• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

loevhagen

Patek
2-Faktor
Tre ulike løsninger/design på dykker med HEV. To automatiske og en manuell.

Tudor 145 gram og WR500m
Doxa 170 gram og WR 1200m
Omega 120 gram og WR 300

48102491-C686-4D39-AE3E-3AA6C6404747.jpeg


EBC44B8B-DA7D-482A-B10A-7F6F9FC62961.jpeg


E872DAD1-D1C0-47A2-AD72-CFED810E9BEE.jpeg


4F3AED2F-5FB8-439D-8787-654C35E02CE5.jpeg


172E81A9-A137-467E-9B9A-0F3F8AA47B0A.jpeg
 

MLH

Cartier
Vad är motiveringen till det? Dom står ju knappast för frakt etc själva. Utan det kompenserar väl Tudor för.
Ja, och oavsett affärsmodell mellan Tudor och AD (som jag inte har någon insyn i) så är ju en garanti en garanti ur konsumentens perspektiv. Det är den här typen av bemötande som fått mig att tröttna på klockhobbyn. Väntelistor, snobberi, okunnig butikspersonal och så vidare (då menar jag inte någon specifik tillverkare eller AD utan branschen i stort).

Orkar inte.
 
Senast ändrad:

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Nymans ville ha 2000, lite trist
Känns som att något har missuppfattats här. Delvis för att självkostnad utanför garantiärende hos Nymans/Krons är 2000.
Delvis för att Nymans/Krons har samma policy’s i dessa fallen.

Kan det ha varit så att personen sa att de tar in den och att om de konstaterar att det är utanför garanti så tillkommer en kostnad på 2000 (+reparationsavgift)?

Det är den här typen av bemötande som fått mig att tröttna på klockhobbyn. Väntelistor, snobberi, okunnig butikspersonal och så vidare (då menar jag inte någon specifik tillverkare eller AD utan branschen i stort).
Skulle snarare hävda att det är den här typen av snabba växlar baserat på vad som skrivs på ett internet forum som får en att tröttna. 🤷🏻‍♂️
Att konstant gnälla på okunnig personal och snobberi är bara tramsigt och bortskämmt. Givetvis bör personalen ha en OK kännedom men om de inte kan alla detaljer om alla 500+ modeller de har i butiken så är det inte så konstigt.

Likt jag skrivit i tidigare inlägg så det är den här typen av attityd mot försäljare inne i butiken som får mig att tycka att de inte kan vara dryga nog.

Att de sedan prioriterar lojala kunder över strökunder som sedan lägger ut dem på Tradera för 200% över list är inte så konstigt.
Att klockmärken sedan har en begränsad produktion för att bibehålla sin plats på marknaden är inte heller så konstigt.

Motsatsen till Rolex/Tudor blir ju Omega som förlorar både i försäljning och omsättning trotts sina limited editions och ca. 18% prisjöjningar (2022). Deras räddning blev ju ett hypat samarbete med en plastklockstillverkare.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Vad är motiveringen till det? Dom står ju knappast för frakt etc själva. Utan det kompenserar väl Tudor för.
Hanteringen av ärendet om inte annat. Har bara lämnat in SwatchGroup-märken på garantiärende och här vill jag tro att Bergströms Gbg som jag gick in till fick betala frakten till Stockholm. Men jag vet inte, dom tog iaf inget betalt så heder till dom. Iofs kund där med ett par köp i hyfsad närtid.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Känns som att något har missuppfattats här. Delvis för att självkostnad utanför garantiärende hos Nymans/Krons är 2000.
Delvis för att Nymans/Krons har samma policy’s i dessa fallen.

Kan det ha varit så att personen sa att de tar in den och att om de konstaterar att det är utanför garanti så tillkommer en kostnad på 2000 (+reparationsavgift)?


Skulle snarare hävda att det är den här typen av snabba växlar baserat på vad som skrivs på ett internet forum som får en att tröttna. 🤷🏻‍♂️
Att konstant gnälla på okunnig personal och snobberi är bara tramsigt och bortskämmt. Givetvis bör personalen ha en OK kännedom men om de inte kan alla detaljer om alla 500+ modeller de har i butiken så är det inte så konstigt.

Likt jag skrivit i tidigare inlägg så det är den här typen av attityd mot försäljare inne i butiken som får mig att tycka att de inte kan vara dryga nog.

Att de sedan prioriterar lojala kunder över strökunder som sedan lägger ut dem på Tradera för 200% över list är inte så konstigt.
Att klockmärken sedan har en begränsad produktion för att bibehålla sin plats på marknaden är inte heller så konstigt.

Motsatsen till Rolex/Tudor blir ju Omega som förlorar både i försäljning och omsättning trotts sina limited editions och ca. 18% prisjöjningar (2022). Deras räddning blev ju ett hypat samarbete med en plastklockstillverkare.
I mitt fall var det inget missförstånd. Nymans sa rätt ut att det var just fraktkostnaden de ville att jag skulle betala. Jag ringde JLC som beklagade och sa att de skulle prata med Nymans om att det inte är OK att kräva kund på avgifter i samband med garantiärenden. Som tur är går det att ta direktkontakt med Richemont för att få gratis frakt från dörren när det gäller deras märken. Är väl värre med Tudor gissar jag.

Generellt har jag fått asbra service hos små ADs och piss-service från de stora. De stora har skitit i att beställa reservdelar, slarvat bort beställningar, inte återkopplat beställningar, varit allmänt okunniga osv. De mindre butikerna är kanske mer beroende av god kontakt med kund.
 

Ironlung

Cartier
2-Faktor
Känns som att något har missuppfattats här. Delvis för att självkostnad utanför garantiärende hos Nymans/Krons är 2000.
Delvis för att Nymans/Krons har samma policy’s i dessa fallen.

Kan det ha varit så att personen sa att de tar in den och att om de konstaterar att det är utanför garanti så tillkommer en kostnad på 2000 (+reparationsavgift)?

Inget missförstånd. Hade ett längre samtal där jag först fick veta att det skulle kosta 1 500 kr, jag sa att det var garanti och hade kvitto från AD. De tog in klockan för att titta på den (skit under glaset), när de kom ut sa de att det var garantiärende men att det kostade 2 000 kr om man skötte det via dem eftersom klockan inte var köpt av Nymans. Jag frågade om samma policy gällde hos övriga AD och fick svaret "Det är vad som gäller hos oss". Jag gick till Krons som tog in den gratis och löste det.

Om jag ska gissa handlar det om att Nymans anser sig vara för fina för att sköta sånt här och gör vad de kan för att mota bort mindre ärenden.
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
I mitt fall var det inget missförstånd. Nymans sa rätt ut att det var just fraktkostnaden de ville att jag skulle betala. Jag ringde JLC som beklagade och sa att de skulle prata med Nymans om att det inte är OK att kräva kund på avgifter i samband med garantiärenden. Som tur är går det att ta direktkontakt med Richemont för att få gratis frakt från dörren när det gäller deras märken. Är väl värre med Tudor gissar jag.

Generellt har jag fått asbra service hos små ADs och piss-service från de stora. De stora har skitit i att beställa reservdelar, slarvat bort beställningar, inte återkopplat beställningar, varit allmänt okunniga osv. De mindre butikerna är kanske mer beroende av god kontakt med kund.
Vet inte om det är skillnaden mellan att ha möjlighet att kika förbi dem med jämna mellanrum. Har aldrig riktigt haft problem med servicen där, men trist att det är så. Men bortsett från detta så vill jag hävda att kundklientelet hos Nymans nog kan vara bland det värsta. Utifrån de jag pratat med som stått eller jobbat i butiken på Biblioteksgatan så säger alla samma sak att "de aldrig fått så mycket skit" av kunder från allt för att de inte har en klocka inne till att folk inte fått pruta som de önskat.
(men givetvis ska ärenden de åtagit sig fungera).
Jag frågade om samma policy gällde hos övriga AD och fick svaret "Det är vad som gäller hos oss". Jag gick till Krons som tog in den gratis och löste det.
Skumt eftersom de är samma.
 

Jesper

Cartier
2-Faktor
Hanteringen av ärendet om inte annat. Har bara lämnat in SwatchGroup-märken på garantiärende och här vill jag tro att Bergströms Gbg som jag gick in till fick betala frakten till Stockholm. Men jag vet inte, dom tog iaf inget betalt så heder till dom. Iofs kund där med ett par köp i hyfsad närtid.
Men du tycker alltså det e normalt beteende?
Vad ska vi med garanti till då? Vad jag kan se på garantin står det inget att du som kund ska stå för en del av kalaset.
Kan tillägga att jag hade inne en Tudor hos Bergströms i Gbg 2 gånger på garanti. Det va inga problem.
 
Senast ändrad:

Stefan S

Patek
2-Faktor
Men du tycker alltså det e normalt beteende?
Vad ska vi med garanti till då? Vad jag kan se på garantin står det inget att du som kund ska stå för en del av kalaset.
Tja, jag hade inte bråkat om dom velat ha en skälig fraktkostnad till Stockholm. Garantin täcker ju själva reparationskostnaden och frakten tillbaka. Å andra sidan tänker jag att om dom hanterar det utan kostnad så är jag ju klart mer benägen att handla fler klockor av dom.
 

Jesper

Cartier
2-Faktor
Tja, jag hade inte bråkat om dom velat ha en skälig fraktkostnad till Stockholm. Garantin täcker ju själva reparationskostnaden och frakten tillbaka. Å andra sidan tänker jag att om dom hanterar det utan kostnad så är jag ju klart mer benägen att handla fler klockor av dom.
Skall vara utan kostnad.
 

sportbilsentusiasten

Panerai
2-Faktor
I mitt fall var det inget missförstånd. Nymans sa rätt ut att det var just fraktkostnaden de ville att jag skulle betala. Jag ringde JLC som beklagade och sa att de skulle prata med Nymans om att det inte är OK att kräva kund på avgifter i samband med garantiärenden. Som tur är går det att ta direktkontakt med Richemont för att få gratis frakt från dörren när det gäller deras märken. Är väl värre med Tudor gissar jag.

Generellt har jag fått asbra service hos små ADs och piss-service från de stora. De stora har skitit i att beställa reservdelar, slarvat bort beställningar, inte återkopplat beställningar, varit allmänt okunniga osv. De mindre butikerna är kanske mer beroende av god kontakt med kund.
Jarl Sandin GBG, superbra service oavsett ärende, klockor eller smycken
 

Jesper

Cartier
2-Faktor
Om tillverkaren har specificerat en sk worldwide warranty ja. Annars är det kundens ansvar att lämna in till butiken som sålde varan.
Villkoren som står som gäller.
Ska man börja pröjsa för garantiärende som gäller då är det ju inte garanti längre. Skulle tro att diverse tillverkare skulle bli lätt irriterade om dom får reda på att du får pröjsa.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Hanteringen av ärendet om inte annat. Har bara lämnat in SwatchGroup-märken på garantiärende och här vill jag tro att Bergströms Gbg som jag gick in till fick betala frakten till Stockholm. Men jag vet inte, dom tog iaf inget betalt så heder till dom. Iofs kund där med ett par köp i hyfsad närtid.
SwatchGroup står för frakt till service-center. Bara att ringa och beställa låda med fraktsedel.
Fick också betala 1500 kr när jag lämnade min Panerai hos Krons på garantiärende. Hade ringt tidigare och då nämndes inget om någon kostnad, samt att jag åkte 6 timmar enkel väg. 🙃
Samma med Richemont, de bjuder på både låda och frakt.
Jarl Sandin GBG, superbra service oavsett ärende, klockor eller smycken
Det är inte min erfarenhet. Flera säljare som har noll koll (exkluderat Teo och urmakarna) och de slarvar bort beställningar.
 

Back

Vacheron
2-Faktor
Screenshot_20230430-220351_Facebook.jpg
Screenshot_20230430-220740_Gallery.jpg
Någon som har koll på om jag kan få tag på ett liknande gummi som bb54 till min gmt? Kan väl använda endlinks från oem länken?
Köp ett rakt gummi och ha en jäkligt vass kniv (mattkniv / skalpell).

Jag har försökt men blev inte alls nöjd med mitt resultat iom de synliga kortändarna på gummit blir obehandlade (ruffiga istället för släta). Sen gäller det att hitta ett gummi som har korrekt tjocklek (för tjockt och gummit sticker ut för mycket).
 
Topp