• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tack. Den får otroligt mycket handledstid på sommaren!

Kan ju drömma att iom Tudors senaste bidrag till Only Watch så kan nya kronografer vara på g (inspirerade av Big Block, Monte Carlo och Homeplate)
Det förstår jag!
Japp. Om Tudor börjar leverera tunna kronografer likt kusinen så är vi nog många som är snabba på knappen😎

Tack. Den får otroligt mycket handledstid på sommaren!

Kan ju drömma att iom Tudors senaste bidrag till Only Watch så kan nya kronografer vara på g (inspirerade av Big Block, Monte Carlo och Homeplate)
OnlyWatch och de tillhörande artiklarna om utvecklingen av ett nytt verk kan ju inte ses som annat än en bekräftelse att det är på gång. Hur nära de gamla modellerna man lägger sig och riktigt när det kommer är väl bara frågan. Men en icke-BlackBay kronograflinje (sannolikt med subdials 6-9-12) kommer garanterat. Min gissning är redan i höst.

OnlyWatch och de tillhörande artiklarna om utvecklingen av ett nytt verk kan ju inte ses som annat än en bekräftelse att det är på gång. Hur nära de gamla modellerna man lägger sig och riktigt när det kommer är väl bara frågan. Men en icke-BlackBay kronograflinje (sannolikt med subdials 6-9-12) kommer garanterat. Min gissning är redan i höst.
Ja då står jag först i kö för en sådan😍

Hur badar du? Är hela familjen o släkt i badkar o busar eller vad? 😅
Pool med broder närvarande, mina minis och en halvgalen fru 😅
Ser det lite så här framför mig 🤣
Kan det stämma @Dreas89
IMG_7882.gif
Det kan ha förekommit samt brottning 🙈
Utan att vara urmakare, men ändå ha erfarenhet av att ha plockat isär i molekyler, rengjort, smort och sen satt ihop igen, så skulle jag säga att om det vore en gammal klocka så skulle balansaxeln förmodligen gått av i samband med markkänningen, men eftersom det är en nyare klocka med fjärdrande upphängning av balansen, just av skäl som det du beskriver, så är klockan designad för att tåla "vardaglig" användning. Kanske passerade du gränsen för det i o m en så kraftig stöt. Men om du testar den i en timegrapher och ser att amplituden ser bra ut samt att beat error ser rimlig ut, då skulle jag sova tryggt.
En enklare koll är att just kolla om den verkar hålla tiden p s s som innan. Om ja, skulle jag inte ha gjort mer.

Verkar nåt förändrat så behöver en urmakare öppna och se vad som skadats, eller hänt. T ex skulle balansen kunna komma snett, men det märks i s f på gången.
Första mätningen, Toolwatch drog till med frågan: Menar du 09.17 när jag tittade på klockan så sa den 09.16 och jag tänkte ”ååååh nej, 1 minut off”. Tryckte på ”-1 min” och fick upp + 0.0 spd 😅

Håller lite koll till men tror att det ska mycket till nu för att det ska gå åt skogen 🙏

Jag har helt plötsligt börjat få upp ögonen för P39 som jag tidigare helt ignorerat. Jag har ju alltid varit inställd på att 58an skulle vara the one. Sen kom 54an och då var det självklart att det var det självklara valet. Sen var jag tillbaka på 58an för den röda markeringen gör sååå mycket estetiskt. Men som sagt nu måste jag testa en Pelagos 39 för nu säger min hjärna att den här är den du ska ha. Vad fan ska man vela så mycket för 😂.

Jag har helt plötsligt börjat få upp ögonen för P39 som jag tidigare helt ignorerat. Jag har ju alltid varit inställd på att 58an skulle vara the one. Sen kom 54an och då var det självklart att det var det självklara valet. Sen var jag tillbaka på 58an för den röda markeringen gör sååå mycket estetiskt. Men som sagt nu måste jag testa en Pelagos 39 för nu säger min hjärna att den här är den du ska ha. Vad fan ska man vela så mycket för 😂.
Känner igen det där.
Varje gång det händer så slutar det med att jag provar alla.
Det är svårt att simulera och läsa sig till en känsla för hur en klocka kommer upplevas.
Kan bli kärlek men kan även bli stendött oavsett hur mycket research som gjorts :)
Dock väldigt nöjd med 54an just nu men suget för nya burgundy och BB36,39 börjar pocka på.
1688288150373.jpeg

Låter bekant. Köpte om den svarta BB58:an just för att få del röda triangeln. Det var kul så länge det varade. Har inte ägt BB54 men upplevde att P39 är den enda riktigt bra Tudorn jag ägt. Men det är ju personligt. I mitt fall var det för:
1. Komfort och storlek
2. Mer tool än dress (gillar inte HEV som på OG Pelagos).
3. T-fit och gummit.

Sedan som Adrian i B&J nämner, att om man har en klocka i 36-37mm klassen redan så kan det påverka hur man ser på BB54. Som onekligen är en bra klocka.

Känner igen det där.
Varje gång det händer så slutar det med att jag provar alla.
Det är svårt att simulera och läsa sig till en känsla för hur en klocka kommer upplevas.
Kan bli kärlek men kan även bli stendött oavsett hur mycket research som gjorts :)
Dock väldigt nöjd med 54an just nu men suget för nya burgundy och BB36,39 börjar pocka på.
1688288150373.jpeg
Jag har ju testat 54an och 58an vilket slutade med att 58an kändes bättre (men känns surt att man inte får T-fiten så 54an är fortfarande med i fighten).
Men jag måste ta mig in till någon AD och testa P39 också. Då får jag väl även passa på att testa Rangern för annars står man väl där en vecka senare och har ett omåttligt sug efter den också 😆. Sen suger det ju att listorna är som det är en 58 kan man ju få på dagen. P39 har jag dock ingen koll på hur det ligger till med listorna. Och ja 54an är ju som den är….

Låter bekant. Köpte om den svarta BB58:an just för att få del röda triangeln. Det var kul så länge det varade. Har inte ägt BB54 men upplevde att P39 är den enda riktigt bra Tudorn jag ägt. Men det är ju personligt. I mitt fall var det för:
1. Komfort och storlek
2. Mer tool än dress (gillar inte HEV som på OG Pelagos).
3. T-fit och gummit.

Sedan som Adrian i B&J nämner, att om man har en klocka i 36-37mm klassen redan så kan det påverka hur man ser på BB54. Som onekligen är en bra klocka.
Ja allt spelar ju in men P39ans röda text är otroligt sexig (Fy fan vad skadad man är egentligen 😂).
Använder min PRX 35mm mycket nu så för stort kommer aldrig kännas bra igen. Men där känns det som att 58an är strax under min maxgräns på 40mm.

Jag har ju testat 54an och 58an vilket slutade med att 58an kändes bättre (men känns surt att man inte får T-fiten så 54an är fortfarande med i fighten).
Men jag måste ta mig in till någon AD och testa P39 också. Då får jag väl även passa på att testa Rangern för annars står man väl där en vecka senare och har ett omåttligt sug efter den också 😆. Sen suger det ju att listorna är som det är en 58 kan man ju få på dagen. P39 har jag dock ingen koll på hur det ligger till med listorna. Och ja 54an är ju som den är….

Ja allt spelar ju in men P39ans röda text är otroligt sexig (Fy fan vad skadad man är egentligen 😂).
Använder min PRX 35mm mycket nu så för stort kommer aldrig kännas bra igen. Men där känns det som att 58an är strax under min maxgräns på 40mm.
Har du testat med halvlänkar för att få till passformen?
Edit: Förstod nu vad du menar och att inte 58an har T-fit.

Vart i landet bor du? 🤔 Skåne här. Om du vill jämföra P39 och BB58.

Vart i landet bor du? 🤔 Skåne här. Om du vill jämföra P39 och BB58.
Hade gärna gjort det men tyvärr bor jag lite norr om Stockholm så det är lite långt för att köra. Men jag uppskattar erbjudandet 👍🙂.
Jag får helt enkelt se till att frugan kan ta ungarna själv en dag så får jag ta mig i City och prova dem hos en AD.

Hej Är denna bb gmt ett vettigt köp? ca. 45 ny om den finns att handla.
Jag är nollställd när det gäller klockor, har en bb36 som behåller värdet väl gentemot vår fallande krona och tänkte bromsa kronfallet samtidigt som jag får njuta av en snygg klocka.
Tack för åsikter.
mvh Rickard.

Bilagor​

Jag är nollställd när det gäller klockor, har en bb36 som behåller värdet väl gentemot vår fallande krona och tänkte bromsa kronfallet samtidigt som jag får njuta av en snygg klocka.
Tack för åsikter.
mvh Rickard.

Bilagor​

Slå till!

Tack för åsikter.
mvh Rickard.

Bilagor​

KBK! Har den svarta och den är väldigt go känsla att ha på armen.

Tjena! Jag är sugen på en BB54 på gummi är det någon som äger en sådan i denna grupp som kan posta lite sköna bilder och en hiss/diss på den?:D

Det sket sig med klockköp idag, målet var den nya gmt’n alt. bb54. båda har väntelista.. Kanske lika bra då jag gillar och fått upp intresset för bb58an, 39mm och knappt 12mm.tjock så tror jag att den kan passa bättre, dessutom verkar den finnas ny eller om jag hittar en bättre begagnad.
BB. 58an jag menar är den med röd triangel på ringen och jag undrar om det är något man ska se upp med vid ev. köp av begagnad? Förutom papper o box då.

mvh//Rickard..

Tillbaka
Topp