• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Jag är helt sjukt inne på en Pelagos, än fast jag inte riktigt kan motivera prisskillnaden mot typ en Squale, Oris etc... Men det är så många gånger i livet man köpt nått man nästan vill ha istället för det man vill ha, och sen slutar det ändå med att man får köpa det man ville ha från början :D. Har dock inte råd och möjlighet till nån större klocklåda så det blir nog inte mer än 1-2 klockor i den, speciellt inte om man köper en Tudor. Men den eviga frågan blir ju lite vilken Pelagos man ska satsa på? Först var jag anti till FXD:n men efter att ha grävt djupare och sett bilder här på forumet så måste jag säga att en svart FXD på typ grått eller grönt Nato är ju verkligen mumma! 😍

Spontant så kan jag tycka det är fint med 25500 med ETA-verket eftersom det känns som bättre möjligheter till service då jag bor i norra sverige och ingen AD i närheten alls. Men å andra sidan så kostar ju en sån typ lika mycket som en 25600 (eller är det bara att de flesta har fantasipriser?), och då kan man ju dessutom få tag på en nyare klocka. Plus att det är inte supermycket upp i pris för en lätt beggad FXD helt plötsligt, vilket blir ganska intressant.

39:an skulle ju kunna vara ett alternativ också, men jag skulle vilja testa den då jag har ganska stora händer och 19 cm handleder så jag vill inte att den ska se för liten ut.

Men låt oss säga på en 10-20 års-period, tror ni det kommer vara nån skillnad på värde/hållbarhet/servicemöjligheter på 25500/25600? Känns kanske inte som att varken ETA eller Tudor kommer försvinna från marknaden? Köper jag en kommer jag inte köpa för att sälja, utan min plan är ju att ha den så länge som det bara går.

Trevlig helg tråden ☕

06015E71-EFAC-4A8D-A66E-54B67A623950.jpeg

Jag är helt sjukt inne på en Pelagos, än fast jag inte riktigt kan motivera prisskillnaden mot typ en Squale, Oris etc... Men det är så många gånger i livet man köpt nått man nästan vill ha istället för det man vill ha, och sen slutar det ändå med att man får köpa det man ville ha från början :D. Har dock inte råd och möjlighet till nån större klocklåda så det blir nog inte mer än 1-2 klockor i den, speciellt inte om man köper en Tudor. Men den eviga frågan blir ju lite vilken Pelagos man ska satsa på? Först var jag anti till FXD:n men efter att ha grävt djupare och sett bilder här på forumet så måste jag säga att en svart FXD på typ grått eller grönt Nato är ju verkligen mumma! 😍

Spontant så kan jag tycka det är fint med 25500 med ETA-verket eftersom det känns som bättre möjligheter till service då jag bor i norra sverige och ingen AD i närheten alls. Men å andra sidan så kostar ju en sån typ lika mycket som en 25600 (eller är det bara att de flesta har fantasipriser?), och då kan man ju dessutom få tag på en nyare klocka. Plus att det är inte supermycket upp i pris för en lätt beggad FXD helt plötsligt, vilket blir ganska intressant.

39:an skulle ju kunna vara ett alternativ också, men jag skulle vilja testa den då jag har ganska stora händer och 19 cm handleder så jag vill inte att den ska se för liten ut.

Men låt oss säga på en 10-20 års-period, tror ni det kommer vara nån skillnad på värde/hållbarhet/servicemöjligheter på 25500/25600? Känns kanske inte som att varken ETA eller Tudor kommer försvinna från marknaden? Köper jag en kommer jag inte köpa för att sälja, utan min plan är ju att ha den så länge som det bara går.
Tudor har inte ETA verk (dvs de modeller som är ute på marknaden nu) , utan de har inhouse urverk. Deras egna tillverkade av Kenissi. De gamla Tudor sub har ETA verk. Sedan ang service, du behöver inte oroa dig för det på minst 6-10år. Även om du inte har en AD nära dig går det alltid och skicka.😁

19 cm vrist? Pelagos 42 = 👌
Fxd = vill du inte kunna ha länk är frågan?
Pelagos med ETA till rätt pris? Kör!!
Lycka till!! //308

19 cm vrist? Pelagos 42 = 👌
Fxd = vill du inte kunna ha länk är frågan?
Pelagos med ETA till rätt pris? Kör!!
Lycka till!! //308
Låter rimligt! Vad är ett rätt pris på 25500? Billigaste jag hittat verkar ligga på 35k i Europa, och de flest mot 40k (och en del fantasipriser över det) men det känns lite dyrt? Har sett en del gamla annonser här och känns kanske som att runt 30 är rimligt?

Låter rimligt! Vad är ett rätt pris på 25500? Billigaste jag hittat verkar ligga på 35k i Europa, och de flest mot 40k (och en del fantasipriser över det) men det känns lite dyrt? Har sett en del gamla annonser här och känns kanske som att runt 30 är rimligt?
30 är snarare billigt skulle jag säga. Men det är klart att det kan gå att nypa en för det om man har lite tålamod och tur.

Om jag var du så skulle jag lätt slå till på en fin och så ny som möjligt för 35 ☺️

Om du har möjlighet så skulle jag säga att du ska testa P39. Den sitter som en dröm runt leden och personligen tycker jag att det ska till en ordentlig kroppsbyggnad och handled för att den ska se för liten ut, men det är ju jag 😁

🤷‍♂️ 30k för en two-liner som är fin känns väl rimligt. Om jag hade kunnat bära en 42:a hade jag iofs valt den nya map gångtidsreserv. Chronometer eller inte är lite skitsamma. Två eller fem rader likaså. Och personligen; Blå!!

🤷‍♂️ 30k för en two-liner som är fin känns väl rimligt. Om jag hade kunnat bära en 42:a hade jag iofs valt den nya map gångtidsreserv. Chronometer eller inte är lite skitsamma. Två eller fem rader likaså. Och personligen; Blå!!
Är man inne på de blå så kika absolut på dem IRL och jämför, det är inte samma blå kulör. 42an är mycket klarare i färgen, FXDn mera dämpad.

• Like
Reactions: 308

FXD M.N är en fantastisk klocka som växer ju mer man bär den. Behöver man inte ha länk och gillar den militära kopplingen så är den ett riktigt bra val, man är ju lättpåverkad men det är coolt med en klocka som attackdykare designat för funktion istället för design. Storleksmässigt brukar jag gilla mindre klockor runt 39mm men FXD sitter riktigt bra. Men hade jag haft mindre handleder(jag har 17,5 cm) så hade jag nog tyckt den var för stor.
Prismässigt ska du nog räkna med runt 40 000 kr beroende på skick för FXD M,N, det är där min kommer att ligga när jag lägger ut den till försäljning.

IMG_7635.jpeg

Scrollar, likt många gånger tidigare, tråden. Tudor-suget växer sig allt starkare. Har haft Rolex (super-case-era) tidigare men villhöver något nytt. Är notoriskt svag för dykare, med länk men med case som accepterar NATO eller gummi för att kunna förvandla/förädla.
BB-serien har jag dock aldrig riktigt fastnat för. Pelagos 39 absolut men.. Har av någon anledning snöat in mig lite på Hudronaut (inte 2 för att vara tydlig).
Gillar finish, det lite originella men ändå klassiska. Upplevelser, helhetskänsla, Inputs?
Någon med en blå, med länk, som kan tänka sig att bli av med sin?

Scrollar, likt många gånger tidigare, tråden. Tudor-suget växer sig allt starkare. Har haft Rolex (super-case-era) tidigare men villhöver något nytt. Är notoriskt svag för dykare, med länk men med case som accepterar NATO eller gummi för att kunna förvandla/förädla.
BB-serien har jag dock aldrig riktigt fastnat för. Pelagos 39 absolut men.. Har av någon anledning snöat in mig lite på Hudronaut (inte 2 för att vara tydlig).
Gillar finish, det lite originella men ändå klassiska. Upplevelser, helhetskänsla, Inputs?
Någon med en blå, med länk, som kan tänka sig att bli av med sin?
Ingen blå men en med kolfibertavla dock ej till salu, grymma klockor grymt underskattad finns till rimliga priser.
45A059FA-CCB9-46CD-BE3E-B77A7956C8BD.jpeg

Man kan tydligen inte ens åka på semester i några dagar utan att missa nåt 😂

Tycker FXDGMT ser sjukt bra ut, risken är att det blir ett byte från min BB GMT 😱 Om någon är sugen så skicka ett DM, annars kanske den dyker upp på K&S snart…trots att jag lovat mig själv att ligga lågt ett tag…😬

Avslutar med en lunch bild från Rom sista dagen innan hemresa
IMG_2747.jpeg
IMG_2746.jpeg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp