• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

086E0DA0-6866-439B-8000-4C4C73146C49.jpeg
Äntligen fick min 76213
Gratulerar, den är riktigt fin.
Bomba med lite fler bilder nu, gärna framifrån. :snaphappy:

@PeterK01 @Gabriel90

Hur håller era 76200or tiden, samt när byter de dag/datum?
Min går 1 sek snabbt per dygn, och byter dag/datum någonstans mellan 23:58-23:59, vilket är otroligt störande.

Senast ändrad:
Jag flikar in med info om min 76200 :). - 2-3s per dygn men skiftar spott on vid 0:00 senast jag kollade.
Kul att fler har 76200or, min förra 76200a tappade också 2-3 sek/dygn och bytte datum prick 00:00.
Med den jag har nu är det svårt att se om det är ca 23:58:20 den byter dag/datum eller om det är ca 23:59:20. Men jag antar det är okej och inte fel eftersom den endast tappar 1 sek/dygn.

Kul att fler har 76200or, min förra 76200a tappade också 2-3 sek/dygn och bytte datum prick 00:00.
Med den jag har nu är det svårt att se om det är ca 23:58:20 den byter dag/datum eller om det är ca 23:59:20. Men jag antar det är okej och inte fel eftersom den endast tappar 1 sek/dygn.
En sekund per dygn är ju riktigt bra för en icke cosc, skulle jag säga. Jag är inte vaken 23:59 förutom på nyårsafton så jag skulle ju inte störa mig på det men jag man väl hängt upp sig på något så har man. Jag stör mig mer på att den är så trög i uppdraget, trodde det var något fel men när jag var in till Nymans fick jag dra i en annan ETA-Tudor i butiken och det var samma känsla. En inhouse BB var som smör i uppdraget.

En sekund per dygn är ju riktigt bra för en icke cosc, skulle jag säga. Jag är inte vaken 23:59 förutom på nyårsafton så jag skulle ju inte störa mig på det men jag man väl hängt upp sig på något så har man. Jag stör mig mer på att den är så trög i uppdraget, trodde det var något fel men när jag var in till Nymans fick jag dra i en annan ETA-Tudor i butiken och det var samma känsla. En inhouse BB var som smör i uppdraget.
Jo, jag vet. När man köper Tudor så är det mer märket man betalar för än klockan. Känns små surt att likadana urverk som finns i 76200an finns i många Tissot o Certina, de i Tudorn är av top grade, men ändå. Jag hoppas på en inhouse med dag och datumkomplikation från Tudor. :)

• Like
Reactions: F32
Jo, jag vet. När man köper Tudor så är det mer märket man betalar för än klockan. Känns små surt att likadana urverk som finns i 76200an finns i många Tissot o Certina, de i Tudorn är av top grade, men ändå. Jag hoppas på en inhouse med dag och datumkomplikation från Tudor. :)
Fast på Tudors verk så har dom bytt till Kif istället för incabloc, och sen triovis istället för etachron. Så helt off the shelf som Certina och Tissot är det inte

En stilla fundering, varför blir inte den här såld? https://www.chrono24.se/tudor/oysterdate-chrono-big-block-ref94300-solo-dial--id13405326.htm

Solo dial, 70 tkr, Tyskland så ingen moms.

Jämför t ex med den här: https://www.chrono24.se/tudor/vinta...st-series-solo-dial-from-1978--id12801803.htm 130 tkr.

Är det för att originalhandlingar saknas? Eller bara svag efterfrågan?
Här kan man såklart bara gissa, så det är det jag gör :) Tror att 130k för den andra är ett fantasipris och ingenting säljaren kommer att få. Däremot så känns 70k som mer i rätt härad och att den inte blir såld borde väl kunna ledas till efterfrågan. Är "solo dial" så pass eftertraktad att någon kan tänka sig att lägga 10-15k på det?

Sen är det ju så att priserna på en Big Block är väldigt mycket upp och ner, i kombination med att efterfrågan kanske inte är skyhög. Jag köpte min väldigt krispiga 79180 (efter tungt prutande) för 53k och en månad senare så såldes det en likadan för 15k mer (jag hade kontakt med säljaren). Så jag tror inte att marknaden bestämt sig riktigt för var de här klockorna ska ligga rent prismässigt. Det är min take på det.

Senast ändrad:
Här kan man såklart bara gissa, så det är det jag gör :) Tror att 130k för den andra är ett fantasipris och ingenting säljaren kommer att få. Däremot så känns 70k som mer i rätt härad och att den inte blir såld borde väl kunna ledas till efterfrågan. Är "solo dial" så pass eftertraktad att någon kan tänka sig att lägga 10-15k på det?

Sen är det ju så att priserna på en Big Block är väldigt mycket upp och ner, i kombination med att efterfrågan kanske inte är skyhög. Jag köpte min 79180 (efter tungt prutande) för 53k och en månad senare så såldes det en likadan för 15k mer (jag hade kontakt med säljaren). Så jag tror inte att marknaden bestämt sig riktigt för var de här klockorna ska ligga rent prismässigt. Det är min take på det.
Nej precis! Det finns ju en del unika egenskaper, såsom 94-referens och inte 79-referens, och "solo dial," men jag misstänker att marknaden inte värderar dessa unika delar som värdehöjande. Då är kanske skicket - fräschören - mycket viktigare.

Sen är det ju så att priserna på en Big Block är väldigt mycket upp och ner, i kombination med att efterfrågan kanske inte är skyhög. Jag köpte min väldigt krispiga 79180 (efter tungt prutande) för 53k och en månad senare så såldes det en likadan för 15k mer (jag hade kontakt med säljaren). Så jag tror inte att marknaden bestämt sig riktigt för var de här klockorna ska ligga rent prismässigt. Det är min take på det.
När du vill släppa din för samma pris du gav är det bara att hojta till ;)

Tillbaka
Topp