• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Drittklokke! Har jo egentlig ikke bruk for noe annet enn denne.

;)

P39.jpg

Swr onekligen ut så av bilderna att döma. Ser ut som en BB54 fast med röda triangeln. Märkligt om bara siffrorna bleks men bezeln i övrigt inte ser blekt ut?

Jag upplever samma sak på min fast den är iofs två år gammal nu. Blir kul att se hur den ser ut om 15-20 år. 😄
Var iväg en sväng och jämförde med ett butiks-ex - min vridring var blekare i färgen än den i butik 😄

/e
Vi verkar iallafall inte ensamma om det @BenD - så klart inte helt överraskande att aluminium bleks men är däremot förvånad över hur pass kort tid det kan ske

Bilder stulna från nätet
IMG_1254.jpeg
IMG_1255.jpeg
IMG_1256.jpeg

Senast ändrad:
Glömde nämna tidigare men för oss som är intresserade av att köpa enbart Rangerlänken så fick jag idag ett preliminärt pris på 14 000kr… De skulle återkomma med en mer exakt siffra. Cirka en-två månaders leveranstid 🥲

Finns många AD:s i Europa ….så kan vara värt att kolla med flera om man upplever väntan som lång.
Bra där..
Vad jag förstår så är tudors/rolex strategi att skapa ett sug på nya släpp..och många fler med dom. Jag är själv hyfsat grön gällande klockor men känner igen luftslott och skitsnack, vilket är det jag hör efter samtal med åf. i gbg o jönköping..

All respekt för marknadsföring men det kan bli parodi i mina ögon..

Glömde nämna tidigare men för oss som är intresserade av att köpa enbart Rangerlänken så fick jag idag ett preliminärt pris på 14 000kr… De skulle återkomma med en mer exakt siffra. Cirka en-två månaders leveranstid 🥲
Jävlar, 14000 var saftigt. Har själv funderat på att köpa en länk löst, men det priset är svårt att motivera.

En liten nybörjarfråga här men är det normalt att bandstiften på Tudor är så tröga/hårda? Båda sidorna på stiften ska väl gå att trycka in för att få dit länken men för mig var det omöjligt, när jag tog ut stiftet och höll i handen så kunde man trycka in ena sidan med lite tur. Trodde det skulle vara enkelt med en Bergeon 7825 pincett men får åka förbi AD idag för hjälp.

En liten nybörjarfråga här men är det normalt att bandstiften på Tudor är så tröga/hårda? Båda sidorna på stiften ska väl gå att trycka in för att få dit länken men för mig var det omöjligt, när jag tog ut stiftet och höll i handen så kunde man trycka in ena sidan med lite tur. Trodde det skulle vara enkelt med en Bergeon 7825 pincett men får åka förbi AD idag för hjälp.
Är klockan ny och fräsch, nej, det är inte normalt.
Är klockan begagnad kan det mycket väl ha hamnat en avart av stift. Det är inte ovanligt att det monteras fel stift, eller bara skräpstift, på klockorna.
För oss som köper och säljer klockor lite nu och då, är det vanligt att man tar sig för pannan när man får hem klockan därför att föregående ägare haft något för sig.

Är klockan ny och fräsch, nej, det är inte normalt.
Är klockan begagnad kan det mycket väl ha hamnat en avart av stift. Det är inte ovanligt att det monteras fel stift, eller bara skräpstift, på klockorna.
För oss som köper och säljer klockor lite nu och då, är det vanligt att man tar sig för pannan när man får hem klockan därför att föregående ägare haft något för sig.
Nja beror på vad som menas med tröga(?). Har haft ett par nya Tudor där de suttit som i sten. Min P39 var helt omöjlig. Men blev med tiden bättre. Lite 5-56 brukar hjälpa om det sitter trögt.

Nja beror på vad som menas med tröga(?). Har haft ett par nya Tudor där de suttit som i sten. Min P39 var helt omöjlig. Men blev med tiden bättre. Lite 5-56 brukar hjälpa om det sitter trögt.
Om man inte kan trycka ihop dem i fritt tillstånd är något fel. Eller dålig kvalitet. Ett kvalitetsstift beter sig inte så.
Men visst, det kan vara smuts, skevhet, felaktig hantering...

Om man inte kan trycka ihop dem i fritt tillstånd är något fel. Eller dålig kvalitet. Ett kvalitetsstift beter sig inte så.
Men visst, det kan vara smuts, skevhet, felaktig hantering...
Givetvis ska det gå att trycka ihop dem men ofta är det en kombination av bandstiftet och länken. Vet efter diskussion med AD att just Pelagos av någon anledning är ovanligt trög. Vilket även var den modellen jag hade problem med.

Sedan har jag märkt att på vissa klockor är pincett enklare och på vissa en vanlig springbar tool. Men oavsett så måste gafflarna ha rätt storlek för att få ett ordentligt grepp. Kan vara det som är problemet(?).

Siden vi er på temaet: Artikkel fra ABTW mai 2023.

Tillbaka
Topp