• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Testade 54:an idag.

Jag står inte ut med guilt, men bortsett från det:

• Riktigt nätt och fin känsla
• Fin boett med bra proportioner
• Mycket snygg bezel/insert
• Kronan kanske är något liten, men tyckte ändå den passade till looken

All in all en mycket snygg klocka, men alldeles för liten för att vara en dykare, enligt mig (jag har 16,5cm och på andra modeller tycker jag 37-38mm kan vara en utmärkt storlek)
Det fungerade fint på 50-talet så fungerar fint för många även idag. Skulle tro det mest är en vanesak. Generell måttstock är ju att tavlan skall vara lika stor på dykaruret som på dressuret/vardagsuret. Kör på Rolex första variant med svart vridring själv, knappa 36 mm och runda boettsidor. Fungerar fint för mig. Skönt att se eleganta grundformer komma tillbaka på den mindre tudorn. Relativt långa bandhorn, så klockan inte blir så otymplig i formen.
 

IvoKnievel

Cartier
2-Faktor
Har för mig Heritage Chrono och BB41 har samma boett och då ska det stå T800 på baksidan av gummit
baklock. struket serienr.jpeg
Bb41 och chronon diffar lite. Länken kommer med olika ändlänkar.
 

Schned

Panerai
2-Faktor
Känns alltmer som att när hypen kring BB54 börjar lägga sig så kommer den uppdaterade röda 41cm vara den stora succén på sikt ibland dessa nyhetssläppen och den som Tudor kommer sälja riktigt stora volymer av .

Du har en poäng där. Med dom mer bärbara proportionerna så tror jag många väljer nya 41'an före BB58. Är riktigt ivrig på att få se fler färgvarianter själv.

Just BB54 tycker jag är riktigt snygg i sin enkelhet dock. Ska bli kul att se fler färger på den också.
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Fast om vi pratar värdeökning….
Om FXD kommer med Metas 2024 så lär 21-23 ses som överflödiga i förhållande till 2024.ungefär som med vanliga Pelagos. Små variationer som i slutändan inte gör någon jätte skillnad.

Vad gäller årtalen så är ju även 22 och 23 ovanliga så jag har lite svårt att se att just 21 skulle dra iväg prismässigt bara för att de kom först.

Så tänker jag i alla fall, oavsett är det en cool klocka. Jag har ju köat i 17 månader nu så jag vet att de inte växer på träd.
Härligt att du blivit vår Tudorexpert och orakel 😉 Hur många Tudor har du ägt genom åren?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Härligt att du blivit vår Tudorexpert och orakel 😉 Hur många Tudor har du ägt genom åren?
En har jag ägt, hur många behöver man ha ägt för att få ha en åsikt här?
Jag har aldrig sagt att jag är någon expert, trodde man fick uttala åsikter här utan att vara expert men det kanske man inte får här där det tydligen råder tystnadskultur.

Det är inte svårt att se hur andra moderna modeller har utvecklats prismässigt genom att följa värdeutvecklingen på moderna modeller via äldre annonser. Smiley, Rose, tidiga Pelagos, tidigare ersatta kronografer osv, har det gått bra för de modellerna tycker du?
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
En har jag ägt, hur många behöver man ha ägt för att få ha en åsikt här?
Jag har aldrig sagt att jag är någon expert, trodde man fick uttala åsikter här utan att vara expert men det kanske man inte får här där det tydligen råder tystnadskultur.

Det är inte svårt att se hur andra moderna modeller har utvecklats prismässigt genom att följa värdeutvecklingen på moderna modeller via äldre annonser. Smiley, Rose, tidiga Pelagos, tidigare ersatta kronografer osv, har det gått bra för de modellerna tycker du?
Äsch, jag struntar helt i värdeutvecklingen. Jag tycker FXD är en grym klocka vars listpris är mer än rimligt i förhållande till vad man får. Det finns 4st 21or inom EU på C24. Priserna börjar på strax under 69k. Klart som fan att många av oss tycker att 45 är ett najs prajs på den som såldes nyss.

Nej, man behöver såklart inte ha ägt en massa Tudor för att få ha åsikter.

I längden tror jag att 21orna är den enda årgång som kan sticka ut värdemässigt och jag tror att FXD generellt inte kommer att dippa nämnvärt på begagnatmarknaden såvida inte tillgången på nya ökar markant.

17 månader är en lång väntan. Vilken AD köar du hos om man får ställa en nyfiken fråga?

727795E7-A9B9-4C6C-8166-280A0DB1EE3A.jpeg
 

Aha. Tänkte på OG BB41 (22 mm mellan luggarna)

Alla 41or har väl 22mm?? @mueller dubbelkolla innan du beställer så det inte blir fel.

Får redigera min föregående kommentar till: Jag har dålig koll på övriga Tudor och ingen koll på min egen bredd mellan luggarna.

Klart det är 22mm. Tack!
Hade rekommenderat Wristbuddys!
Dem har 22mm gummi som bör passa BB41.
Tack för tipset!
 

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor
Ingen erfarenhet av just dom jag länkade till men som du säger så är det identiska produkter man hittar i dom generiska europeiska webbshopparna men billigare pris och längre lev tid från Kina.

Har även några fkm gummin som är identiska med dom jag köpt från Zuludiver/Watchgecko bortsett från ej brandade spännen. Där är prisskillnaden ännu större när man beställer direkt från Kina.



Härligt! En bra taper är uppskattat.

Lider dock av allergi mot fejkade nitar på länk så jag tror jag kör på det billigaste alternativet gummi med t-fit och hoppas på att det kommer en uppdaterad Forstner oyster till nya generationen.

Har du prövat nya gummit?
Bra grejer? 🤔
Jag kommer nog köra på jubilee :) Gummibandet verkar trevligt men kommer ställa till med besvär för oss med mindre handleder. Har dock ibte testat det själv. På alla reviews jag sett så verkar man endast kunna korta det på ena sidan (kl12). Det skulle innebära att spännet blir helt ocentrerat. Jag hoppas Tudor löser detta snabbt antingen att man kan kapa på båda sidorna som ex. Doxa eller att man kan beställa olika längder som på oysterflex
 

Schned

Panerai
2-Faktor
Jag kommer nog köra på jubilee :) Gummibandet verkar trevligt men kommer ställa till med besvär för oss med mindre handleder. Har dock ibte testat det själv. På alla reviews jag sett så verkar man endast kunna korta det på ena sidan (kl12). Det skulle innebära att spännet blir helt ocentrerat. Jag hoppas Tudor löser detta snabbt antingen att man kan kapa på båda sidorna som ex. Doxa eller att man kan beställa olika längder som på oysterflex

Nej vad tråkigt med gummit. 😐

Ja jubilee länken lär ju bli ett riktigt bra alternativ i alla fall. Supernöjd med den på BB41 och blir ju ännu bättre med T-fit. 👍🏼
 

hampusg

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
Förvånad över att det inre kommit något custom gummi än till p39an som passar med ändlänkarna. Hade varit gött med typ ett mörkgrönt.
 

loevhagen

Patek
2-Faktor
Det nærmer seg sommer. Hvilke 22mm rubber straps med fresh farge er en god match med Pelagos 42mm? Ser Crafter Blue er et valg. Noen erfaringer med den?
 

DRW

Panerai
2-Faktor
Varför sålde du den då? Behövde cashen till annan klocka?
För jag är sjukt spontan(läs korkad)ibland, hade precis sålt en Omega AT small sec och kände då "jag säljer Pelagos 39 oxå" vilket jag snabbt insåg var dumt. Har inte köpt nåt nytt än för pengarna efter de två försäljningarna, det jag är mest sugen på att köpa är en Pelagos 39 🤣 det var klockan jag bar överlägset mest. Men söker en Ranger bara för testa nåt nytt från favorit tillverkaren. Sorry för långt svar, men kände jag behövde skriva av mig lite.Trauma delux.
 
Hej!

Till de insatta, någon som vet om det är väntetid på en Ranger? Eller kan man knalla in på en Tudor återförsäljare, låt säga Krons i Stockholm, och köpa en Ranger över disk? Såklart förstår jag att det bästa är att besöka en butik alternativt ringa och fråga, men jag tänkte höra mig för här först.

Mvh Gibson
 

Burnman

Audemars
2-Faktor
Hej!

Till de insatta, någon som vet om det är väntetid på en Ranger? Eller kan man knalla in på en Tudor återförsäljare, låt säga Krons i Stockholm, och köpa en Ranger över disk? Såklart förstår jag att det bästa är att besöka en butik alternativt ringa och fråga, men jag tänkte höra mig för här först.

Mvh Gibson
Det är ingen kö-klocka så med lite flax finns den över disk. Men om du ändå inte ska dit i andra ärenden hade jag personligen ringt först för att stämma av hur det såg ut.
 

Cosmo

Audemars
2-Faktor
För jag är sjukt spontan(läs korkad)ibland, hade precis sålt en Omega AT small sec och kände då "jag säljer Pelagos 39 oxå" vilket jag snabbt insåg var dumt. Har inte köpt nåt nytt än för pengarna efter de två försäljningarna, det jag är mest sugen på att köpa är en Pelagos 39 🤣 det var klockan jag bar överlägset mest. Men söker en Ranger bara för testa nåt nytt från favorit tillverkaren. Sorry för långt svar, men kände jag behövde skriva av mig lite.Trauma delux.
Här har du en Ranger till salu
 

DRW

Panerai
2-Faktor
Här har du en Ranger till salu
Tyvärr är den inte från en svensk AD. Men tack för du sa till.
 
Det är ingen kö-klocka så med lite flax finns den över disk. Men om du ändå inte ska dit i andra ärenden hade jag personligen ringt först för att stämma av hur det såg ut.
Det är så jag förstått det också, att det inte är någon typisk kö-klocka som vissa anda Tudormodeller. Får åka in och kika hur det ser ut.

Tack för input👍🏻
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Hej!

Till de insatta, någon som vet om det är väntetid på en Ranger? Eller kan man knalla in på en Tudor återförsäljare, låt säga Krons i Stockholm, och köpa en Ranger över disk? Såklart förstår jag att det bästa är att besöka en butik alternativt ringa och fråga, men jag tänkte höra mig för här först.

Mvh Gibson
Sist jag var hos Krons så fanns den inne. Som andra nämnt så flyger den inte från hyllan.
 
Topp