• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Lume pip på min BB58 er også off, men jeg synes det er innafor. Bryr meg ikke. Poenget er at vi vurderer dette med «jævlig off» ulikt. Det betyr ikke at andre her på forumet må tenke som meg og ikke bry seg, men at det finnes ulike synspunkter og toleranser.

For fjerde gang: Håper det løser seg for de som har fått en lume pip som er «jævlig off».

IMG_8865.jpeg
 
Senast ändrad:
Dom har inga bezels på lager hos min AD, i sådana fall hade dom fixat det omgående utan att skicka till Tudor enl. deras egna utsago (Har bara en AD i stan). Om du hade läst igenom ordentligt så hade du även snappat upp att jag redan frågat om ny bezel hos AD och att dom skulle återkomma så.

F.ö är det jävligt konstigt snack om att 1/10 mm inte är mycket. För det första så är det mycket mer än "1/10 mm", för det andra så är det en jävligt stor diff relativt till hur liten triangeln är.
Klart det är trist att bli besviken när förväntningarna inte infrias. Och visst är det så att när man väl lagt märke till det är det svårt att ha det osett. Klart man kan tycka att detta är slarvigt, men som @ironcastle nämner så märker med säkerhet inte 99% av kunderna en avvikelse på 1/10. Personligen hade jag inte lagt märke till det än mindre gjort det till en grej. Skulle absolut inte uttrycka det som att "det är så jävla off".

Det är likväl en serietillverkad klocka och ev. marginella avvikelser kommer alltid att finnas. Om det inte är detta så har det ju dryftats om ev. "vita pricka" ett par sidor tillbaks som man endast ser med lupp. Har sett avvikelser på Rolex eller kommentarer där man är besviken för att visarna inte är målade på undersidan. Även om 40k är mycket för en klocka skulle priset behöva vara bra mycket högre för en högre QC. Man ska även komma ihåg att vad ögat kan uppfatta kontra vad som är synligt mha kamera är två helt olika saker.

I detta fallet skulle jag se till mig själv vad jag är beredd att betala och vad mina förväntingar är. Om det var jag skulle jag ha svårt att se att varken säljaren eller AD har något ansvar. Att överkomma Tudor's QC för 1/10 är nog "att jaga efter väderkvarnar".
 
Trist historia när man väl retat sig på det. Men samtidigt måste man ta in att de har en tolerans på sina mått. Inget är perfekt. Vilken tolerans de har bestämmer de själva. Alla köpare bryr sig inte heller, se till den som du köpte klockan av. Med det sagt är jag också petig, så jag skulle också vara besviken. Men det är så det är, toleranser finns alltid, och de fall som ligger på gränsen, som din kan man tro, bryr sig heller inte alla köpare om.

Däremot tycker jag att när en kund skickar in en klagan på en upplevd defekt, så är det inte så mycket att bråka om. Det är ändå en dyr klocka och kunden lär knappast köpa en till om han blir missnöjd av eftermarknadshanteringen.

Men som en referens kan jag nämna att när jag var på besök hos Breitling Nordic i Täby, och satt och fikade med en av deras urmakare, frågade jag om min Aerospace, där minutvisaren inte träffar index mitt på. Svaret jag fick var att toleransen är att visaren i helhet träffar index där de är lite bredare. Det innebär att den missar de tunnare mer eller mindre helt. Men det är så deras toleransgräns ser ut.

Och vad gäller hanteringen mot den som sålde den till dig tycker jag inte att han kan klandras. Klockan bedöms ju av Tudor vara felfri. Ska han då klandras för en enligt Tudor felfri klocka? Det håller inte.
Jag är väl medveten om att Tudor själv bestämmer vad dom anser som felfritt, är helt klart övertygad om att jag måste punga upp för en ny bezel. Det jag stör mig på mest är att det tagit snart 4 månader, om AD kan beställa en ny bezel lär det ju ta några veckor minst också.

Som "anekdot" kan jag ju tillägga att AD sa att Tudors kvalitetskrav är att fel som inte syns från 15cm med blotta ögat är inom tolerans. Förutsatt att dom talar sanning vill jag ju mena att dom inte följer sina egna riktlinjer i detta fallet men eftersom Tudor gömmer sig bakom AD:s så finns det inte mycket att göra åt det.
 
Det er mer hjelp enn hva trolig first meets the eye, @sirengatto. Mange lever helt fint med en lume pip som er "så jævlig off" som bildet @Endusima viser til. Jeg forstår hans frustrasjon, men nekter å være med i all support om at "dette er helt for jævlig av Tudor". Som sagt - enda en gang; håper det løser seg.
Fast ändå, handen på hjärtat, att det förekommer exemplar av framförallt BB54 där lume pip är helt galet ocentrerad kan vi väl vara överens om och konstatera? Med det sagt menar jag inte att allt behöver vara perfekt. Vissa avvikelser får man naturligtvis acceptera, om inte annat för sitt eget välmåendes skull. Fridens!
 
Jag är väl medveten om att Tudor själv bestämmer vad dom anser som felfritt, är helt klart övertygad om att jag måste punga upp för en ny bezel. Det jag stör mig på mest är att det tagit snart 4 månader, om AD kan beställa en ny bezel lär det ju ta några veckor minst också.

Som "anekdot" kan jag ju tillägga att AD sa att Tudors kvalitetskrav är att fel som inte syns från 15cm med blotta ögat är inom tolerans. Förutsatt att dom talar sanning vill jag ju mena att dom inte följer sina egna riktlinjer i detta fallet men eftersom Tudor gömmer sig bakom AD:s så finns det inte mycket att göra åt det.
Kan hålla med om att det är saktfärdigt. Vill de inte lösa det så tar det ju dem ingen tid alls att komma fram till det. Dåligt.

Sen tycker jag som sagt att de snarare borde göra dig glad och bara lösa det än att få dig sur och missnöjd. Vad kan en bezel kosta dem? En hundralapp? Trams.
 
Kan hålla med om att det är saktfärdigt. Vill de inte lösa det så tar det ju dem ingen tid alls att komma fram till det. Dåligt.

Sen tycker jag som sagt att de snarare borde göra dig glad och bara lösa det än att få dig sur och missnöjd. Vad kan en bezel kosta dem? En hundralapp? Trams.
Till deras försvar vad gäller tiden så ville dom skicka tillbaka den redan i maj men AD stoppade och ville att det skulle dubbelkollas.
1000004238.jpg
 
Og en ting til: Av alle de ti-tusenvis av Tudor som er solgt - hvor mange har egentlig avvik? Trolig ikke så mange. De aller, aller, aller fleste er 100%. Disse eierne hører man jo aldri fra...
 
Efter midsommarsnapsen ville familjen se GMT’n. De röstade enhälligt för att den skulle stanna, så får det bli. Jag får vänja mig vid de 2mm extra jmf med BB54’an. Så denna kommer ni att få se frekvent i mina inlägg framöver. 🫣
IMG_1320.jpeg
Bra beslut, ville skriva att du nog skall tänka om. Ge den en halv dag så tänker du inte mer på storleken utan bara njuter av den. Ha en bra midsommar alla Tudorvänner ! (annat fabrikat på armen idag så ingen bild)
 
Tillbaka
Topp