• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bättre sent än aldrig, men mina bilder från eventet igår:
20231026_180939.jpg

20231026_191911.jpg
20231026_192055.jpg

20231026_192519.jpg
20231026_192527.jpg
20231026_192711.jpg
20231026_192945.jpg
20231026_193003.jpg
20231026_193005.jpg
20231026_193110.jpg
20231026_193115.jpg
20231026_193228.jpg
20231026_193259.jpg
20231026_194821.jpg
20231026_195355.jpg
20231026_195646.jpg
20231026_200352.jpg
20231026_210953.jpg
20231026_211005.jpg
20231026_211020.jpg
20231026_211055.jpg
20231026_211103.jpg
Snygg Hydronaut där i mitten av bildflödet😍😍😍

Var det bara att knalla in i butik idag och langa upp lädret och få en svart FXD hem? Det lät så på personalen på eventet i alla fall. Hade hoppats gå hem redan därifrån med en, men de såldes ju inte på kvällen och i morse reste jag utomlands…☹️
Ja jag kanske hade tur men FXD verkade inte svår att få tag på. Den svåraste att få tag på verkade vara BB54 tolkade jag det som. Så grattis ni som har en sån, väldigt fin klocka!

Hej alla Tudor-entusiaster. Har precis köpt en BB58 och har ett litet men irriterande problem. Sista länken mot spännet på nedersidan (kl 6) har extremt dålig rörlighet vilket gör att länken inte följer armen snyggt när klockan hålls i vissa vinklar. Istället trycks länken ut och skapar en onaturlig vinkel (se bild). Kanske är detta främst ett problem om man har liten handled, men min är 16,5 cm så inte extremt liten. Har någon annan upplevt samma sak?

Funderar på att köpa spännet från Black Bay Pro och fila ner centerlänken på 2st av mina överblivna länkar till BB58:an så att det passar. Skiljer bara 0,2 mm så borde vara enkelt för en urmakare att fixa (eller själv om man orkar pilla med det). Vet någon om man kan köpa spännet till Black Bay Pro löst?

IMG_8549.jpg

Senast ändrad:
Hej alla Tudor-entusiaster. Har precis köpt en BB58 och har ett litet men irriterande problem. Sista länken mot spännet på nedersidan (kl 6) har extremt dålig rörlighet vilket gör att länken inte följer armen snyggt när klockan hålls i vissa vinklar. Istället trycks länken ut och skapar en onaturlig vinkel (se bild). Kanske är detta främst ett problem om man har liten handled, men min är 16,5 cm så inte extremt liten. Har någon annan upplevt samma sak?

Funderar på att köpa spännet från Black Bay Pro och fila ner centerlänken på 2st av mina överblivna länkar till BB58:an så att det passar. Skiljer bara 0,2 mm så borde vara enkelt för en urmakare att fixa (eller själv om man orkar pilla med det). Vet någon om man kan köpa spännet till Black Bay Pro löst?

IMG_8549.jpg

Köp en en eller två halvlänkar istället.
Kortare länkar formar sig bättre efter handleden. Finns halvlänkar hos Uncle Seiko och något mer ställe.

Sök på halvlänk i denna tråd i sökfunktionen uppe i högra hörnet.

Screenshot_20231028_112210_Chrome.jpg

IMG_8549.jpg

Köp en en eller två halvlänkar istället.
Kortare länkar formar sig bättre efter handleden. Finns halvlänkar hos Uncle Seiko och något mer ställe.

Sök på halvlänk i denna tråd i sökfunktionen uppe i högra hörnet.

Screenshot_20231028_112210_Chrome.jpg

Som @Schned skriver så är en halvlänk att rekommendera. Har en från Uncle Seiko på min BB58 som passar riktigt bra. Det blir även enklare att få till den perfekta passformen med tanke på att spännet har så få micro adjustments

Jag har kollat lite på Uncle Seikos halvlänkar, men vet inte om det är rätt väg i detta fall. Passformen på klockan är perfekt idag. Jag har sex länkar kl 12 och fyra kl 6 samt mikrojusteringen i mitten och klockan sitter exakt som jag vill ha den. Dvs spänner åt lite lätt när man spretar med fingrarna. Att addera halvlänkar riskerar alltså att försämra passformen i mitt fall. Dessutom kvarstår problemet med länkens dåliga rörlighet, även om problemet blir lite mindre synligt med en kortare länk. Dock verkar Uncle Seikos halvlänk vara mer av en 2/3-länk enligt något Youtube-klipp jag såg.

Hur ser återförsäljarna på att beställa delar till en klocka man inte äger? Jag är rätt ny på detta område och blev förvånad över att det verkar vara ett problem. Känns märkligt att någon skulle ha synpunkter på vilken länk eller spänne man sätter på en klocka. Bilar går att modda nästan hur som helst, trots potentiella säkerhetsrisker. På en klocka finns inte säkerhetsaspekten, men det verkar ändå känsligt för vissa märken. Väldigt märkligt i mina ögon.

Har ni några synpunkter på vilken återförsäljare som är mest tillmötesgående med reservdelar? Hade lite kontakt med Bergströms i GBG innan jag köpte klockan och blev inte imponerad av servicen. Det verkade väldigt hemligt med leveranstiden på BB58:an. När de efter ett par mail slingrat sig angående leveranstid så frågade jag rakt ut om jag kunde ställa mig på en väntelista. Det mailet svarade de aldrig på. Köpte klockan direkt på Uret.se istället. Som kund blir man snabbt trött på företag som visar den typen av arrogans när man är beredd att köpa något för över 40k.

Som sagt, om någon vet bästa stället att vända sig till för att köpa ett Black Bay Pro-spänne så får ni gärna skriva det. :)

• Like
Reactions: a.i
Testade precis att flytta om länkarna: från 6x4 till 5x5. Normalt sett vill jag ha färre länkar på nedersidan, men bestämde mig ändå för att testa med lika många på varje sida. Det blev faktiskt ett fantastiskt lyft! Utbuktningen minskade rejält och eftersom länken är längre så syns det inte alls längre (då det istället hamnar mer på baksidan av handleden). I vissa vinklar kan det synas en liten utbuktning på andra sidan spännet istället, men det är inget som någon annan lär tänka på, och framförallt inget som syns av en själv. Får nog även säga att klockan sitter mer centrerat på handleden med mindre tendens att vridas bortåt. Win-win med andra ord. :)

Så om någon annan har detta problem så är rådet att testa olika länkkombinationer för att hitta det som känns och ser bäst ut.

Testade precis att flytta om länkarna: från 6x4 till 5x5. Normalt sett vill jag ha färre länkar på nedersidan, men bestämde mig ändå för att testa med lika många på varje sida. Det blev faktiskt ett fantastiskt lyft! Utbuktningen minskade rejält och eftersom länken är längre så syns det inte alls längre (då det istället hamnar mer på baksidan av handleden). I vissa vinklar kan det synas en liten utbuktning på andra sidan spännet istället, men det är inget som någon annan lär tänka på, och framförallt inget som syns av en själv. Får nog även säga att klockan sitter mer centrerat på handleden med mindre tendens att vridas bortåt. Win-win med andra ord. :)

Så om någon annan har detta problem så är rådet att testa olika länkkombinationer för att hitta det som känns och ser bäst ut.
Så har jag det, dvs lika många på varje sida. Det enda jag reagerar pytte-negativt på med spännet är att den där vikbara delen sticker ut och hindrar länkbitar så spännet blir i praktiken ganska långt. Men i stort sett supernöjd, plus de snygga fejknitarna då.

Tillbaka
Topp