• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Sista arbetsdagen denna veckan
IMG_3711.jpeg

Föga överraskande vilken klocka det är som är på idag. Måste säga att den verkligen är byggd med fokus på funktion och inte bara som en marknadsföringsploj. Förutom de uppenbara fasta bandstiften så sticker exempelvis bezeln utanför boetten för enklare hantering. En annan sak som jag slås utav är betraktningsvinkeln. Klockan upplevs nästan som en oljefylld klocka då man placerat tavlan och visare väldig nära glaset/grunt. Har inte upplevt något liknande på en mekanisk klocka tidigare.
IMG_2767.jpeg
IMG_2766.jpeg

Jag börjar vänja mig vid det blåa även om jag föredrar svarta urtavlor. Hade nog bytt om en svart hade haft matt tavla.

Nato Ribbed från watchwear.se
Har en blå vanlig Pelagos. Skulle gärna ha en svart FXD som komplement. Blå original-Pelle på länk känns marint och bra, men en svart FXD skulle vara fint som hård outdoorklocka på nato med sina fasta bandstift. Tills vidare duger Ranger.
: )

Någon som hittat ett schysst gummi till GMTn? Skulle gärna ha ett att växla med länken på sommaren, men blått känns som att det skär sig mot den svarta urtavlan och svart känns trist. Hade kunnat tänka mig typ vitt men hittar inget bra. Måste vara bra kvalitet, inget sunkigt för 300 spänn.

1DB865A7-EA73-49DA-90D9-755FA424513D.jpeg

FXD är populär bland oss nördar, men inte för den breda allmänheten. Smart att köra en låg produktion av Tudor för att bygga upp ett behov. Fler färger borde komma till BB och 39mm i titan.

Någon som hittat ett schysst gummi till GMTn? Skulle gärna ha ett att växla med länken på sommaren, men blått känns som att det skär sig mot den svarta urtavlan och svart känns trist. Hade kunnat tänka mig typ vitt men hittar inget bra. Måste vara bra kvalitet, inget sunkigt för 300 spänn.

1DB865A7-EA73-49DA-90D9-755FA424513D.jpeg
Vanguard straps har fått bra omdömen. Finns i blå, röd och svart till GMT'n. Har själv beställt ett till BB58 som jag väntar på.

Har för mig att Tudor nämnde att MN valt blått eftersom det är den färgen som är lättast att se i mörkret under havsytan. Så om det kommer en med svart tavla kommer det ju sannolikt inte att vara en "riktig" MN/FXD. 🤷🏻‍♂️
Fast nää va?!? Lättast måste väl ändå vara orangea eller gul? Det sägs ju ändå att det är därför Doxa kört med dessa färger rätt hårt?! Jag kan ju givetvis ha fel men det låter orimligt att blå ska vara ”lättast” att se. Lättare än svart kanske men inte mycket mer än så. Däremot är den sjukt snygg och läcker i den där blåa färgen 👌🏻

Fast nää va?!? Lättast måste väl ändå vara orangea eller gul? Det sägs ju ändå att det är därför Doxa kört med dessa färger rätt hårt?! Jag kan ju givetvis ha fel men det låter orimligt att blå ska vara ”lättast” att se. Lättare än svart kanske men inte mycket mer än så. Däremot är den sjukt snygg och läcker i den där blåa färgen 👌🏻
Förlåt klumpigt uttryckt sv mig. Blått är den sista färgen att försvinna när det är mörkt.

Förlåt klumpigt uttryckt sv mig. Blått är den sista färgen att försvinna när det är mörkt.
Shit vad trög jag känner mig nu 😳
Förstår verkligen inte vad du menar… Är inte det lite samma sak? Att den sista färgen att försvinna när det är mörkt, är den som syns bäst i mörker? Haha, kanske uppenbart för alla på KS som läser vad du skriver förutom mig 🤣 Men jag är lost 🤯

Shit vad trög jag känner mig nu 😳
Förstår verkligen inte vad du menar… Är inte det lite samma sak? Att den sista färgen att försvinna när det är mörkt, är den som syns bäst i mörker? Haha, kanske uppenbart för alla på KS som läser vad du skriver förutom mig 🤣 Men jag är lost 🤯
Ingen fara. När det är mörkt under vatten så absorberar vattnet andra färger mer (glöm inte att du har en prism effekt från vattnet). Samma fenomen kan du egentligen testa mot en mörk natthimmel. Där du i svart mörker kommer att kunna se nyansen av det blå (obs som en siluett) klarare än tex röd eller liknande.

Tycker den FXD-blå är lite trist. Bra mycket mer tryck i original-Pelagosen.

Torsdag = FXD
Tygbandet har gett upp (kardborrelåset) och är inlämnat till AD för att skickas till Tudor.
Gummibandet är ingen favorit, använder hellre Nato, men skulle gärna vilja ha något trevligt ”singlepass”-band.
Tar tacksamt emot förslag, som ni ser behöver det vara ungefär lika långt som originalgummibandet (använder tredje hålet från änden).

IMG_2285.jpeg

Tycker den FXD-blå är lite trist. Bra mycket mer tryck i original-Pelagosen.
Säger inte emot. Har testat den några ggr hos AD men kommer inte överens med storleken. Däremot en 39:a med samma blå kulör. Då är risken stoR att kontot får sig en smäll

*edit. Tycker faktiskt inte FXD är tråkig. Men jag tilltalas personligen mer av OG pelagosens blå färg.

Tillbaka
Topp