• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

DIR

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Morgonpromenad
IMG_4490.jpeg
 
Står på lite olika kölistor men nu orkar jag knappt vänta längre så jag funderar på att beställa en BB54 från utlandet.

Enda problemet; -jag har aldrig ens sett den i verkligheten (ingen har den inne), vilket gör att man ju blir lite "orolig" för storleken.

Så ni som har den; -vad säger ni om storleken?

Som referens så har jag 17-17,5 cm armar. Har alltid varit känslig för L2L-måttet. Hade en Oris Divers 65, 40mm, som jag älskade men den kändes hela tiden lite för stor vilket gjorde att jag sålde den till slut. Detta berodde bl.a. på dess L2L-mått på 48.

Jag förstår att storleken på BB54 är något som avhandlats tidigare och jag ber om ursäkt för att jag tar upp det igen, men jag skulle verkligen vilja ha lite "omdömen" från er som äger den.

Tack på förhand!
 

Ljungen

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Står på lite olika kölistor men nu orkar jag knappt vänta längre så jag funderar på att beställa en BB54 från utlandet.

Enda problemet; -jag har aldrig ens sett den i verkligheten (ingen har den inne), vilket gör att man ju blir lite "orolig" för storleken.

Så ni som har den; -vad säger ni om storleken?

Som referens så har jag 17-17,5 cm armar. Har alltid varit känslig för L2L-måttet. Hade en Oris Divers 65, 40mm, som jag älskade men den kändes hela tiden lite för stor vilket gjorde att jag sålde den till slut. Detta berodde bl.a. på dess L2L-mått på 48.

Jag förstår att storleken på BB54 är något som avhandlats tidigare och jag ber om ursäkt för att jag tar upp det igen, men jag skulle verkligen vilja ha lite "omdömen" från er som äger den.

Tack på förhand!
Har tyvärr inte bb54, men utgår från att du testat bb58, och att den kändes för stor!? Har 17cm handled och är som du ”känslig” för LL måttet, men bb58an sitter grymt bra på handleden! Även en speedy sitter bra på min handled. Tror ej att du behöver vara jätteorolig här, den borde sitta bra, men, ett stort men, se till att du verkligen får testa den fysiskt och inte gå på andras bedömning är mitt råd.
 
Senast ändrad:

Watches By DD

Omega
2-Faktor
Står på lite olika kölistor men nu orkar jag knappt vänta längre så jag funderar på att beställa en BB54 från utlandet.

Enda problemet; -jag har aldrig ens sett den i verkligheten (ingen har den inne), vilket gör att man ju blir lite "orolig" för storleken.

Så ni som har den; -vad säger ni om storleken?

Som referens så har jag 17-17,5 cm armar. Har alltid varit känslig för L2L-måttet. Hade en Oris Divers 65, 40mm, som jag älskade men den kändes hela tiden lite för stor vilket gjorde att jag sålde den till slut. Detta berodde bl.a. på dess L2L-mått på 48.

Jag förstår att storleken på BB54 är något som avhandlats tidigare och jag ber om ursäkt för att jag tar upp det igen, men jag skulle verkligen vilja ha lite "omdömen" från er som äger den.

Tack på förhand!
Min handled är ca 17.5cm och jag har en Black Bay Pepsi GMT som jag tycker sitter riktigt bra, trots att det är en stor jävel. BB58 sitter lika bra så BB54 bör ju absolut inte var några problem, enligt mig.

Det finns inte ens någon butik som har ett utställningsexemplar som du kan testa?

Edit: loevhagen gör en bra poäng med att vissa är mer runda och andra platta. Mina är tjockare/runda.
 

loevhagen

Patek
2-Faktor
@Forsberg

To håndledd på 17,5cm kan bære en BB54 veldig forskjellig. Hvis ett håndledd er mer rundt og et annet mer ovalt/flatt, så vil sistnevnte bære BB54 (og alle klokker egentlig) mye bedre, fordi klokkens L2L ikke betyr så mye da.

På samme måte som en klokkes diamater (e.g. 40mm) ikke sier alt om klokkens størrelse, så introduserte man L2L som mål.

For et håndledd, burde det være det samme: Omkrets (e.g. 17,5cm) sier lite. Man bør egentlig heller oppgi bredde. Se her: https://www.watchcrunch.com/tubzorz/posts/wrist-width-vs-circumference-220569
 

Watches By DD

Omega
2-Faktor
@Ljungen @Watches By DD @loevhagen
Tack för era svar😊
Verkar tyvärr inte finnas att testa någonstans just nu så jag är sugen på att bara beställa en även fast jag inte provat den.
Med risk för att den känns för liten då. 🤷
Men den borde väl gå att sälja vidare i så fall..

Får se hur jag gör..
Köp för ett bra pris så att du inte förlorar på det, om du nu skulle vilja bli av med den. Om du behöver hjälp med att veta vad som är ett bra pris så är det bara att höra av sig!
 

Back

Vacheron
2-Faktor
Har beställt från Helvetus (älskar namnet) och inväntar leverans. Kan återkomma med utlåtande.

De har många färger: https://www.helvetus.com/collections/tudor
Kan meddela att det företaget är hokus-pokus:
  • bandet som kom är ett standard-band som passar tex MoonSwatch; mao man får glappet mellan band och boett.
  • produceras och skickas från Kina så hela deras glansiga Schweiz-tillhörighet är bara att glömma.
  • samma band kostar 499 kr från Svensk-baserad firma.

Mao, undvik!
 

loevhagen

Patek
2-Faktor
Kan meddela att det företaget är hokus-pokus:
  • bandet som kom är ett standard-band som passar tex MoonSwatch; mao man får glappet mellan band och boett.
  • produceras och skickas från Kina så hela deras glansiga Schweiz-tillhörighet är bara att glömma.
  • samma band kostar 499 kr från Svensk-baserad firma.

Mao, undvik!
Helvete. ---> så <--- nær å bestille. Tack.
 
Topp