• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Min första Tudor, hämtade den igår, gillar den skarpt. Nu förstår jag dessutom tjusningen med snowflake
20181102_100810.jpg
Grymt coolt med LH, grattis!
Vilken arm skall du ha den på? Var det svårt att bestämma "vanlig" eller "LH"?
 
Vad betyder 200 m water resistance isnåntfall?
200 m är den officiella nivån för att en dykare ska få kallas dykare så nog tror jag att en BB kan ta sig dit. Svårare för en människa att ta sig dit
De är testade under väldigt kontrollerade former och vad jag förstår vid ett enda tillfälle, hur de sedan presterar i verkliga livet kan förmodligen skilja sig en hel del beroende en massa olika faktorer.

Jag vet inte heller exakt vad det är de garanterat till 20 bar (=200m), det kan ju vara så att klockan mer eller mindre krossas under trycket och att det är den absoluta bristningsgränsen men att gång och funktion påverkas av trycket tidigare än så.

Bara spekulationer från min sida dock, skulle vara intressant att läsa någon artikel baserad på användning in action.
 
De är testade under väldigt kontrollerade former och vad jag förstår vid ett enda tillfälle och under en kortare period, hur de sedan presterar i verkliga livet kan förmodligen skilja sig en hel del beroende en massa olika faktorer.

Jag vet inte heller exakt vad det är de garanterat till 20 bar (=200m), det kan ju vara så att klockan mer eller mindre krossas under trycket och att det är den absoluta bristningsgränsen men att gång och funktion påverkas av trycket tidigare än så.

Bara spekulationer från min sida dock, skulle vara intressant att läsa någon artikel baserad på användning in action.
Ja det är nog bara spekulationer från din sida skulle jag tippa.
Jag kan anta att som i alla fall när det kommer till dykar ur, så är 200m eller (20 bar) det garanterade djupet, och att klockan är testad för säkert, 10-20% högre djup, och klarat det, men att den garanterade djupet är 200m. Hade varit konstigt ifall Porsche valde att skriva i sin manual att bilen är specad till 350kmh i timmen men att motorn sprängs vid den hastigheten?
 
när det kommer till dykar ur, så är 200m eller (20 bar) det garanterade djupet, och att klockan är testad för säkert, 10-20% högre djup, och klarat det, men att den garanterade djupet är 200m.
Under kontrollerade former i ett labb vilket var min poäng ;)

Gällande liknelsen med Porschen så kan den säkert komma upp i 350km/h men risken är nog stor att man "spränger motorn" om man pressar den till bristningsgränsen. Det skulle vara kul att höra deras respons om man åberopar garantin efter en joyride I närmare 350km/h med skuren motor till följd...
 
Senast ändrad:
Under kontrollerade former i ett labb vilket var min poäng ;)
Jag tror att det är 100% bullshit, det är en dykarklocka, konstruerad för ett syfte. Tror du på fullaste allvar att den enda poängen klockan har är det den falerar på.
Det är precis som att Smith skulle bygga en pistol som är konstruerad för att skjuta med, men att de garanterar att den teoretiskt kan skjuta, men i praktiken inte kan det.
 
Jag tror att det är 100% bullshit, det är en dykarklocka, konstruerad för ett syfte. Tror du på fullaste allvar att den enda poängen klockan har är det den falerar på.
Det är precis som att Smith skulle bygga en pistol som är konstruerad för att skjuta med, men att de garanterar att den teoretiskt kan skjuta, men i praktiken inte kan det.
Det är så oerhört få personer som ens är i närheten av dessa gränser så jag tror inte att det finns tillräckligt med data för att säga bu eller bä, jag ville bara flika in att garantierna aldrig är testade vid verklig användning utan endast i en artificiell miljö.

De få personer som dyker på dessa djup använder garanterat inte en Pelagos och de är nog medvetna om att en överväldigande majoritet av kunderna bara snorklar och badar i poolen på Mallis och ser märkningen som en häftig detalj.

Det är ingen oysterhistoria där man utfört fältstudier och därefter baserat garantierna på det.
 
Det är så oerhört få personer som ens är i närheten av dessa gränser så jag tror inte att det finns tillräckligt med data för att säga bu eller bä, jag ville bara flika in att garantierna aldrig är testade vid verklig användning utan endast i en artificiell miljö.

De få personer som dyker på dessa djup använder garanterat inte en Pelagos och de är nog medvetna om att en överväldigande majoritet av kunderna bara snorklar och badar i poolen på Mallis och ser märkningen som en häftig detalj.

Det är ingen oysterhistoria där man utfört fältstudier och därefter baserat garantierna på det.

Du har nog rätt. BARA Rolex gör riktiga dykarur, ofc.
 
Du har nog rätt. BARA Rolex gör riktiga dykarur, ofc.
Sluta fåna dig, det har jag aldrig påstått så lägg inte ord i min mun, tack. Jag syftade bara på att de faktiskt baserade sina garantier på tester i verkliga livet med allt vad det innebär till skillnad från dagens utfästelser som utförs under kontrollerade former och i en statisk miljö.

Jag skulle som sagt gärna läsa någon artikel baserad på verklig användning om det nu finns så att man kan få bekräftat hur pass väl de egentligen fungerar. Jag påstår inte att de _inte_ klarar 20 bar/200m, jag säger bara att jag inte litar till 100% på att deras testresultat som de kommit fram till i den egenkonstruerade tryckkammaren går att applicera i verkligheten.
 
Senast ändrad:
Det är så oerhört få personer som ens är i närheten av dessa gränser så jag tror inte att det finns tillräckligt med data för att säga bu eller bä, jag ville bara flika in att garantierna aldrig är testade vid verklig användning utan endast i en artificiell miljö.

De få personer som dyker på dessa djup använder garanterat inte en Pelagos och de är nog medvetna om att en överväldigande majoritet av kunderna bara snorklar och badar i poolen på Mallis och ser märkningen som en häftig detalj.

Det är ingen oysterhistoria där man utfört fältstudier och därefter baserat garantierna på det.
Menar du att boetterna på Tudor varit mindre pålitliga än motsvarande boetter hos Rolex? Jag vet inte vad det skulle finnas för belägg för det i så fall...
 
Menar du att boetterna på Tudor varit mindre pålitliga än motsvarande boetter hos Rolex? Jag vet inte vad det skulle finnas för belägg för det i så fall...
Jag vet inte ifall folk missat det men notera att jag talar om det i dåtid och syftar på när oyster introducerades för närmare 100 år sedan. Med tanke på att Tudor är ett helägt dotterbolag som använde sig av samma vattentäta boett så lär egenskaperna ha varit närmast identiska men det är inte riktigt relevant då det inte är Rolex vs. Tudor som diskuteras och just Pelagos var bara ett exempel taget ur luften för att påvisa att man med största sannolikhet använder sig av andra mätdon vid dyk på flera hundra meters djup.

Jag ville bara flika in en kommentar om att resultat i laboratoriemiljö inte alltid går att återskapa i verkliga livet och med så få potentiella användare finns det inte tillräckligt med data (enligt mig) för att kunna göra ett definitivt uttalande kring vad klockorna egentligen tål. Det känns dock som att diskussionen har spårat ur helt och en liten kommentar tog plötsligt över hela tråden vilket inte var syftet.
 
200m under vatten är bara det ungefärliga motsvarande trycket 20 bar. Säg att du är på 25 meters djup (ca 2,5 barb) och nån råkar smälla till din dykarklocka med en spark från en fena. Den smällen kan teoretiskt sett ge över 20 bars tryck på klockan och skicka in vatten. Jag skulle lugnt bada i en pool med en klocka designad för 20 bar, men inte med en klocka designad för 10 meters vattenresistens.( Trots att poolen bara är 2 meter djup ). Det kan räcka med ett hopp från poolkanten för att pressa in vatten i en klocka med vatterresvatten "50m”

Jag är själv dykare,så jag har lite småkoll .

30m, 100ft - 3 BAR, 3 ATM
Will withstand accidental splashes but not suitable for swimming.

50m, 165ft - 5 BAR, 5 ATM
Will withstand shallow swimming but not diving, snorkelling or water sports.

100m, 330ft - 10 BAR, 10 ATM
Suitable for swimming and snorkelling but not suitable for high board diving or submerged diving.

200m, 660ft - 20 BAR, 20 ATM
Suitable for all high impact water sports and scuba diving at depths not requiring helium gas and/or decompression.

300m, 1000ft - 30 BAR, 30 ATM or Greater
Suitable for all high impact water sports, scuba diving and saturation diving.

Most watches with 300m or higher depth resistance will have a helium release valve that will need to be used during periods of decompression. Some watches will not have a visible valve and have an automatic pressure release valve incorporated into the design.

Certain brands of timepieces such as Breitling, Oris, and Omega have divers watches which are depth resistant up to 1000 meters in some cases, and are very resilient to any water immersion.
 
200m under vatten är bara det ungefärliga motsvarande trycket 20 bar. Säg att du är på 25 meters djup (ca 2,5 barb) och nån råkar smälla till din dykarklocka med en spark från en fena. Den smällen kan teoretiskt sett ge över 20 bars tryck på klockan och skicka in vatten. Jag skulle lugnt bada i en pool med en klocka designad för 20 bar, men inte med en klocka designad för 10 meters vattenresistens.( Trots att poolen bara är 2 meter djup ). Det kan räcka med ett hopp från poolkanten för att pressa in vatten i en klocka med vatterresvatten "50m”

Jag är själv dykare,så jag har lite småkoll .

30m, 100ft - 3 BAR, 3 ATM
Will withstand accidental splashes but not suitable for swimming.

50m, 165ft - 5 BAR, 5 ATM
Will withstand shallow swimming but not diving, snorkelling or water sports.

100m, 330ft - 10 BAR, 10 ATM
Suitable for swimming and snorkelling but not suitable for high board diving or submerged diving.

200m, 660ft - 20 BAR, 20 ATM
Suitable for all high impact water sports and scuba diving at depths not requiring helium gas and/or decompression.

300m, 1000ft - 30 BAR, 30 ATM or Greater
Suitable for all high impact water sports, scuba diving and saturation diving.

Most watches with 300m or higher depth resistance will have a helium release valve that will need to be used during periods of decompression. Some watches will not have a visible valve and have an automatic pressure release valve incorporated into the design.

Certain brands of timepieces such as Breitling, Oris, and Omega have divers watches which are depth resistant up to 1000 meters in some cases, and are very resilient to any water immersion.
Men Neej. Så tröttsam diskussion.
 
Var inne på Nymans i Stockholm igår eftermiddag och testade lite annat, men pratade allt möjligt och fick info att de hade en BB58 tillgänglig då.
På länk? Det verkar vara god tillgång på varianten med läder men länk verkar vara lite mer svårfångad baserat på de kommentarer jag läst.
 
Tillbaka
Topp