• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Har du kikat på wristbuddys och rubber b?
Tack för tipset 🙂
Jo jag har kikat på dem, Vanguard och Watchwear och får intrycket att storleken är ungefär samma på dem - Vanguard har en kortare variant också (men ger lite olika uppgifter om den faktiska längden, både 110/70 och 110/65 anges på deras sida) som de listar på 6,5” och neråt i omkrets och då undrar jag om det nästan blir på gränsen åt andra hållet. Aldrig är man nöjd och så vidare 😅

Jag misstänker att lösningen är att inte tänka så mycket och bara köra och se vad som blir bra - men är lite grubblande till min natur så det kan vara en utmaning ibland 😂

1000034161.jpg

Tack för tipset 🙂
Jo jag har kikat på dem, Vanguard och Watchwear och får intrycket att storleken är ungefär samma på dem - Vanguard har en kortare variant också (men ger lite olika uppgifter om den faktiska längden, både 110/70 och 110/65 anges på deras sida) som de listar på 6,5” och neråt i omkrets och då undrar jag om det nästan blir på gränsen åt andra hållet. Aldrig är man nöjd och så vidare 😅

Jag misstänker att lösningen är att inte tänka så mycket och bara köra och se vad som blir bra - men är lite grubblande till min natur så det kan vara en utmaning ibland 😂
Jag har ett kortare vanguard och är på gränsen åt andra hållet. Jag har ungerfär 16,5cm handled så är eg. mellan storlekarna. Jag tog bort en av hällorna för att flärpen inte är så lång.
(Finns nog en bild på hur det ser ut någonstans i tråden)

Jag har ett kortare vanguard och är på gränsen åt andra hållet. Jag har ungerfär 16,5cm handled så är eg. mellan storlekarna. Jag tog bort en av hällorna för att flärpen inte är så lång.
(Finns nog en bild på hur det ser ut någonstans i tråden)
Då tror jag nästan att jag siktar på att testa standardstorleken till att börja med, hittade bilderna och tycker att det ser bra ut på din men jag misstänker att det kan bli lite tillvänjning på känslan med kortare flärp ändå för mig 🤔

Tack och lov är det inte kirurgi när allt kommer omkring så det är inte hela världen om det skulle råka bli fel.

Tack för att du tog dig tid att dela med dig av din erfarenhet 🙂👍

Vad är grejen med FXD?

Jag antar att man då endast kan använda olika varianter utav nato band då band stiften är fasta?

Känns spontant lite synd att begränsa sig till det, men finns det någon egenskap där som är tilltalande som jag inte förstår?

Vad är grejen med FXD?

Jag antar att man då endast kan använda olika varianter utav nato band då band stiften är fasta?

Känns spontant lite synd att begränsa sig till det, men finns det någon egenskap där som är tilltalande som jag inte förstår?
Klockan sitter säkrare på armen eftersom det inte finns några bandstift som kan lossna. Bra vid de aktiviteter som klockan är skapad för, men även i andra sammanhang.

Klockan sitter säkrare på armen eftersom det inte finns några bandstift som kan lossna. Bra vid de aktiviteter som klockan är skapad för, men även i andra sammanhang.
Bara en fråga här.... har du eller någon du känner någonsin tappat en klocka för att bandstiftet lossnat? (Och då menar jag undantaget att man köpt fel typ av bandstift på wish el dyl)

Haha, jo, visst. Varför inte?

Som "inte" kan jag komma på flera saker. Natoband gör ju att klockan bärs högre t.ex, och många varianter på band är ju helt enkelt inte nato, t.ex. om man vill ha gummi, eller om man får för sig att testa länk osv. Alltså lite begränsat som jag ser det.

Men också därav min ärligt nyfikna fråga, vad ger FXD för mervärden som jag kanske inte har tänkt på? :)

Haha, jo, visst. Varför inte?

Som "inte" kan jag komma på flera saker. Natoband gör ju att klockan bärs högre t.ex, och många varianter på band är ju helt enkelt inte nato, t.ex. om man vill ha gummi, eller om man får för sig att testa länk osv. Alltså lite begränsat som jag ser det.

Men också därav min ärligt nyfikna fråga, vad ger FXD för mervärden som jag kanske inte har tänkt på? :)
Dom fasta stiften på FXD sitter 'längst ut'/'längst ned' på bandhornen vilket gör att bandet sitter väldigt följsamt på handleden. På en klocka som inte har fasta spring bars så sitter dom oftast längre från kanten på bandhornen vilket jag upplever gör att bandet måste typ vika sig mer brant runt boetten och det gör att det känns bulkigare. Jag har taniga handleder med ca 16cm i omkrets och trots det så tycker jag att FXD som är en ganska stor klocka sitter bra på mig. Också tycker jag att det ser snyggare ut med natoband på FXD än andra dykarklockor eftersom att boetten har en rak kant mot bandhornen.

Då vart man med tudor!
Hade bra tur inne hos tudor-återförsäljaren, som samma dag fått in en otingad monochrome med oysterlänken. Så det blev en spontanare 😅
Någon som har rekommendationer på sommargummi till klockan? Eller är det tudors original som gäller?
IMG_3175.jpeg
Riktigt fin! Stort grattis! Hade lätt slagit till om man hade handlederna för det 😅. Bidrar med BB54.
IMG_5784.jpeg

Bara en fråga här.... har du eller någon du känner någonsin tappat en klocka för att bandstiftet lossnat? (Och då menar jag undantaget att man köpt fel typ av bandstift på wish el dyl)
Ja. Har också hittat en klocka av hyfsad kvalitet där bandstift släppt och originallänken dinglade från det enda kvarvarande.

Senast ändrad:
Ja. Har också hittat en klocka av hyfsad kvalitet där bandstift släppt och originallänken dinglade från det enda kvarvarande.
Jo allt kan ju hända förstås. Men om ändlönken sitter tight och bandstiftet är rätt ifht klockan är det ju mer eller mindre otänkbart att stiftet skall lossna. Större risk med band kanske men måste ju vara väldigt ovanligt ändå. Och kanske är det bättre att bandet lossnar än handen....😄

Funderat länge på en sak och det är att den röda triangeln på vridringen på BB58an tilltalar mig verkligen inte alls, tycker det ser mkt mer cleant ut utan röda, gillar det även med ”nya” 54an

IMG_8741.jpeg

Det är tur vi är olika! För min del så uppskattar jag den detaljen men för den sakens skull så köper jag att det är snyggt och cleant utan den på 54:an, även om det faktiskt var en av några få anledningar till att jag behöll 58:an ist för 54:an 😁
IMG_5889.jpeg

Utöver vad som angetts i de svar du redan har fått kan tilläggas att utformningen av boetten och dess avsaknad av traditionella bandstift gör att den i min mening vida överträffar andra klockor i bekvämlighet och ergonomi att bära. Eftersom hela klockan är formgiven för att bäras på nato (eller liknande) är det just där den briljerar.

IMG_6869.jpeg

Viss radius.

IMG_6871.jpeg

Lågt sittande.

IMG_6872.jpeg

Avfasning mot handleden.

Begränsande? Absolut! Men å andra sidan är vi många som föredrar att bära våra klockor på nato eller dylikt ändå. Alla gillar inte länk!

Tillbaka
Topp