Nero13
Silver
Kanon tack för hjälpen!Googlade lite på det tidigare idag. Referensen verkar vara 91534.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Kanon tack för hjälpen!Googlade lite på det tidigare idag. Referensen verkar vara 91534.
Vi har uppenbarligen olika vänner och olika smak för matchningar.
Du kan se massvis av olika färger på insert. En del bruna, en del blekta och andra i 50 olika nyanser. Hur kan vi egentligen veta vilket som är genuint brunt och genuint blekt? Om du själv inte har ägt klockan under hela klockans livstid dvs. Sure, det kan synas på undersidan av ett blekt insert om det är klorin som varit i farten - men då kan du pensla istället för att dränka hela insertet.
Vad är mismatch?Inte så magnifikt med mismatch...
![]()
Ugnen är din vän...
![]()
Vad är mismatch?
Du använde helt enkelt fel taktik på forumet. Du skulle sagt att du köpt insertet på VRF för 1000$. Ärlighet varar aldrig längst!!
Tycker iallafall det är skitsnyggt även om jag inte förstår vad du menar med "mismatch". Har väldigt lik patina på index på min 79090 och tycker den lirar bra med svart insert.
För mig handlar det om vetskapen om att patinan är fejk. Enkelt.Vi har uppenbarligen olika vänner och olika smak för matchningar.
Du kan se massvis av olika färger på insert. En del bruna, en del blekta och andra i 50 olika nyanser. Hur kan vi egentligen veta vilket som är genuint brunt och genuint blekt? Om du själv inte har ägt klockan under hela klockans livstid dvs. Sure, det kan synas på undersidan av ett blekt insert om det är klorin som varit i farten - men då kan du pensla istället för att dränka hela insertet.
Jag kan bara hålla med, självklart kan inget säkerställas med 100% säkerhet om man inte själv ägt klockan från köp.
Att man sen väljer att göra fejk-patina är ju faktiskt också helt ok man ska ju vara nöjd med sin klocka. Sen att andra tycker det är fusk är ju inget konstigt alls för det är det ju. Bara man aldrig framställer det som något annat så känner jag att det är totalt sak samma![]()
Absolut - Var bara mitt egna lilla resonemang där generellt sättSjälvklart! Har till och med postat bilder samt berättat hur länge insertet varit i ugnen - så jag har inte mörkat något för att kunna kränga för miljoner![]()
Eh, ja!...är det mer legitimt om jag arbetar utomhus 8 timmar per dag och på så sätt skapar patinan som eftertraktas?
Helt ok om du väljer att betala för det och tycka det är ok! Däremot så är det nog rätt många av oss som inte tycker att det är värt att pröjsa extra för ett fejkat/framkallat blekt insert genom en ugnsbakning eller klorin...Fast då är det ju inte en klockan du betalar för, i sådant fall betalar du för någon annans upplevelser med klockan?
Det är ju inte så att ett blekt insert blir mer värt för att Manolo trädgårdsarbetare arbetat ute i solen med klockan kontra Ernesto som bakade sin i ugnen?
Det emotionella värdet bör bara uppstå för originalägaren som då kan hävda att han upplevt så mycket härligt med klockan, men det skapar ju inget mervärde för dig som ny ägare oavsett. Om det nu inte är så att originalägaren kört F1 utan handskar och på så sätt blekt tavlan. Men då är det knappast slitaget utan proveniensen av den tidigare bäraren som skapar värdet.
Korrekt. Det du beskriver kallas proviniens och innebär ibland att varan blir extra värdefull.Fast då är det ju inte en klockan du betalar för, i sådant fall betalar du för någon annans upplevelser med klockan?
Det är ju inte så att ett blekt insert blir mer värt för att Manolo trädgårdsarbetare arbetat ute i solen med klockan kontra Ernesto som bakade sin i ugnen?
Det emotionella värdet bör bara uppstå för originalägaren som då kan hävda att han upplevt så mycket härligt med klockan, men det skapar ju inget mervärde för dig som ny ägare oavsett. Om det nu inte är så att originalägaren kört F1 utan handskar och på så sätt blekt tavlan. Men då är det knappast slitaget utan proveniensen av den tidigare bäraren som skapar värdet.
Ett ärligt slitage betalar bättre än en fixad boett, åtminstone på gamla Rolex och Tudor.Du kan väl inte mena att något får proveniens för att det används av random individ. Det får ett slitage och inget annat.
Hej alla Tudor fans!
Vad får man ge för en 79090 idag på länk?
Mvh
Deddas
Inte ovanligt att folk säger ett högre pris för saker man själv äger.Tänkte bara flika in att jag sålde en 79090 på länk för typ 3 veckor sen för närmare 25k så att de stuckit i pris så mycket vet jag inte..
Men va fan!Tänkte bara flika in att jag sålde en 79090 på länk för typ 3 veckor sen för närmare 25k så att de stuckit i pris så mycket vet jag inte..
Äntligen är min 5513 såld!
Nu är jag så sugen på 79090!!!
Visa mig en jag ska köpa
(Ingen press, men ändå lite press)
Mvh
Deddas
Man betalar inte premium för att någon annan säger att det är ärligt slitet, man betalar premium när vissa säger att det är ärligt slitet, exempelvis personer som är kunniga på vintage. Men jag tror jag stannar här, vi kommer inte förstå varandra.Fast det gör ju bara det första gången. Ser du skillnad på ett ärligt slitage och ett fuskat? De klockor somliga suktat över med blekta insert visare osv. När de "fuskade" sålts en gång så har skeppet seglat sen, efter det är de ärligt slitna eftersom ingen vet något annat. Om Ernesto säljer sin klocka via kaplans, vad är det som säger att hans bakning spelar någon roll för nästa köpare. Köparen efter den köparen vet inget och betalar premium eftersom det är blekt bezel. Så varför betalar man premium för att någon annan säger att något är "ärligt" slitet?
Bumpar mig självJag letar ju som sagt efter en 79090!
Vet ni någon säljare som får in mycket Tudor(då även inom EU då jag känner till HQ Milton men vill inte ha momsen på mig!)?
Mvh
Deddas
Varför bumpar du dig själv när ditt inlägg är det senaste och 4h gammalt?Bumpar mig själv