• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

BB58 har seglat upp på en "most-wanted" lista för mig den senaste tiden. Så otroligt snygg.
Jag har aldrig ägt en klocka i den prisklassen förut då klockor är ett någorlunda nytt intresse för mig.

Som den rookie man är så tänkte jag höra mig för lite vad som gäller om man vill ha tag på en.
Hur ser det ut med efterfrågan? Fortfarande långt kötid (i så fall ungefär hur lång?)
Vilken AD i Stockholm har bäst pris?

Såhär i black friday tider så antar jag att det bara är att glömma rabatter på liknande modeller som verkar rätt heta på marknaden?

BB58 har seglat upp på en "most-wanted" lista för mig den senaste tiden. Så otroligt snygg.
Jag har aldrig ägt en klocka i den prisklassen förut då klockor är ett någorlunda nytt intresse för mig.

Som den rookie man är så tänkte jag höra mig för lite vad som gäller om man vill ha tag på en.
Hur ser det ut med efterfrågan? Fortfarande långt kötid (i så fall ungefär hur lång?)
Vilken AD i Stockholm har bäst pris?

Såhär i black friday tider så antar jag att det bara är att glömma rabatter på liknande modeller som verkar rätt heta på marknaden?
Rabatt blir nog svårt om du inte handlat mycket hos samma AD tidigare med tanke på att det är lista. Har för mig att dom sa att det va ca 1 år väntetid på Rob Engström för någon månad sedan. Den kommer ju ut ibland begagnad bland annat här på Klocksnack om du inte måste ha en ny.

Och priserna ska inte diffa. Svårigheten ligger inte i att betala för en BB58, utan att betala för en BB58... Lista, det vill säga.

Vilka dykare (i prod nu) har ETA? Tror att alla nu har in-house. I övrigt är det nog blandad kompott. De modeller som frtf finns med ETA är BB 32/36/41, 1926 serien, style, (vissa) glamour, classic och heritage ranger samt en del av kronograferna. Sedan är frågan om de mer och mer behöver fasa ut verken allt eftersom ETA stryper tillgången.
Du tog ju upp nästan alla modeller. :D
Tror de nyligen börjat med inhouse?

415448AE-3A60-4A65-B6FA-D0347E3A3C40.jpeg

BB ETA men mycket snyggare länk och tavla!
It’s a keeper
Det är väl så att dykarna har både inhouse och ETA? Klockorna med inhouse verk är tjockare än de med ETA, så du kanske har rätt.

Btw för er som undrar - De informerade 8-12 månaders leveranstid. Dock lovar de inget eftersom produktionen kan stoppas. Men det verkar som att många får den vid ca 6 månader. Nu håller vi tummarna att produktionen inte stoppas 2020 - Vilket jag själv personligen har svårt att tro. Men man vet aldrig

Någon som köpt ett vanguard-gummi till sin bb36? Hur är kvaliten? Bjud gärna på någon bild :)
8A5B2EF4-59A8-449C-B7C7-1F22AE569BFF.jpeg
Har två straps från Vanguard till mina Heritage Chrono. Prisvärda, absolut. Sämre än tex Everest eller RubberB vet jag inte men jag har svårt att se de två nämnda skulle vara dubbelt så bra! Jag säger köp!
Vanguard har väl 15% denna veckan!

Wow, vilken gulning på lumepluppen du lyckats få! Ibland känns det som om det är ett lotteri huruvida den så eftersökta patina ska inträda :cool:
Just lumepluppen är det väl bara hålla en tändare ovanför för att få den att gulna (eller har jag inbillat mig det)
Jo, black bay 36 och 41 har ETA-verk, kolla länken nedan.
Självklart är det ej fel att den används i flertal ”billigare” klockor. Men när man köper Tudor klocka, så är det oftast märket man betalar för.
https://watchbase.com/eta/caliber/2824-2
Va? Alltså att det är ETA är ju välkänt. Hela affärsidén med Tudor från början. Men att det skulle vara jämförbart med ett likadant ETA som sitter i en Armani, Calvin Klein osv stämmer verkligen inte. Även om det är ett 2824 verk så finns det olika grader av det. Tror Tudor använder sig av top grade som är den högsta ranken och sen moddas dem.

Just lumepluppen är det väl bara hålla en tändare ovanför för att få den att gulna (eller har jag inbillat mig det)

Va? Alltså att det är ETA är ju välkänt. Hela affärsidén med Tudor från början. Men att det skulle vara jämförbart med ett likadant ETA som sitter i en Armani, Calvin Klein osv stämmer verkligen inte. Även om det är ett 2824 verk så finns det olika grader av det. Tror Tudor använder sig av top grade som är den högsta ranken och sen moddas dem.
Vart kan jag läsa mer om att de moddas?

Edit: Här diskuteras ämnet. https://www.rolexforums.com/showthread.php?t=476211

Senast ändrad:
Vart kan jag läsa mer om att de moddas?

Edit: Här diskuteras ämnet. https://www.rolexforums.com/showthread.php?t=476211
Såg att du redan hittat info om Tudors mod men här är de olika gradesen som finns och vad som är acceptabelt
Screenshot_20191127-085209_Samsung Internet.jpg

Inte koll men låter som att man kanske missfärgar plasten snarare än lysmassan? Inget jag hade gjort utan att vara tämligen påläst. Bör ju också finnas risk att man värmer upp insert för mkt?
Någon här på forumet som gjort det men minns inte vem. @JLW kanske?

Efter ett byte av Speedmaster mot BB GMT, nu äntligen med i Tudormatchen!

IMG_20191127_131252__01.jpg

Första intrycken är på nivån "It's a keeper", vilket ändå får sägas vara högt :)

Positivt överraskad av
  • Kronan, som jag trodde skulle vara halvtaffligt stämplad, men som ser bättre ut i verkligheten än på bild
  • Ringilägget, uppskattar att formgivarna har prioriterat läsbarhet över symmetri och inte lagt röd/blå-gränsen mitt i 6 och 18. Till skillnad från storebror vars pepsi alltid haft ett rörigt intryck i min bok.
  • De röda och blåa nyanserna är löjligt välbalanserade.
  • Låset känns 100% kassaskåp. Keramiska kulor i stängningmekanismen, jo man tackar :)
IMG_20191127_131809__01.jpg

IMG_20191127_131909__01.jpg

Jag är så dålig på "förhandling"... Har kollat där och det finns bara 6 st. som uppfyllde mina krav. Ny, svart, länk samt inom EU. Började på 2.2k euro exkl. frakt.
Skriv till alla 6 och erbjud det du kan tänka dig. Skriv att du kan betala direkt om de går med på priset eller annat lägre totalpris. Svårare än så är det inte.

8353EEDF-42C2-48A9-BB21-BFAFDEC8E40C.jpeg

Första intrycken är på nivån "It's a keeper", vilket ändå får sägas vara högt :)

Positivt överraskad av
  • Kronan, som jag trodde skulle vara halvtaffligt stämplad, men som ser bättre ut i verkligheten än på bild
  • Ringilägget, uppskattar att formgivarna har prioriterat läsbarhet över symmetri och inte lagt röd/blå-gränsen mitt i 6 och 18. Till skillnad från storebror vars pepsi alltid haft ett rörigt intryck i min bok.
  • Låset känns 100% kassaskåp. Keramiska kulor i stängningmekanismen, jo man tackar :)

Positivt överraskad av

Jag tror att det röda och blåa ska vara i mitten av 6:an och 18.
Bifogar en bild på min.

Tillbaka
Topp