• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Slumpen erbjöd ett trevligt möte med den sympatiske @essenceofallthingsgood på soliga Kreta för ett tag sedan. Han hade för undantaget enbart ett band med till sin Pelagos! :eek:Något han grämde sig över när det fanns ytterligare en klocknörd på plats. :)
Min Tudor stannade hemma och min Squalen fick hänga med.
IMG_20191102_080918.jpg

Slumpen erbjöd ett trevligt möte med den sympatiske @essenceofallthingsgood på soliga Kreta för ett tag sedan. Han hade för undantaget enbart ett band med till sin Pelagos! :eek:Något han grämde sig över när det fanns ytterligare en klocknörd på plats. :)
Min Tudor stannade hemma och min Squalen fick hänga med.
IMG_20191102_080918.jpg

HaHa! Jag undrade vart den bilden tog vägen! Inför avfärd satt jag hemma o tänkte; -Skitsamma! en klocka, inga andra band! Det är iaf bara jag som bryr mig! Det va en bra idé fram till incheckning.. tur du hade den goda smaken att ta med både Asiatiskt och Europeiskt! -Aldrig mer OWG!

Man ska bara våndas lite lagom över att man bara har en klocka med sig när den är så fin som en Pelagos :)
HaHa! Jag undrade vart den bilden tog vägen! Inför avfärd satt jag hemma o tänkte; -Skitsamma! en klocka, inga andra band! Det är iaf bara jag som bryr mig! Det va en bra idé fram till incheckning.. tur du hade den goda smaken att ta med både Asiatiskt och Europeiskt! -Aldrig mer OWG!

Senast ändrad:
Tror att det landade en keeper hos mig idag :D Tror inte jag haft en klocka som sitter så bra på mig som den här.
757B9B9A-FB26-49BD-9CA5-203D0B515EF7.jpeg
Den är så jävla bra! Även om jag älskar min Glamour ångrar jag lite att jag inte tog en BB36. Vad får man göra då? Köpa båda helt enkelt ;) Någon gång ska jag ha en sådan!

Grattis och bra val! :)

Den är så jävla bra! Även om jag älskar min Glamour ångrar jag lite att jag inte tog en BB36. Vad får man göra då? Köpa båda helt enkelt ;) Någon gång ska jag ha en sådan!

Grattis och bra val! :)
Grymt nöjd, första klockan som faktiskt känns som en keeper! :) Haha ja, tycker du ska satsa på en!

Haha jag har sagt det innan men nu känns som det är dags att hejda sig lite ;)
Låter som en bra plan, du kommer bli nöjd när den dagen kommer! :)
Haha ja jag med. Omega Seamaster, definitivt keeper! NOPE!
Breitling Chronomat, Keeper! Nope.
Sinn UX - helgrym, definitivt keeper! Njaaa
och listan fortsätter ;)

Känns småsurt att det är samma urverk i Tudor daydate 76200/Glamour och flertal Tissot, Certina och Hamilton modeller. Tudorn kostar 2-4 gånger mer. :(

Men så är det med black bay och många andra Tudor modeller också. Tudor är lite som Armani, Calvin Klein eller annan valfri kalsongmärke. Man betalar inte för klockan, man betalar för märket.

Senast ändrad:
Känns småsurt att det är samma urverk i Tudor daydate 76200/Glamour och flertal Tissot, Certina och Hamilton modeller. Tudorn kostar 2-4 gånger mer. :(

Men så är det med black bay och många andra Tudor modeller också. Tudor är lite som Armani, Calvin Klein eller annan valfri kalsongmärke. Man betalar inte för klockan, man betalar för märket.
Mig veterligen så är det in-house verk i black bay (som delas med Breitling). Har inte sett det verket i någon av de billigare Swatch group märkena.
Att det i flertalet modeller används ETA verk är ändå inte fel. Tillförlitliga verk som de flesta klarar av att serva. Generellt så är även dessa lägre prissatta.

Mig veterligen så är det in-house verk i black bay (som delas med Breitling). Har inte sett det verket i någon av de billigare Swatch group märkena.
Att det i flertalet modeller används ETA verk är ändå inte fel. Tillförlitliga verk som de flesta klarar av att serva. Generellt så är även dessa lägre prissatta.
Jo, black bay 36 och 41 har ETA-verk, kolla länken nedan.
Självklart är det ej fel att den används i flertal ”billigare” klockor. Men när man köper Tudor klocka, så är det oftast märket man betalar för.
https://watchbase.com/eta/caliber/2824-2

Senast ändrad:
Jo, black bay 36 och 41 har ETA-verk, kolla länken nedan.
Självklart är det ej fel att den används i flertal ”billigare” klockor. Men när man köper Tudor klocka, så är det oftast märket man betalar.
https://watchbase.com/eta/caliber/2824-2
Du har helt rätt, jag tänkte på dykarna.
Kan det vara så att deras inhouse är för tjocka och inte passade dessa lite mer slimmade modeller? Dock kan man iaf önska att de var COSCade till detta priset.
De är dock långt ifrån de dyraste klockorna med eta2824. Har för mig att IWC har detta verk i sin mark xviii och den listar 60.

Edit: IWC använde ETA2892.

Senast ändrad:
Du har helt rätt, jag tänkte på dykarna.
Kan det vara så att deras inhouse är för tjocka och inte passade dessa lite mer slimmade modeller? Dock kan man iaf önska att de var COSCade till detta priset.
De är dock långt ifrån de dyraste klockorna med eta2824. Har för mig att IWC har detta verk i sin mark xviii och den listar 60.

Edit: IWC använde ETA2892.
Det är väl så att dykarna har både inhouse och ETA? Klockorna med inhouse verk är tjockare än de med ETA, så du kanske har rätt.

Det är väl så att dykarna har både inhouse och ETA? Klockorna med inhouse verk är tjockare än de med ETA, så du kanske har rätt.
Vilka dykare (i prod nu) har ETA? Tror att alla nu har in-house. I övrigt är det nog blandad kompott. De modeller som frtf finns med ETA är BB 32/36/41, 1926 serien, style, (vissa) glamour, classic och heritage ranger samt en del av kronograferna. Sedan är frågan om de mer och mer behöver fasa ut verken allt eftersom ETA stryper tillgången.

Tillbaka
Topp