• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hej alla Tudorvänner,

Jag har ingen och har aldrig haft Tudor.....men vill gärna ha en. Vad säger ni om detta objekt? Köpa eller leta vidare? Är verken i dessa lättservade hos en Rolex AD?? En 7016 från 1967
image.jpg
image.jpg

Fin! Dyr? Om inte, köp!!

Hej alla Tudorvänner,

Jag har ingen och har aldrig haft Tudor.....men vill gärna ha en. Vad säger ni om detta objekt? Köpa eller leta vidare? Är verken i dessa lättservade hos en Rolex AD?? En 7016 från 1967
image.jpg
image.jpg
Ser ut att vara ett riktigt trevligt ex:) Men 7016 från 67? Jag trodde 7016 kom först 68? Kolla upp så att ref och årtal stämmer. Det kan ju även tänkas vara en 7928 med Fleurier verk. Eller en tidig 7016 med rose dial men med fel uppgivet årtal. I så fall bör den ha ETA verk.

Någon som vet vilken av nedan standard Black Bayen har på urverket?
  • the Standard grade is adjusted in two positions with an average rate of +/-12 seconds/day, with a maximum daily variation of +/-30 seconds/day;
  • the Elaborated grade is adjusted in three positions with an average rate of +/-7 seconds/day, with a maximum daily variation of +/-20 seconds/day;
  • while the Top grade is adjusted in five positions with an average rate of +/-4 seconds/day, with a maximum daily variation of +/-15 seconds/day.
The Chronometer grade must meet strict standards prescribed by the COSC. Chronometer grade movements are serial numbered, as that is a requirement of the certification authority. Moreover, it should be noted that the degree of decoration on the movement's parts, generally only an aesthetic improvement, increases as well with the grade.[5]

• the Standard grade is adjusted in two positions with an average rate of +/-12 seconds/day, with a maximum daily variation of +/-30 seconds/day;
  • the Elaborated grade is adjusted in three positions with an average rate of +/-7 seconds/day, with a maximum daily variation of +/-20 seconds/day;
  • while the Top grade is adjusted in five positions with an average rate of +/-4 seconds/day, with a maximum daily variation of +/-15 seconds/day.
The Chronometer grade must meet strict standards prescribed by the COSC. Chronometer grade movements are serial numbered, as that is a requirement of the certification authority. Moreover, it should be noted that the degree of decoration on the movement's parts, generally only an aesthetic improvement, increases as well with the grade.[5]
Jag är nästan 100 på att det är ett top grade-verk i. Top grade är egentligen exakt samma som chronometer-verket.

Min black bay ligger på -3,5 sek/dygn.

det är top har jag fått informerat

Det är nog lite mer korrekt att använda listpriser från en AD. Enligt uret.se har den listat 30200kr i minst 2 månaders tid och listar fortfarande 28680kr hos Nymans ur.
Går dessutom att hitta för riktigt bra pris i Italien:)
2015-07-06 07-13-50.png

Show commerce där köpte jag min :) men räkna 2% i kortavgifter samt 120€ i frakt utöver det priset.

Hej! Relativt ny angående klockor och fått upp ögonen för Tudor! Ser att det är ett pågående snack om att de har ökat i pris för ett litet tag sedan och undrar vad de kostade innan höjningen. De har ju många modeller men undrar om det finns någon "generell" ökning för samtliga Tudors. Var det ett par hundra eller snarare ett par tusen som de höjde med?

Hej! Relativt ny angående klockor och fått upp ögonen för Tudor! Ser att det är ett pågående snack om att de har ökat i pris för ett litet tag sedan och undrar vad de kostade innan höjningen. De har ju många modeller men undrar om det finns någon "generell" ökning för samtliga Tudors. Var det ett par hundra eller snarare ett par tusen som de höjde med?

Det gjordes en ganska generell prishöjning på de flesta märken i och med att svenska kronan har fallit så mycket som den gjort. Storleken på ökningen varierande däremot från 8-13% typisch.

Just Black Bay gick från drygt 26' till 28' och nu ryktas det om att den är på väg mot runt 30'

Otroligt fina klockor ni har! Jag har själv haft ögonen öppna efter en röd BB, eller en blå...
Jag hade i princip bestämt mig men efter att ha sett den röda BB bredvid Rolex Submariner/Explorer så kom jag ur balans... Har fortfarande inte bestämt mig :(
Känslan jag har är att först köpa Submariner då den passade bäst på armen och sen en BB att växla mellan... :facepalm:

Den här däremot hade suttit riktigt fint:

3080251b_xxl.jpg

https://www.chrono24.se/tudor/tudor-submariner-79090-ottime-condizioni-serb-1994-1263--id3080251.htm?dosearch=true&manufacturerIds=245&picnum=10&query=tudor&urlSubpath=/tudor/index.htm

Senast ändrad:
image.jpg
image.jpg
image.jpg
Nån som vet hur den blå eller röda "ringen" är konstruerad på Black bayen? Hittade några bilder på nätet men fick ingen klarhet i fenomenet. Alla bilder stulna av Blackdog på TRF

Senast ändrad:
Var på nymans i Västerås igår och frågade om nya Pelagos. Enligt dem ska den vara inne senast i september och kommer då ligga på strax över 40. Lite dyrare men kommer definitivt bli ett köp ändå :D frågan är bara om det blir en blå eller svart...

image.jpg
image.jpg
image.jpg
Nån som vet hur den blå eller röda "ringen" är konstruerad på Black bayen? Hittade några bilder på nätet men fick ingen klarhet i fenomenet. Alla bilder stulna av Blackdog på TRF
Jag vet inte så mycket mer än att den egentligen inte har någon funktion, i alla fall för vattentätheten.

Är det någon större skillnad mellan en snowflake/pelagos/black bay? Märker att tecknen som står vid klockslagen är mer kvadrat aktiga i en snowflake/pelagos än en black bay men utöver det tycker jag att de är väldigt lika varandra! Lutar lite åt att eventuellt köpa en Black bay och undrar om någon vänlig själ skulle kunna försöka upplysa mig mer angående dessa tre modeller?

Tillbaka
Topp