• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

TudorTorsdag :)

20200723_092355.jpg
20200723_092342.jpg
Mycket bra! En sån där måste jag hitta:)

Jag har en jumbo 7017 och även en DJ 1601. Visst påminner de om varandra men att jumbon är 2mm större gör ändå att den känns som en lite mer avslappnad och sportigare klocka. Jumbomodellen är väldigt trevlig.
@kevinklocksnack Skulle skriva i princip samma sak. Jumbomodellerna känns överhuvudtaget inte lika DJ/DD, helt andra klockor och känsla. De mindre 36 mm får jag däremot lite nästan-vibbar av, dock har jag bara provat en sådan som hastigast.

@kevinklocksnack Skulle skriva i princip samma sak. Jumbomodellerna känns överhuvudtaget inte lika DJ/DD, helt andra klockor och känsla. De mindre 36 mm får jag däremot lite nästan-vibbar av, dock har jag bara provat en sådan som hastigast.
Okej, tack för input även här! Min sweetspot ligger dock på runt 34-36mm måste jag nog säga..Får se hur det blir med köp framöver men med Prince får man som sagt möjlighet att köpa något roligt, ex blue linen dial, (riktigt vacker!) som på Rolex har spårat iväg fullständigt i pris..

Efter en knapp vecka med den svarta BB58’an på handleden växer den sig starkare med varje ny dag.

Personligen älskar jag den svarta för att den just är så uttrycksfull och med en viss flirt med sin historia. Med ett par vintage i lådan är jag även mer van vid den mjukare gula lumen. Älskar den svarta men som alltid med mig och Tudor växer sig det nya sakta men säkert på mig. I detta fallet den blå versionen.

Ni som haft eller har båda, vad skulle ni se som pro vs cons med dem? Är det värt att försöka ”knö” sig in på listan för en blå?

Efter en knapp vecka med den svarta BB58’an på handleden växer den sig starkare med varje ny dag.

Personligen älskar jag den svarta för att den just är så uttrycksfull och med en viss flirt med sin historia. Med ett par vintage i lådan är jag även mer van vid den mjukare gula lumen. Älskar den svarta men som alltid med mig och Tudor växer sig det nya sakta men säkert på mig. I detta fallet den blå versionen.

Ni som haft eller har båda, vad skulle ni se som pro vs cons med dem? Är det värt att försöka ”knö” sig in på listan för en blå?

Jag har båda BB 58 svart och blå. Den stora skillnaden är förutom det uppenbara - skillnad i färg - att den blå är mer nedtonad. Avsaknaden av flask patina gör att den blir mer av en "tool watch" (i brist på ett bra svenskt uttryck), medan den svarta känns mer varm och dressad. Sedan måste jag säga att den blå färgen är fantastisk, den ger verkligen olika intryck beroende på ljusförhållanden och vinklar. Sedan kan man ju inte undgå den uppenbara flörten med Tudor Snowflake MN (Marine Nationale), ref 9401, och Tudors historia som leverantör till olika militära enheter runt om i världen, den mest kända den franska marinen. Den svarta flörtar ju också med historien, Tudor big crow ref 7924 (fadern till alla kommande submariner från Tudor). Sedan kan man inte komma ifrån att båda har en näst intill perfekt storlek med proportioner som är näst intill identiska med deras historiska referenser. Jag hade inte tänkt köpa den blå, men blev erbjuden att köpa en, tvekade ett tag, köpte och ångrar mig inte. Dessa klockor är syskon. De kompletterar varandra. Det kommer säkert fler varianter av BB58, som kan vara än bättre. Men i dagsläget är det svårt att inte säga att det känns logiskt att ha båda i sin samling. Ja, jag vet, det kan vara en efterhandskonstruktion för att motivera köpet av två i det närmast identiska klockor.

Senast ändrad:
Avsaknaden av flask patina gör att den blir mer av en "tool watch" (i brist på ett bra svenskt uttryck), medan den svarta känns mer varm och dressad.
Intressant att du nämner just detta, då en sak som jag ”saknar” på den svarta är att den kunde få kännas lite mer sliten. Just nu blänker den lite väl mkt vilket inte går ihop med gilt färgningen och den patina inspirerade designen. :confused:
Ska man behöva binda fast den i ett vattendrag ett par dygn för att få lite slitage? :rolleyes:.

Är det någon på forumet som beställt en OEM BB58 länk hos AD och vet vilket pris dom ligger på? Och om det är lång leveranstid på att bara ta hem länken? :)

Okej, tack för input även här! Min sweetspot ligger dock på runt 34-36mm måste jag nog säga..Får se hur det blir med köp framöver men med Prince får man som sagt möjlighet att köpa något roligt, ex blue linen dial, (riktigt vacker!) som på Rolex har spårat iväg fullständigt i pris..

Har en Tudor DD 94500 med grå tavla sen en tid tillbaka och tycker att den står väl på egna ben...men visst, lite ”nästan” känsla finns ju där.

Bilagor

• 83CF0633-10C9-4A3B-8330-D28BAEAAC194.jpeg
    83CF0633-10C9-4A3B-8330-D28BAEAAC194.jpeg
    589.2 KB · Visningar: 14
Tillbaka
Topp