• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

apelsin.med.urverk

Panerai
2-Faktor
Tudortorsdag!
IMG_20230427_110839_edit_519003222045803.jpg
 

Schned

Panerai
2-Faktor
Tack! Watchwear var den enda lågrpismodellen jag kom att tänka på. Har inte sett någon bild på en Tudor dock.



Tack Seglarn, har du erfarenhet av ovan band? Vet av erfarenhet att mycket som säljs i inhemska webshoppar likt den ovan nämnda watchwear går att hitta billigare direkt från Ali om man vill vänta.

Ingen erfarenhet av just dom jag länkade till men som du säger så är det identiska produkter man hittar i dom generiska europeiska webbshopparna men billigare pris och längre lev tid från Kina.

Har även några fkm gummin som är identiska med dom jag köpt från Zuludiver/Watchgecko bortsett från ej brandade spännen. Där är prisskillnaden ännu större när man beställer direkt från Kina.

Håller med i allt han säger. Gjorde själv jmf när jag var på @Nymans Ur 1851 Västerås Dem är verkligen som natt och dag. En sak som han missat i videon men som gör extremt mycket är länken. Den gamla gick från 22-20 (om jag i te missminner mig) medan den nya är 21-16. En mycket mer drastisk avsmalning som gör extremt mycket på den upplevda känslan.

Härligt! En bra taper är uppskattat.

Lider dock av allergi mot fejkade nitar på länk så jag tror jag kör på det billigaste alternativet gummi med t-fit och hoppas på att det kommer en uppdaterad Forstner oyster till nya generationen.

Har du prövat nya gummit?
Bra grejer? 🤔
 
Senast ändrad:

BankAnden

Panerai
Testade 54:an idag.

Jag står inte ut med guilt, men bortsett från det:

• Riktigt nätt och fin känsla
• Fin boett med bra proportioner
• Mycket snygg bezel/insert
• Kronan kanske är något liten, men tyckte ändå den passade till looken

All in all en mycket snygg klocka, men alldeles för liten för att vara en dykare, enligt mig (jag har 16,5cm och på andra modeller tycker jag 37-38mm kan vara en utmärkt storlek)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Både ja och nej. Modellen produceras men gravyren gör ju varje år något speciell; 2021 ”produceras” ju rent krasst inte längre och är det året som har minst volym så det året bör ha mer samlar-fokus…
Fast om vi pratar värdeökning….
Om FXD kommer med Metas 2024 så lär 21-23 ses som överflödiga i förhållande till 2024.ungefär som med vanliga Pelagos. Små variationer som i slutändan inte gör någon jätte skillnad.

Vad gäller årtalen så är ju även 22 och 23 ovanliga så jag har lite svårt att se att just 21 skulle dra iväg prismässigt bara för att de kom först.

Så tänker jag i alla fall, oavsett är det en cool klocka. Jag har ju köat i 17 månader nu så jag vet att de inte växer på träd.
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Fast om vi pratar värdeökning….
Om FXD kommer med Metas 2024 så lär 21-23 ses som överflödiga i förhållande till 2024.ungefär som med vanliga Pelagos. Små variationer som i slutändan inte gör någon jätte skillnad.

Vad gäller årtalen så är ju även 22 och 23 ovanliga så jag har lite svårt att se att just 21 skulle dra iväg prismässigt bara för att de kom först.

Så tänker jag i alla fall, oavsett är det en cool klocka. Jag har ju köat i 17 månader nu så jag vet att de inte växer på träd.
Skillnaden för ’21 ligger väl i att det var en mindre batch (Oct-Dec)?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Skillnaden för ’21 ligger väl i att det var en mindre batch (Oct-Dec)?
Jag förstår det, men vad spelar det för roll när det tar mer än 17 månader att plocka ut en 2023? De har inte varit lätta att få tag på 22 & 23 heller.

Om de flödar marknaden 24 så lär ingen tänka ”texten på baksidan på 21 gör att jag gärna betalar 5-10’ premium”.
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Jag förstår det, men vad spelar det för roll när det tar mer än 17 månader att plocka ut en 2023? De har inte varit lätta att få tag på 22 & 23 heller.

Om de flödar marknaden 24 så lär ingen tänka ”texten på baksidan på 21 gör att jag gärna betalar 5-10’ premium”.
Tror det är två olika diskussioner. Den ena avser priset/värdet som en person är beredd att betala för en FXD där det säkerligen inte spelar någon roll om det är en '21, '22,'23 eller '24 för personen som bara vill ha en FXD.

Men om man ser till "samlarvärde" på sikt så kommer 2021 versionerna sannerligen vara mer åtråvärda för entusiasterna iom att produktionen och antalet exemplar var lägre. Därav detta på sikt kan komma att driva värdet på 2021 från en samlarsynpunkt, men absolut inte driva värdet för andra modeller efter 2021. 🤷🏻‍♂️
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tror det är två olika diskussioner. Den ena avser priset/värdet som en person är beredd att betala för en FXD där det säkerligen inte spelar någon roll om det är en '21, '22,'23 eller '24 för personen som bara vill ha en FXD.

Men om man ser till "samlarvärde" på sikt så kommer 2021 versionerna sannerligen vara mer åtråvärda för entusiasterna iom att produktionen och antalet exemplar var lägre. Därav detta på sikt kan komma att driva värdet på 2021 från en samlarsynpunkt, men absolut inte driva värdet för andra modeller efter 2021. 🤷🏻‍♂️
Vi får väl se. Beror på hur lång tidshorisont vi pratar också. Hittills verkar folk ha glömt av de äldre modellerna när det lanseras nyare uppdateringar.
 

Schned

Panerai
2-Faktor

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Jag förstår det, men vad spelar det för roll när det tar mer än 17 månader att plocka ut en 2023? De har inte varit lätta att få tag på 22 & 23 heller.

Om de flödar marknaden 24 så lär ingen tänka ”texten på baksidan på 21 gör att jag gärna betalar 5-10’ premium”.
Jag tror du tänker i moderna klocktermer? De som spår en 21 boom (eller försöker aktivt skapa hypen) argumenterar i vintage-termer. "Förstaupplaga"/"orginalet", i kort tillverkningsserie. Det är ju sånt som driver prisskillnader bland gamla Rolex och Tudor-referenser, alla 5513 är inte jämbördiga osv. Om det blir likadant med en modern Tudor återstår väl att se, personligen tror jag det är sånt som kommer betyda mer om du ska sälja din klocka om 20-30 år än i den aktuella marknaden.
 
Topp