• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

En kort recension beträffande BB58....Innan frugan tar den... Åtminstone om några dagar...
Jag har haft flera sportrolex sedan tidigare fyr, fem och klossiga sex siffriga. Seadweller 116600 var dock någorlund smalare. Bättre än t.ex SubC.

Boett: Känns ungefär som fyr och fem siffriga men ändå så mycket bättre. En fullträff måste jag erkänna. Sitter mjukt och skönt på min 19,5 cm handled. Vridningen är gedigen konstruerat helt utan glapp. Tydliga klickar. Toppbetyg.
Det kuperat safirglaset känns nästan som plexi med utmärkt AR behandling. Man ser in på tavlan rätt bra i alla vinklar. På safirrolexar blir det grått och tråkigt ärligt talat, utan man måste hitta en vinkel som funkar för fotografi.

Den ”giltad” tavla funkar rätt bra. Känns inte som fusk, utan man tagit fram den som egen kulör. Snygg!

Länken känns smidig och skön. De fejknitade plattorna ser faktiskt helt okej ut och de syns inte så mycket IRL jämfört med närbilder. Visst kunde man gjort det bättre dvs med riktiga genomgående nitar. Något skäl bakom det finns säkert.. Spännet saknar snabba mikrojusteringar som nya rolex sub och dweller har.
Mirkojustering finns men då krävs det ett form av verktyg. Inget som man kan justera på 5 sekunder.

Till sist;
Klockan är riktigt riktigt bra, även om jag egentligen är en Rolex nörd.. Kostar 50% mindre än 114060 och den är så mycket bättre förutom spännet..

Kommer att bli jobbigt att lämna över den till frugan..

Tack för mig

E92BF671-BD4E-4FE9-90DA-9988AB56EB24.jpeg

Aaah tusan också. Kommer förmodligen bli en sån där jäkel tillslut ändå! Är egentligen bara skeptisk till gilt i bezeln. Tror dock att nästa Baselsläpp kommer bli galet bra på 58an!

Du och jag kanske upplever klockan annorlunda.. Alla är ju olika.. Enligt mig så är den riktigt bra.. :)
Absolut, men jag har länge trånat efter vanliga Black Bay -dock upplevt den som för tjock och klumpig. Så det är definitivt värt att testa denna, tunnare och mer lik en 4/5-siffrig Rolex lär den ju aldrig bli :)

Vet inte varför man inte valde att nita ihop länken om man nu ville ha nitade look. Metoden är så mycket bättre idag än på 60-70 tal. Sammanfogningar med alla slags svets är nästan alltid kostsamma. Arbetar som mekanikingenjör (konstruktör) till vardags, och råkar på sådana frågor rätt ofta.
Skulle vara intressant och höra hur ingenjörerna på Tudor tänkte det här..
Hur kortar man en nitad länk? Är det så pass enkelt att man kan göra det själv?

Aaah tusan också. Kommer förmodligen bli en sån där jäkel tillslut ändå! Är egentligen bara skeptisk till gilt i bezeln. Tror dock att nästa Baselsläpp kommer bli galet bra på 58an!
Måste de vänta till Basel, kan de inte bara släppa nyheter när de känner för det?
Hur släpptes de andra färgerna på BB41mm?

Nu är jag ju nöjd som fasen med 58:an i nuvarande form men jag skulle lätt kunna tänka mig många snygga variationer.
Dels skulle en helt monokrom variant utan gilt/guld vara jäkligt cleant och snyggt.
Eller varför inte en med mörkblå tavla och vridring och behålla gilt/guld.
Tror det skulle vars riktigt snyggt.

Nu är jag ju nöjd som fasen med 58:an i nuvarande form men jag skulle lätt kunna tänka mig många snygga variationer.
Dels skulle en helt monokrom variant utan gilt/guld vara jäkligt cleant och snyggt.
Lär ju komma flera färgkombos framöver! Mmmmmmmm mörkblåååå.

En helt monokrom bb58 utan gilt och faux patina och jag kommer slå till direkt!

Jag tycker iaf att guldet faktiskt funkar riktigt bra..
Knappast samma kulör som gilt rolexar har.. Känns som egen... Visst försökte man kanske kopiera men ändå inte..

Tror ni verkligen det kommer ?
Blir inte det lite väl likt en Rolex ?

Fast bb58 är väl inte direkt lik en 114060 utan är närmare en vintage sub utan kronskydd.

Förutom uppenbara skillnaden på boetten och att en modern sub är nästan blingig i jämförelse med sin blanka tavla och högreflekterande keramik och det är nog inget snack om vilken som uppfattas lyxigast/mest premium.

Dessutom har majoriteten av de som köper en modern sportrolex varken koll på hur en gammal sub ser ut och än mindre vad ens Tudor är så jag tror eventuell kanibalisering mellan dessa modeller skulle vara helt försumbar för Rolex.

Det finns ju mer eller mindre redan fast med blå bezel i vanliga tudor BB så möjligheten finns säkert fortfarande.
Om man tänker såhär.

Skulle BB58 komma i röd och blå.
Så skulle den utan tvekan utrota nuvarande black bay 41 serie.
Tror inte att tudor är sugna på att göra det, speciellt inte när dem har ett ganska nytt inhouse verk i nuvarande serie.

Men ja kan ha fel i mitt tankesätt :))

Tillbaka
Topp