• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Provade den hos AD i förrgår och jag tycker den sitter grymt på handleden för att vara så stor som den är. Jag har själv en BB58 som referens och tunna handleder på ca 16,5 i omkrets. Den är på gränsen till för stor för mig, åtminstone enligt min smak, men med det sagt så blev jag ändå imponerad över hur bra den sitter trots att det är en relativt stor klocka i jämförelse med bb58. Riktigt snyggt utförande med tydliga Submariner-vibbar och 5-länksarmbandet är riktigt fint!
IMG_1739.jpeg
Låter toppen :) jag har 17,5 cm handled. Fanns den för omgående leverans?
 
Vet inte om jag har otur eller om det är Tudor... Pelagos 39 fick jag lämna in - tavlan var skev så bezel alignment var off. Kolla denna bb54 på lume pluppen på bezeln, den är så jävla off hur gick detta igenom QC? Blir fett trött, kommer la ta +2 månader för dom att hosta upp en ny bezel som inte är skev...
1000002734.jpg
Uppdatering: Tudor vägrar att åtgärda felet och skickar tillbaka klockan trots att AD bestridit. Dom menar att det ligger inom felmarginalerna, antar att dom som jobbar på QC både är blinda och efterblivna.

Hur tycker ni att jag ska göra? Jag köpte den här på forumet i ett byte. Han hade bra referenser och sa att den var oanvänd så jag gick på det. När jag sedan fick klockan och påpekade att den var skev sa han att han ej märkt detta. Jag gjorde ingen stor grej av det eftersom jag antog att det skulle gå under garanti men nu vete fan... Har ialf frågat AD om dom har möjlighet att skaffa fram en bezel mot kostnad. Är det långsökt att be han jag fick klockan av om ersättning för det? Hade ju liksom inte gått med på byte om jag visste att bezeln var skev oavsett om garantin hade gällt eller inte.
 
Uppdatering: Tudor vägrar att åtgärda felet och skickar tillbaka klockan trots att AD bestridit. Dom menar att det ligger inom felmarginalerna, antar att dom som jobbar på QC både är blinda och efterblivna.

Hur tycker ni att jag ska göra? Jag köpte den här på forumet i ett byte. Han hade bra referenser och sa att den var oanvänd så jag gick på det. När jag sedan fick klockan och påpekade att den var skev sa han att han ej märkt detta. Jag gjorde ingen stor grej av det eftersom jag antog att det skulle gå under garanti men nu vete fan... Har ialf frågat AD om dom har möjlighet att skaffa fram en bezel mot kostnad. Är det långsökt att be han jag fick klockan av om ersättning för det? Hade ju liksom inte gått med på byte om jag visste att bezeln var skev oavsett om garantin hade gällt eller inte.
Om den är inom garanti, stå på dig mot AD. De verkar ju tycka som dig, annats hade de inte skickat iväg. Om det medför kostnadet kanske du, säljaren och AD kan komma överens om ngt.
 
Uppdatering: Tudor vägrar att åtgärda felet och skickar tillbaka klockan trots att AD bestridit. Dom menar att det ligger inom felmarginalerna, antar att dom som jobbar på QC både är blinda och efterblivna.

Hur tycker ni att jag ska göra? Jag köpte den här på forumet i ett byte. Han hade bra referenser och sa att den var oanvänd så jag gick på det. När jag sedan fick klockan och påpekade att den var skev sa han att han ej märkt detta. Jag gjorde ingen stor grej av det eftersom jag antog att det skulle gå under garanti men nu vete fan... Har ialf frågat AD om dom har möjlighet att skaffa fram en bezel mot kostnad. Är det långsökt att be han jag fick klockan av om ersättning för det? Hade ju liksom inte gått med på byte om jag visste att bezeln var skev oavsett om garantin hade gällt eller inte.
Solklart fall där AD bör göra rätt för sig och ersätta dig, på det sätt ni båda parter anser rimligt. Inte minst med tanke på att de redan har gett dig medhåll i frågan. Hur de i sin tur gör gentemot Tudor är irrelevant.
 
Uppdatering: Tudor vägrar att åtgärda felet och skickar tillbaka klockan trots att AD bestridit. Dom menar att det ligger inom felmarginalerna, antar att dom som jobbar på QC både är blinda och efterblivna.

Hur tycker ni att jag ska göra? Jag köpte den här på forumet i ett byte. Han hade bra referenser och sa att den var oanvänd så jag gick på det. När jag sedan fick klockan och påpekade att den var skev sa han att han ej märkt detta. Jag gjorde ingen stor grej av det eftersom jag antog att det skulle gå under garanti men nu vete fan... Har ialf frågat AD om dom har möjlighet att skaffa fram en bezel mot kostnad. Är det långsökt att be han jag fick klockan av om ersättning för det? Hade ju liksom inte gått med på byte om jag visste att bezeln var skev oavsett om garantin hade gällt eller inte.
Fasen så trist. Som folk säger borde ju AD ta sig i kragen, men är det kört så börja med dialog med personen du bytte till dig den med. Är väl inte glasklart hur ni bör gå tillväga egentligen, och nu har det gått rätt lång tid låter det som. Vilka summor handlar det om för en ny bezel? Rimligt att dela på kostnaden? Är trist för alla parter att va oense också även om säljaren kanske faktiskt inte hade uppmärksammat problemet.
 
Fasen så trist. Som folk säger borde ju AD ta sig i kragen, men är det kört så börja med dialog med personen du bytte till dig den med. Är väl inte glasklart hur ni bör gå tillväga egentligen, och nu har det gått rätt lång tid låter det som. Vilka summor handlar det om för en ny bezel? Rimligt att dela på kostnaden? Är trist för alla parter att va oense också även om säljaren kanske faktiskt inte hade uppmärksammat problemet.
Vet ej hur mycket det går på och ens om det är möjligt. Har frågat AD, får se vad dom (Bergströms) svarar. Att det gått lång tid kan jag inte klandras för. Jag lämnade in den omgående för åtgärd, tiden som gått beror helt på Tudor. Jag såg ju att den var skev omgående och kan väl tycka att man ser det omedelbart men jag har väl bias i detta fall....
 
Vet ej hur mycket det går på och ens om det är möjligt. Har frågat AD, får se vad dom (Bergströms) svarar. Att det gått lång tid kan jag inte klandras för. Jag lämnade in den omgående för åtgärd, tiden som gått beror helt på Tudor. Jag såg ju att den var skev omgående och kan väl tycka att man ser det omedelbart men jag har väl bias i detta fall....
Vad säger säljaren om du uppger att du vill häva bytet då? Uppenbarligen var det knas m klockan, och den lär bli svårsåld med gott samvete till vettigt pris. Hur sa ni när du uppmärksammade felet? Att du skulle lösa det via AD och garant men du ville behålla klockan? Rimligen borde bytesvärdet blivit betydligt lägre på en ggn med sånt krångel.
 
Har fått två dammkorn(?) som sitter på insidan av glaset. Även en i snowflake-timvisaren. Var inte där från början utan kom fram efter jag haft klockan upp och ner vid bandbyte, tror det kommer från visaren.
Är det något som AD t.ex Krons brukar fixa eller behöver klockan skickas till Tudor? Någon som varit med om det tidigare?
IMG_2885.jpeg
IMG_2888.jpeg
 
Vad säger säljaren om du uppger att du vill häva bytet då? Uppenbarligen var det knas m klockan, och den lär bli svårsåld med gott samvete till vettigt pris. Hur sa ni när du uppmärksammade felet? Att du skulle lösa det via AD och garant men du ville behålla klockan? Rimligen borde bytesvärdet blivit betydligt lägre på en ggn med sånt krångel.
Skrev att den var skev men att det borde gå på garantin så jag tryckte inte mer på det. Får väl se hur denna soppa artar sig.
 
Har både första och andra generationen av Vanguard. Bra, men tycker att andra har något bättre kvalité på gummit + de har inte gula band
Har också en Vanguard till bb58an, svart, men den har åkt av snabbt varje gång. Bekvämt, ja, men klickar inte. Önskar jag kunde digga det. Så om någon är ute efter just detta band så hojta till, inte mycket använt. Hur avgör man om det är gen 1 eller 2?
 
Tack!
Blev nästan köp. Insåg att BB58-gummit är för blek, det är BB Pro-färgen jag måste ha. Någon som har koll om luggarna är identiska (mao satt ett BB58-strap på en Pro)?
IMG_0854.jpeg
IMG_0855.jpeg
Enig i at gulfargen til BB Pro ser mye bedre ut på bildene. Jeg vil tro at det er noen lepper bak på gummireimen som holder den på plass inn mot baksiden. Selv om klokken har samme diameter og lug width, så vil ulik tykkelse av "boetten" gjøre at reimen vil sitte løst...og vippe frem og tilbake.
 
Har också en Vanguard till bb58an, svart, men den har åkt av snabbt varje gång. Bekvämt, ja, men klickar inte. Önskar jag kunde digga det. Så om någon är ute efter just detta band så hojta till, inte mycket använt. Hur avgör man om det är gen 1 eller 2?
Gen 1 är mycket fladdrigare än Gen 2; Gen 2 är FKM.
Gen 1 är från när de lanserades vilket är många år sedan så tveksamt om dessa säljs på tex K&S
 
Skrev att den var skev men att det borde gå på garantin så jag tryckte inte mer på det. Får väl se hur denna soppa artar sig.
ad kan bara beställa ett nytt inlägg och kolla om det är bättre. Nu är det ju inom tillverkarens uppsatta tillverknings toleranser så är det väl så att det kan komma ett till inlägg som ser likadant ut men det behöver ju inte vara så… be dom beställa ett kan inte kosta mycket.
 
ad kan bara beställa ett nytt inlägg och kolla om det är bättre. Nu är det ju inom tillverkarens uppsatta tillverknings toleranser så är det väl så att det kan komma ett till inlägg som ser likadant ut men det behöver ju inte vara så… be dom beställa ett kan inte kosta mycket.
Ja får väl se som sagt, lagt en förfrågan om dom kan beställa en ny bezel och hur mycket det skulle kosta. Dom kunde inte svara på det direkt i butik men skulle återkomma.
 
Vet inte om jag har otur eller om det är Tudor...den är så jävla off ...

En kombinasjon, vil jeg tro

Nå er vel ikke kke lume pip "jævlig off", når det er snakk om 1/10 millimeter, eller?

Siden du er "uheldig", så er vel det beste rådet at du aldri kjøper en ny klokke (uansett produsent) før du godkjenner den med lupe før kjøp. Lessons learnt, vil jeg tro?

Jeg har klokker som ikke er perfekte, men jeg er heldig som ikke irriterer meg så mye om det. Det betyr ikke at jeg ikke skulle ønske alt med enhver klokke var perfekt og 100%, men det er det ikke alltid. Det er en del av hobbyen. Like det eller ikke. Liker man det ikke og ikke kan leve med det; frem med lupe og due diligence for ethvert kjøp.

Håper det løser seg til slutt.

Tips: Fjern bezel insert fra klokken. Bestill kun ny bezel insert hos AD og sjekk den under lupe før du betaler - og deretter får den installert. For 5-siffer Rolexklokker har jo AD liggende inserts på lager. Jeg vil tro AD har inserts til Tudor også. Hvis de sier nei, tror jeg de lyver. Gå i så fall til en annen AD. En insert koster ikke så mye som all irritasjonen du har nå.
 
En kombinasjon, vil jeg tro

Nå er vel ikke kke lume pip "jævlig off", når det er snakk om 1/10 millimeter, eller?

Siden du er "uheldig", så er vel det beste rådet at du aldri kjøper en ny klokke (uansett produsent) før du godkjenner den med lupe før kjøp. Lessons learnt, vil jeg tro?

Jeg har klokker som ikke er perfekte, men jeg er heldig som ikke irriterer meg så mye om det. Det betyr ikke at jeg ikke skulle ønske alt med enhver klokke var perfekt og 100%, men det er det ikke alltid. Det er en del av hobbyen. Like det eller ikke. Liker man det ikke og ikke kan leve med det; frem med lupe og due diligence for ethvert kjøp.

Håper det løser seg til slutt.

Tips: Fjern bezel insert fra klokken. Bestill kun ny bezel insert hos AD og sjekk den under lupe før du betaler - og deretter får den installert. For 5-siffer Rolexklokker har jo AD liggende inserts på lager. Jeg vil tro AD har inserts til Tudor også. Hvis de sier nei, tror jeg de lyver. Gå i så fall til en annen AD. En insert koster ikke så mye som all irritasjonen du har nå.
Dom har inga bezels på lager hos min AD, i sådana fall hade dom fixat det omgående utan att skicka till Tudor enl. deras egna utsago (Har bara en AD i stan). Om du hade läst igenom ordentligt så hade du även snappat upp att jag redan frågat om ny bezel hos AD och att dom skulle återkomma så.

F.ö är det jävligt konstigt snack om att 1/10 mm inte är mycket. För det första så är det mycket mer än "1/10 mm", för det andra så är det en jävligt stor diff relativt till hur liten triangeln är.
 
Dom har inga bezels på lager hos min AD, i sådana fall hade dom fixat det omgående utan att skicka till Tudor enl. deras egna utsago (Har bara en AD i stan). Om du hade läst igenom ordentligt så hade du även snappat upp att jag redan frågat om ny bezel hos AD och att dom skulle återkomma så.

F.ö är det jävligt konstigt snack om att 1/10 mm inte är mycket. För det första så är det mycket mer än "1/10 mm", för det andra så är det en jävligt stor diff relativt till hur liten triangeln är.
Trist historia när man väl retat sig på det. Men samtidigt måste man ta in att de har en tolerans på sina mått. Inget är perfekt. Vilken tolerans de har bestämmer de själva. Alla köpare bryr sig inte heller, se till den som du köpte klockan av. Med det sagt är jag också petig, så jag skulle också vara besviken. Men det är så det är, toleranser finns alltid, och de fall som ligger på gränsen, som din kan man tro, bryr sig heller inte alla köpare om.

Däremot tycker jag att när en kund skickar in en klagan på en upplevd defekt, så är det inte så mycket att bråka om. Det är ändå en dyr klocka och kunden lär knappast köpa en till om han blir missnöjd av eftermarknadshanteringen.

Men som en referens kan jag nämna att när jag var på besök hos Breitling Nordic i Täby, och satt och fikade med en av deras urmakare, frågade jag om min Aerospace, där minutvisaren inte träffar index mitt på. Svaret jag fick var att toleransen är att visaren i helhet träffar index där de är lite bredare. Det innebär att den missar de tunnare mer eller mindre helt. Men det är så deras toleransgräns ser ut.

Och vad gäller hanteringen mot den som sålde den till dig tycker jag inte att han kan klandras. Klockan bedöms ju av Tudor vara felfri. Ska han då klandras för en enligt Tudor felfri klocka? Det håller inte.
 
Lite tråkig attityd och väl mycket pekpinnar kan jag tycka, @loevhagen. Tvivelsutan inte särskilt hjälpsamt för @Endusima.
Det er mer hjelp enn hva trolig first meets the eye, @sirengatto. Mange lever helt fint med en lume pip som er "så jævlig off" som bildet @Endusima viser til. Jeg forstår hans frustrasjon, men nekter å være med i all support om at "dette er helt for jævlig av Tudor". Som sagt - enda en gang; håper det løser seg.
 
Dom har inga bezels på lager hos min AD, i sådana fall hade dom fixat det omgående utan att skicka till Tudor enl. deras egna utsago (Har bara en AD i stan). Om du hade läst igenom ordentligt så hade du även snappat upp att jag redan frågat om ny bezel hos AD och att dom skulle återkomma så.

F.ö är det jävligt konstigt snack om att 1/10 mm inte är mycket. För det första så är det mycket mer än "1/10 mm", för det andra så är det en jävligt stor diff relativt till hur liten triangeln är.
Skjønner. For tredje gang: Håper det løser seg.
 
Tillbaka
Topp