• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Jag upplever att tavlan är väldigt liten på 54:an, vilket gör att helheten blir väldigt liten. Även fast storleken på boetten är bra går det inte att komma runt den pyttelilla tavlan. Det är iaf min känsla med den på armen och då vinner 58:an storleksmässigt.
Det är en nackdel med att inte ha provat den. Sådant kan ju jag vara helt blind för när jag bara har tittat på klockan på skärmar.

Det är en nackdel med att inte ha provat den. Sådant kan ju jag vara helt blind för när jag bara har tittat på klockan på skärmar.
man kan sitta och analysera mått, urverk, länkar, lås i all evighet tills man kommit fram till vilken klocka som är optimal. Sekunden du får den på armen flyger all din data ut genom fönstret. Du kommer gå på känslan 100%

man kan sitta och analysera mått, urverk, länkar, lås i all evighet tills man kommit fram till vilken klocka som är optimal. Sekunden du får den på armen flyger all din data ut genom fönstret. Du kommer gå på känslan 100%
Självklart. Mitt matematiserande här är bara underhållning. En lek, som en del av förberedelserna (kan vara dumt att gå till AD med 50 tusenlappar i fickan utan att ens ha läst på).

(kan vara dumt att gå till AD med 50 tusenlappar i fickan utan att ens ha läst på).
Både ja och nej skulle jag säga. Ibland är det rätt fördelaktigt att gå in helt blind och bli positivt överraskad! Sen håller jag med dig att det är trevligt att ha ett humm om vad man är ute efter.

Senast ändrad:
Både ja och nej skulle jag säga. Ibland är det rätt fördelaktigt att gå in helt blind och bli positivt överraskad! Sen håller jag med dig att det är trevligt att ha ett humm om vad man är ute efter
Kanske hänger lite på person med. Jag kan inte köpa en cykelpump utan att läsa recensionerna först. Än mindre ett armbandsur. Jag menar … vad skulle min fru säga? Herre.

Kanske hänger lite på person med. Jag kan inte köpa en cykelpump utan att läsa recensionerna först. Än mindre ett armbandsur. Jag menar … vad skulle min fru säga? Herre.
Jag är som dig. Gräver väldigt mycket information innan jag slår till!

Man kan också gå in hos AD bara för att prova och jämföra. Tusenlapparna kan stanna hemma vid både första och andra besöket :cool:

Jag är som dig. Gräver väldigt mycket information innan jag slår till!

Man kan också gå in hos AD bara för att prova och jämföra. Tusenlapparna kan stanna hemma vid både första och andra besöket :cool:

En stor del av jakten på nytt :D

Är ju nyfiken på varför den ena känns bäst. Det är också kul! Nästan roligare än att köpa klockor.
Kan hålla med dig. Men av samma anledning får du räkna total längd genom bredd. Då kommer du att se att 54:an är alldeles för smal i förhållande till sin längd. Eller för lång i förhållande till sin bredd.
Jag tycker mest den påminner om en planka. Något lite tjockare som är rakt och långt. Min åsikt är att luggarna borde varit kortare.

Kan hålla med dig. Men av samma anledning får du räkna total längd genom bredd. Då kommer du att se att 54:an är alldeles för smal i förhållande till sin längd. Eller för lång i förhållande till sin bredd.
Jag tycker mest den påminner om en planka. Något lite tjockare som är rakt och långt. Min åsikt är att luggarna borde varit kortare.
Kul, jag har tänkt precis tvärtom: Den är lite för ”boxig” och borde därför ha dragits ut lite på längden.

En annan kul fråga som jag går och funderar på är om det går att motivera att äga både BB 41 GMT och BB Pro? 😅 Samma urverk och syfte med klockan - men ganska olika uttryck.

Mitt nyårslöfte att konsolidera samlingen går inget vidare, det verkar mest som att jag ersätter klockorna med nya och dyrare. Kanske skulle ha lovat att förädla istället 🤣
Exakt den fällan gick jag i förra gången jag skulle lova något. Först blev det förvisso färre, men sen ersattes de som åkt ut med nya, dyrare haha.
Klart du kan ha båda. Jag har två Pelagos 42 i olika kulör, heeelt olika ju.

@Lukas641
Inte för att du har bett om min åsikt, men här kommer den ändå: BB54 vinner över BB58 alla dagar i veckan, bland annat till följd av en del av anledningarna du är inne på.

Men, något man behöver vara införstådd med är att det kan upplevas som att det ganska mycket boett i förhållande till tavla.

Fast som alla redan har sagt. Det är värt att prova bägge en längre tid i affären för att få känslan av hur de kommer att upplevas.

Senast ändrad:
För lite bilder nu så här kommer en :cigar:

IMG_7667.jpeg

Igår kom ett paket, korrekt vikt Tudorlänk till Prince Oysterdate. Varit ett väldigt beställande av AM länkar och grejande för att få de att sitta snyggt samt alltid ett passivt letande efter en originallänk

Lätt min mest använda klocka sedan köpet. Enkel grab and go, passar överallt och sticker ingen i ögonen. Aldrig i vägen och elegant i den mindre storleken. Linnetavlan är 👌🏼👌🏼

IMG_4030.jpeg

Dricker morgonkaffe och kör Tudorfredag.

Väntar spänt på inkommande paket idag eller på måndag, GMT:n ska få ett nytt syskon!! 😀

Det är en referens som det inte finns ett enda foto på i forumet (har letat och endast hittat en handfull på andra i samma modellserie).

Klockan är NOS och tillverkas inte längre. Hoppas och tror att den ska fylla hålet i klocklådan perfekt 🤩

IMG_5782.jpeg

Äntligen pakääät - och jag vågar påstå att den är det första exet av just denna ref på KS 😍 Ej i produktion längre men lyckades hitta en ny/oburen.

Om ni är nyfikna så kommer fortsättning i eftermiddag, ska iväg på lunchmöte nu 😉

IMG_5827.jpeg
Det här måste väl räknas som nån form av tortyr..?!

Inget i fredags -> Hela helgen blev förstörd!

Inget igår heller och nu retas du bara! ;)
1000043942.png

Det där är inte okej. Vi ska väl inte bli påverkade av ditt lunchmöte…
IMG_6052.gif

Det här måste väl räknas som nån form av tortyr..?!

Inget i fredags -> Hela helgen blev förstörd!

Inget igår heller och nu retas du bara! ;)
1000043942.png

Nu så….

Det jag pratar om är ref M12710-0005, med silvertavla och guldvisare/index som ger bättre läsbarhet.

Eller om man så vill, en Tudor Style 41 fluted. En modell som jag tycker har fått alldeles för lite kärlek och uppmärksamhet gentemot vad den förtjänar! Mycket troligt så kommer detta därför att bli min OWGM-klocka 2026, se det som en kulturinsats 😅

Självklart påminner den mycket om en DJ - men är det något märke där det är OK så är det ju Tudor. 😍 Finns mycket att gilla med klockan tycker jag.

Har inte mycket till övers för cyklop, avsaknaden gör att tavlan blir väldigt clean. Den bärs inte överdrivet stort heller, dessutom är den bara 10,2 mm tjock - vilket är helt tillräckligt för en dressigare klocka tycker jag. Blir spännande att se hur den kommer te sig på tex ett brunt strutsläder.

Här kommer ett par snabba bilder.

IMG_5833.jpeg
IMG_5836.jpeg

BB41 GMT har fått en kompis!

IMG_5837.jpeg

Nu så….

Det jag pratar om är ref M12710-0005, med silvertavla och guldvisare/index som ger bättre läsbarhet.

Eller om man så vill, en Tudor Style 41 fluted. En modell som jag tycker har fått alldeles för lite kärlek och uppmärksamhet gentemot vad den förtjänar! Mycket troligt så kommer detta därför att bli min OWGM-klocka 2026, se det som en kulturinsats 😅

Självklart påminner den mycket om en DJ - men är det något märke där det är OK så är det ju Tudor. 😍 Finns mycket att gilla med klockan tycker jag.

Har inte mycket till övers för cyklop, avsaknaden gör att tavlan blir väldigt clean. Den bärs inte överdrivet stort heller, dessutom är den bara 10,2 mm tjock - vilket är helt tillräckligt för en dressigare klocka tycker jag. Blir spännande att se hur den kommer te sig på tex ett brunt strutsläder.

IMG_5833.jpeg
IMG_5836.jpeg

IMG_5837.jpeg
Grattis. :)

Nu så….

IMG_5833.jpeg
IMG_5836.jpeg

IMG_5837.jpeg
Grym, grattis! 👊

Blev det nått köp eller båda?
Provar bara. Lutar åt att vänta till Watches and Wonders för att se om det blir METAS-certifiering av BB-linjen eller om 58:an får t-fit.

Tillbaka
Topp