• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

8353EEDF-42C2-48A9-BB21-BFAFDEC8E40C.jpeg

Jag tror att det röda och blåa ska vara i mitten av 6:an och 18.
Bifogar en bild på min.

Aj fan, får kolla upp det! Tack för info!

produktbilderna på hemsidan ser ut som din @Ivomichael men @Smeden den du har måste bli premium om tio år!!

Jopp, här är objektet vi tjötar om :) @Luckyluciano, @Fixxxer

Fortf inte särskilt orolig eftersom allt annat ser rätt ut i mina ögon. Men har tagit kontakt med svenska AD:n som stäplat certet, så får vi se var det landar :)

IMG_20191127_131909__01.jpg

Såg att du redan hittat info om Tudors mod men här är de olika gradesen som finns och vad som är acceptabelt
Screenshot_20191127-085209_Samsung Internet.jpg

Någon här på forumet som gjort det men minns inte vem. @JLW kanske?
En lös pärla går att patinera med värme, tritiumpärlor riskerar att spricka men luminova går att få till en fin mörkare ton. Jag har testat med en pincett och en gasspis med perfekt resultat.

Någon här som vet ca pris och tillgänglighet på läder och Nato straps till BB GMT hos AD? Den kommer ju i tre varianter och hade vart kul att kunna byta.

Någon som vill sälja så dra gärna ett PM.

Tack för bra uppslag om att det kan vara ett serviceinsert, bra idé. AD har bekräftat säljdatum o cert, så klockan är att betrakta som äkta i min bok! :)
Skönt att höra. Har sett att det kommit skrämmande bra kopior. Det enda som.eg. skiljer dem åt är att kopiorna ännu inte har true gmt verk. Så har man ett true gmt verk så kan man nog vara lugn. Dock lite dålig QC kan man tycka på en klocka i den prisklassen. Måste bli ett premium i framtiden :)

Skönt att höra. Har sett att det kommit skrämmande bra kopior. Det enda som.eg. skiljer dem åt är att kopiorna ännu inte har true gmt verk. Så har man ett true gmt verk så kan man nog vara lugn. Dock lite dålig QC kan man tycka på en klocka i den prisklassen. Måste bli ett premium i framtiden :)
double 9.jpg

Ibland blir det även fel hos storebror. Man får väl se det som ett bevis på att den mänskliga faktorn fortfarande är inblandad :)

Ursäkta min nybörjarfråga men vad är en serviceinsert?
Jag föreställer mig att urmakare byter ut ett särskilt patinerat/känsligt insert mot ett temporärt service insert medan de servar en gammal/värdefull klocka. Om / varför de skulle göra det med en så här ny klocka har jag inte koll på. Vet inte hur vanligt det är att aukt service använder egna inserts på detta sätt.

Jag föreställer mig att urmakare byter ut ett särskilt patinerat/känsligt insert mot ett temporärt service insert medan de servar en gammal/värdefull klocka. Om / varför de skulle göra det med en så här ny klocka har jag inte koll på. Vet inte hur vanligt det är att aukt service använder egna inserts på detta sätt.
Nej, min bild är inte att det är vad som avses med serviceinsert.
Vad som avses är istället att ett tänkbart slitet insert byts ut till nytt och fint.
Är klockan nästan ny och inte misshandlad skulle jag säga att det ytterst ovanligt att ett serviceinsert kommer på fråga. Det samma gäller även för äldre klockor i bra skick där patinering är en viktig del av upplevelsen.
En härjad sliten rackare kan däremot livas upp mha ett serviceinsert. Ny originaldel alltså på en äldre klocka, i praktiken.

Nej, min bild är inte att det är vad som avses med serviceinsert.
Vad som avses är istället att ett tänkbart slitet insert byts ut till nytt och fint.
Är klockan nästan ny och inte misshandlad skulle jag säga att det ytterst ovanligt att ett serviceinsert kommer på fråga. Det samma gäller även för äldre klockor i bra skick där patinering är en viktig del av upplevelsen.
En härjad sliten rackare kan däremot livas upp mha ett serviceinsert. Ny originaldel alltså på en äldre klocka, i praktiken.
Misstänkte att det var något åt det hållet. Men en service insert borde ju var identisk då den är original? Hur som helst tycker @Smeden ska vara nöjd, den är ju riktigt fin :)

Tillbaka
Topp