Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Jag som är helt novis på urverkets konstruktion. ”Ruckning” innebär det att man skruvar på de små skruvarna som sitter på balans-hjulet?Låter ju helt sjukt, det är väl en väldigt liten ruckning som behövs?
Hade nog hellre betalat en slant hos en annan urmakare och fått det gjort på plats isåfall.
Såklart inte. Men att Oris 65 är det första du tänker på när du ser en Black Bay är lite kulde va inte illa menat..
Nope. Snarare på den "spaken" mellan de 3 du markerat. Lite åt ena hållet snabbar på och andra hållet saktar ned.Jag som är helt novis på urverkets konstruktion. ”Ruckning” innebär det att man skruvar på de små skruvarna som sitter på balans-hjulet?
Såklart inte. Men att Oris 65 är det första du tänker på när du ser en Black Bay är lite kul
Passar den Black bay? Isf kanske någon vill sälja sitt till mig?Märker att det är inte många Pelagos här inne som har gummiarmbandet på. Själv tycker jag att den har en rätt tråkig design. Den gör inte klockan rättvisa på något sätt. Denna helg får jag se till att byta till länk.
Passar den Black bay? Isf kanske någon vill sälja sitt till mig?
Nope. Snarare på den "spaken" mellan de 3 du markerat. Lite åt ena hållet snabbar på och andra hållet saktar ned.
Gjorde detta själv på min gamla Skx007 och fick den att hålla ca +6spd inställer för - 12. Har inga speciella verktyg alls. Men hade inte gett mig på att öppna en dyrare klocka.
Men själva proceduren är väldigt simpel som sagt
Du har säkert rätt, jag har lärt mig något nytt idag Tack!Är inte det en procedur som endast går att genomföra på ett enklare urverk som tex eta 2824-2 som sitter i den gamla BB?
MT5602 har väl "Variable inertia balance" som justeras med de små microscruvarna? Dvs samma som på en Rolex sub? (se videon nedanför som är förinställd att starta på 1:50)
Visst är det underbart med all kunskap som finns att tillgå på nätet!Du har säkert rätt, jag har lärt mig något nytt idag Tack!
Då förstår jag om de inte gör de på plats medan man klämmer på andra klockor i butiken
Hehe nu vågar jag inte uttala mig längre då det känns som jag är ute på tunn is kunskaps- och erfarenhetsmässigtVisst är det underbart med all kunskap som finns att tillgå på nätet!
Ne precis, jag tänker att dem kanske behöver ha klockan inne under någon vecka kanske, men att behöva skicka den till Schweiz känns lite overkill eller?
Hahah, bra med ärlighet!Hehe nu vågar jag inte uttala mig längre då det känns som jag är ute på tunn is kunskaps- och erfarenhetsmässigt
Jag gillar gummibandet, tycker att det är skönt och klockan blir jäkligt snyggt. Men länken är ju ännu skönareMärker att det är inte många Pelagos här inne som har gummiarmbandet på. Själv tycker jag att den har en rätt tråkig design. Den gör inte klockan rättvisa på något sätt. Denna helg får jag se till att byta till länk.
Jag gillar gummibandet, tycker att det är skönt och klockan blir jäkligt snyggt. Men länken är ju ännu skönare
Designen är ju en smaksak, helt klart. Gummit sitter skönt men det är ju jäkligt svårt att få av och påGummi är skönt, ingen tvekan. Men designen utav den tilltalar mig inte speciellt mycket. Har en Oris Carlos Coste LE, gummiarbandet och klaspen på den är både snygg och otroligt lätt att få på och av. Oris fick till en bra lösning. Önskar att Tudor hade gjort samma sak.
Designen är ju en smaksak, helt klart. Gummit sitter skönt men det är ju jäkligt svårt att få av och på
Stort tack för infon!Jag var förbi Bergströms i Göteborg idag. BB 58 och GMT kommer tidigast i augusti men mer troligt i september. Tydligen är Tudor ganska långsamma på att få ut klockor med det nya urverket.
Fick du veta något om det är lång väntelista på GMT:n?Jag var förbi Bergströms i Göteborg idag. BB 58 och GMT kommer tidigast i augusti men mer troligt i september. Tydligen är Tudor ganska långsamma på att få ut klockor med det nya urverket.
Jag frågade inte tyvärr men hon sa att de nya modellerna var populära så det kan nog vara några före i könFick du veta något om det är lång väntelista på GMT:n?
Ska man verkligen behöva vänta så länge på sommarklockan!? Får lösa resa mot bättre tilldelning!Jag var förbi Bergströms i Göteborg idag. BB 58 och GMT kommer tidigast i augusti men mer troligt i september. Tydligen är Tudor ganska långsamma på att få ut klockor med det nya urverket.
Passar den Black bay? Isf kanske någon vill sälja sitt till mig?
Tack för tipset!Ligger ett Crafter blue gummi på köp och sälj som passar Black bay. Grymt gummi för pengen. Har samma till min .
https://klocksnack.se/threads/crafter-blue-td01-svart.93454/
Är inte det en procedur som endast går att genomföra på ett enklare urverk som tex eta 2824-2 som sitter i den gamla BB?
MT5602 har väl "Variable inertia balance" som justeras med de små microscruvarna? Dvs samma som på en Rolex sub? (se videon nedanför som är förinställd att starta på 1:50)
Uppfattat! Dock sitter det 7s26 i skx. 4r36 sitter i turtle@Nissenutz precis som ovan är det små skruvar som justerar tyngdpunkten på balansen. Inget jag skulle pilla på själv utan rätt verktyg och kunskap. Betydligt mer komplext än att att justera 4r36 (traktormotorn) i din skx
Uppfattat! Dock sitter det 7s26 i skx. 4r36 sitter i turtle