i PM.

Från sidlinjen såhär saknade man kanske, från frågeställaren, något om varför hen ifrågasatte att inserten är original.
Tex, "Är du säker på att inserten är orginal? Jag tycker X (Y, Z…) ser lite konstigt ut." Riktigt bjussigt hade varit att kasta in "Jämför tex med den här" och en bild eller länk. Det hade skapat/spridit kunnande för oss sidlinjeläsare, och svårligen (miss)uppfattats som drygt.
Tack för ordet. : )

Senast ändrad:
Från sidlinjen såhär saknade man kanske, från frågeställaren, något om varför hen ifrågasatte att inserten är original.
Tex, "Är du säker på att inserten är orginal? Jag tycker X (Y, Z…) ser lite konstigt ut." Riktigt bjussigt hade varit att kasta in "Jämför tex med den här" och en bild eller länk. Det hade skapat/spridit kunnande för oss sidlinjeläsare, och svårligen (miss)uppfattats som drygt.
Tack för ordet. : )
Jag tog faktiskt för givet att man i samband med köpet av en klocka för 70 papp, eller inför försäljning av densamma gjorde någon typ av checkup, eller att man åtminstone gjorde det om man fick frågan.

Hade ju varit busenkelt att svara ”ingen aning” och lägga upp ett vettigt foto. Eller ”ingen aning, bryr mig inte”, alternativt ”Ja, enligt Tonys inspektion” och gå vidare i livet.

Jag tog faktiskt för givet att man i samband med köpet av en klocka för 70 papp, eller inför försäljning av densamma gjorde någon typ av checkup, eller att man åtminstone gjorde det om man fick frågan.

Hade ju varit busenkelt att svara ”ingen aning” och lägga upp ett vettigt foto. Eller ”ingen aning, bryr mig inte”, alternativt ”Ja, enligt Tonys inspektion” och gå vidare i livet.
Absolut, men kunskapsspridningen hade uteblivit. Jag blev i alla fall nyfiken på vad det var som gjorde att du fattade misstankar, men fick ju sedan det besvarat när andra också undrade.

Nu så Tudoriter… nu vill jag ha lite input.
Funderar på ny klocka och lutar mot en Tudor. Har haft några tidigare och gillar märket.

Denna gång blir det i så fall bli en modern dykare då sommar och bad nalkas.
Har för tillfället siktet inställt på någon av dessa tre:
(Bilder skamlöst stulna från www)

BB58 blå
Testat den på armen och gillar hur den sitter. Ogillar boettprofilen på bild, men tycker det funkar i verkligheten. Möjligtvis lite tråkig, men ändå rätt schysst. Dras märkligt nog ofta till tråkiga klockor.
IMG_0421.jpeg

BB54:
Bara sett på bild. Trevlig boett och bra i storlek. Lite svårt för gilt-tavla på en ny klocka, men kanske ser värre ut på bild än i verkligheten. Lite kul då det är en ny modell, men med viss väntetid som det ser ut nu.
IMG_0423.jpeg

Pelagos 39
Alltid gillat Pelagos då den känns rejäl på armen, nu dessutom i en bättre storlek. Titan är toolig och klockan är lite köttig vilket är kul. Men modellen kanske känns mer harmonisk i originalstorleken på 42mm? Sen sunburst på en dykare… kanske funkar?
IMG_0422.png

Vet ju att flera av er har dessa klockor. Vad har ni för erfarenhet och tankar kring dem?

Funderar på ny klocka och lutar mot en Tudor. Har haft några tidigare och gillar märket.

BB58 blå
Testat den på armen och gillar hur den sitter. Ogillar boettprofilen på bild, men tycker det funkar i verkligheten. Möjligtvis lite tråkig, men ändå rätt schysst. Dras märkligt nog ofta till tråkiga klockor.
IMG_0421.jpeg

BB54:
Bara sett på bild. Trevlig boett och bra i storlek. Lite svårt för gilt-tavla på en ny klocka, men kanske ser värre ut på bild än i verkligheten. Lite kul då det är en ny modell, men med viss väntetid som det ser ut nu.
IMG_0423.jpeg

Pelagos 39
Alltid gillat Pelagos då den känns rejäl på armen, nu dessutom i en bättre storlek. Titan är toolig och klockan är lite köttig vilket är kul. Men modellen kanske känns mer harmonisk i originalstorleken på 42mm? Sen sunburst på en dykare… kanske funkar?
IMG_0422.png

Vet ju att flera av er har dessa klockor. Vad har ni för erfarenhet och tankar kring dem?
Kul och bra klockor alla tre. Det hela beror väl lite på vad du är ute efter och framförallt hur du vill kunna använda den bortom bad och sommar.

1. BB58 blå är riktigt bra. Den är en fin sommarklocka och imo så fungerar den bra på vintern också. Med moderna mått mätt så upplever jag det enda riktigt negativa att den saknar t-fit. Har ägt ett par BB58 genom åren men det har slutat med att de åkt för att jag upplevt att jag egentligen vill ha något mer kapabelt. BB58 är i mina ögon en dressad dykare.
FB6DE2B1-941B-4B38-8FB6-29B9D850624A.jpeg

2. BB54 upplevde jag som fin och en trevlig pjäs. Skulle aldrig inhandla den som enda klocka. Möjligtvis som ett komplement till annat i samlingen. Men storleks och modellmässigt föredrar jag min Explorer över BB54. Upplevde även att den bars väldigt platt.
929E5065-5EE6-467E-A844-345B834C669F.jpeg

3. P39 en riktigt toolig klocka och en modern dykare. Väldigt behaglig och lätt iom titatent. Gillar i mitt fall att vridringen är lite grövre. Visst kan man argumentera att OG Pelagosen är roligare. Men den är även klumpigare och sitter inte lika bra. Det man ska vara medveten om är att titan kan upplevas som att det "klibbar fast" mot huden. Själv föredrar jag gummit på, då är den grym. När det gäller "sunburst" på P39 så märks den knappt av.
3317A9BC-EE99-4233-8272-0C38A0911049.jpeg

Upp tll dig att välja vad som passar dig. Men jag skulle valt P39, där får du både en dykare + länk och gummiband inkl. t-fit. Och om du dras till tråkiga klockor så är P39 helt rätt. Den är så fenomenalt intentsägande 😉
04B9E7FB-2344-462D-8631-E8E0BE3E3D78.jpeg

(och ja, inserten på alla klockor är orginal.... 🤪)

Senast ändrad:

BB58 blå
IMG_0421.jpeg

BB54:
IMG_0423.jpeg

Pelagos 39
IMG_0422.png

Slänger in en bubblare som jag missade i förra inlägget:

BB 58 925
Kul med silver och tycker verkligen den matta gråa färgen gör sig jäkligt bra på bild. Nackdel är såklart avsaknad av länk. Sen är jag inte så förtjust i bakboett i glas på dykare, men det kan jag nog jag leva med.
IMG_0424.jpeg

Slänger in en bubblare som jag missade i förra inlägget:

BB 58 925
Kul med silver och tycker verkligen den matta gråa färgen gör sig jäkligt bra på bild. Nackdel är såklart avsaknad av länk. Sen är jag inte så förtjust i bakboett i glas på dykare, men det kan jag nog jag leva med.
IMG_0424.jpeg
925 är väldigt unik såklart med materialet och den är väldigt charmig. Jag avyttrade min som jag hade för ett tag sedan, förmodligen för just det du nämnde, avsaknaden av länk. Jag är nog en sucker för just länk men den är ett fint komplement att variera med men jag själv skulle nog inte trivas med den som owg. Men en riktigt fin och speciell klocka är det, helt klart. Något annat som bör nämnas är att 925 ju är mjukare än stål och således mer ömtålig vilket också gör den till ett mindre bra val som everyday-klocka. Det fanns egentligen plats för den i lådan som rotation men den fick göra plats för en P39 och det ångrar jag inte 😊

BB58 blå
IMG_0421.jpeg

BB54:
IMG_0423.jpeg

Pelagos 39
IMG_0422.png

Enkelt! Du har tre val;

Pelagos FXD - bästa Pelagos hittills. Tunnare än 42an. Tooligare än 42an. Ingen sunburst, datum och trams som på 39an. Lägg till kopplingen till MN så är det ett givet val.

Blå BB58 - svalt blå kan upplevas som tråkig ja, men på ett bra sätt. Länken kan vara svår att få rätt size på pga för få hål för microjustering. Det löser man med AM-halvlänk. Förmodligen den lättaste av dessa tre att få tag i relativt kvickt.

BB54 - utifrån de bilder jag sett med storleksjämförelser mot andra Tudor och Rolex så tror jag detta är en hit. T-fit claspen är guld värd. Visuellt inte lika ”rund” som en 58 och det gillar jag.

2495DEF1-F548-4A11-A522-7DDA91E55FE2.jpeg

Pelagos FXD - bästa Pelagos hittills. Tunnare än 42an. Tooligare än 42an. Ingen sunburst, datum och trams som på 39an. Lägg till kopplingen till MN så är det ett givet val.
FXD är absolut riktigt bra. Men större än de andra som nämnts så mycket hänger på storleken på handlederna. För mina taniga 15,6cm var det anledningen till att jag valde att fortsätta med min P39 istället för FXD när jag blev erbjuden. Och när det kommer till tillgänglighet på FXD'n kan det nog vara lite knivigare än de andra. Sedan skall ju tilläggas att P39 inte har datum. ;)

Nackdel är såklart avsaknad av länk.
Jag skulle nog saknat möjligheten att kunna köra länk, sedan är jag nog en av de få som inte förstått tjusningen med taupé på den modellen. 🤷‍♂️

Enkelt! Du har tre val;

Blå BB58 - svalt blå kan upplevas som tråkig ja, men på ett bra sätt. Länken kan vara svår att få rätt size på pga för få hål för microjustering. Det löser man med AM-halvlänk. Förmodligen den lättaste av dessa tre att få tag i relativt kvickt.

BB54 - utifrån de bilder jag sett med storleksjämförelser mot andra Tudor och Rolex så tror jag detta är en hit. T-fit claspen är guld värd. Visuellt inte lika ”rund” som en 58 och det gillar jag.

Haha ”enkelt”! 😉

Enkelt! Du har tre val;

Men 39:an är ju nodate🤔 Sen är ju sunbursten sjukt subtil. Adrian Barker sa t.om i hans review att han kontaktade Tudor och frågade om dom skickat fel klocka för att sunbursten var så diskret.

Men 39:an är ju nodate🤔 Sen är ju sunbursten sjukt subtil. Adrian Barker sa t.om i hans review att han kontaktade Tudor och frågade om dom skickat fel klocka för att sunbursten var så diskret.
Sorry, my bad. 39an har ju inte datum nej. Finishen på bezeln tycker jag ser värre ut än sunbursten om jag ska vara ärlig. Det händer för mycket när ljuset faller på.

Tillbaka
Topp