• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

IMG_20190206_103046.jpg

Trevlig helg! Gammal bild då den är inlämnad på lagning, lät som att rotorn slog i bakboetten eller liknande, förmodligen stötskada. Någon som har varit med om liknande? Och någon som har någon uppskattad tid på lagning av en black bay? Tänker att det kan vara allt mellan 1-6 månader

Sett en hel del BB58 Blue florera här i tråden, fantastiskt fin tycker jag färgen är! Min fråga till er som lagt vantarna på en, har ni gått via AD eller gråhandlare? Intressant att höra hur det ser ut här och hur lätt/svårt det är att få tag på en.
Via medlem här, snubben han köpt den av beställde två via spansk gråis när de släpptes.

Ganska enkelt hos AD utanför Sverige.

Hej! Jag gick via sk gråhandlare, enda vägen att skaffa en blå för mig. Ringde runt till AD i Sverige, enligt dem fanns det ingen lista att skriva upp sig på, för många redan på listan. Trots att jag hade köp en BB 58 svart av en av dem i feb så var dörren stängd för mig. Så gå via AD i Sverige är inget för mig, hade nog tur när jag fick köpa en Tudor BB 58 svart enligt listpris av AD.

Via medlem här, snubben han köpt den av beställde två via spansk gråis när de släpptes.

AD utomlands for the win alltså. Tack för er inblick i ämnet :) Går ju iallafall att få tag på klockan hos AD till skillnad från storebror Rolex :D

Sett en hel del BB58 Blue florera här i tråden, fantastiskt fin tycker jag färgen är! Min fråga till er som lagt vantarna på en, har ni gått via AD eller gråhandlare? Intressant att höra hur det ser ut här och hur lätt/svårt det är att få tag på en.
var första som ringde och bokade en hos hours på emporia i malmö och jag fick den första med!!

super smidigt köp av en super härlig säljare!

Hej! Jag gick via sk gråhandlare, enda vägen att skaffa en blå för mig. Ringde runt till AD i Sverige, enligt dem fanns det ingen lista att skriva upp sig på, för många redan på listan. Trots att jag hade köp en BB 58 svart av en av dem i feb så var dörren stängd för mig. Så gå via AD i Sverige är inget för mig, hade nog tur när jag fick köpa en Tudor BB 58 svart enligt listpris av AD.
Jag är på jakt efter en svart BB58 .
Har varit i kontakt med flera AD i Sverige ,men ingen vill ens sätta upp mig på väntelista eller har nån klocka i butiken.

Har lyckats hamna på en väntelista i Köpenhamn. Men där trodde dom 1-2 år....

Är det bara och vänta eller svälja stoltheten och köpa en av gråhandlare på Chrono24 till överpris?

Har varit i kontakt med flera AD i Sverige ,men ingen vill ens sätta upp mig på väntelista eller har nån klocka i butiken.

Är det bara och vänta eller svälja stoltheten och köpa en av gråhandlare på Chrono24 till överpris?
Har du läst resten av inläggen den senaste sidan? Om inte, gör det.

Surt, har du testat att sätta upp dig på listan för Nato eller läder? Om livet inte hänger på att hitta en nu skulle jag hålla ögonen uppe här på KS. Det brukar dyka upp titt som tätt. Skulle personligen aldrig ‘sponsra’ ocker och handla över listpris.

Surt, har du testat att sätta upp dig på listan för Nato eller läder? Om livet inte hänger på att hitta en nu skulle jag hålla ögonen uppe här på KS. Det brukar dyka upp titt som tätt. Skulle personligen aldrig ‘sponsra’ ocker och handla över listpris.

Ja verkar vara lika illa med band. Det är lite emot mina principer med.... men men....

Har varit en hel del svarta BB58 till salu här på forumet och det lär väl komma fler.

Jag fick mail från Krons/Nymans häromdagen att de inte kommer sälja någon mer rolex till mig för att jag hade annonserat min 116710LN efter drygt 12mån. Samt min Tudor som jag tyvärr aldrig trivdes med storleken på..
Kanske dags för AD’s att sätta hårt mot hårt för att slippa att listorna fylls med spekulanter? BB58-B är ett bra exempel på hur ‘kunder som ser sig berättigade’ till en modell bara för att de har pengar skapar en osund relation med folk som tror de kan tjäna lite enkla pengar. Skapar imo en ohälsosam situation för både tillverkare och kunder. (OBS! Ovan ref är till diskussionen och inte det enskilda fallet).

Kanske dags för AD’s att sätta hårt mot hårt för att slippa att listorna fylls med spekulanter? BB58-B är ett bra exempel på hur ‘kunder som ser sig berättigade’ till en modell bara för att de har pengar skapar en osund relation med folk som tror de kan tjäna lite enkla pengar. Skapar imo en ohälsosam situation för både tillverkare och kunder. (OBS! Ovan ref är till diskussionen och inte det enskilda fallet).
Det är väl en bra tanke, kul för de som verkligen vill ha en klocka. Sen är väl de flesta intresserade av en populär klocka för att den just är poplär.

Men det är ju gråhandlare som köper det mesta, i bulk, pengarna ska in.

Fin samling! Hur tycker du att 36:an står sig mot dina BB58? Hur är den att bära, om du jämför?
Den första jag köpte var BB36. Jag älskar den klockan, fr a storleken, den är tunn och lätt när man har den på läder. Det är min dagliga "beater". Men, skulle nog ha köpt den på länk, då påminner den om en perfekt kombinationen mellan en Rolex explorer och en submariner. Det jag tänker på är färgkombinationen: silver och svart, vattentät, robust och känslan av en riktigt "toolwatch". BB 58 är också en super duper klocka, lite större, tyngre och mer av allt. Men den bärs också förvånansvärt lätt, den är tunn och länken är bekväm. Orsaken till att jag ofta använder BB36 är att jag inte är lika rädd om den, jag har accepterat att den får ta stryk. Mina båda BB 58 är fortfarande lite väl överbeskyddade. Du vet känslan när ens nya bil får sin första repa: "f***n måste byta bil, lacka om den, nu är den gammal, nu skiter jag i hålla efter den osv.

Senast ändrad:
08EC38CB-7F9D-4A74-995F-7BB580C11388.jpeg

Blir bara mer och mer kär i denna. Den bärs otroligt skönt på handleden. Kom aldrig riktigt överens med min BB röda smiley då den var alldeles för stor och klumpig för min smak och bars ofta på ett vanguard rubber strap pga detta. 58:an däremot hör verkligen hemma på sin länk.

Den första jag köpte var BB36. Jag älskar den klockan, fr a storleken, den är tunn och lätt när man har den på läder. Det är min dagliga "beater". Men, skulle nog ha köpt den på länk, då påminner den om en perfekt kombinationen mellan en Rolex explorer och en submariner. Det jag tänker på är färgkombinationen: silver och svart, vattentät, robust och känslan av en riktigt "toolwatch". BB 58 är också en super duper klocka, lite större, tyngre och mer av allt. Men den bärs också förvånansvärt lätt, den är tunn och länken är bekväm. Orsaken till att jag ofta använder BB36 är att jag inte är lika rädd om den, jag har accepterat att den får ta stryk. Mina båda BB 58 är fortfarande lite väl överbeskyddade. Du vet känslan när ens nya bil får sin första repa: "f***n måste byta bil, lacka om den, nu är den gammal, nu skiter jag i hålla efter den osv.
Härlig samling! Har en liknande målbild, ska bara jaga ifatt den blå först ;)
Lite OT men hur resonerar ni när det kommer till rotation av klockor? Älskar ex min BB58 och iom det hamnar den ofta på nattygsbordet på kvällen. Ofta leder det till att det är samma som åker på kommande dag också. Hur resonerar ni här för att få in lite variation? Givetvis så anpassar jag om det är en mer formell klädsel etc. Men tänker mer till vardags.

När det gäller BB58, när brukar ni byta till höstkläder på denna (ex länk eller läder)? Nu är ju vädret varmt men med mindre bad och strand och jobb börjar MN strappen kännas lite mal placé för ändamålet.

Den enda skillnaden i mitt fall när det kommer till BB58 är att jag ser fram emot div repor och patina ;). Men förstår resonemanget.

Har ni samma problem som jag, att de där Tudorklockorna tenderar att föröka sig. Det började med en och sedan har de helt plötsligt blivit flera.

IMG_0102.JPG
6AB0CD9F-CCF4-4B94-AFCD-F20C2BFCF1D0.jpeg

Nej, dessvärre inte :(
Typiskt min tur att få en steril klocka...

skämtåsido, sakta men säkert växer klock-kontot efter diverse utgifter (totalrenoverat ett hus) så förhoppningsvis kommer det bli tillökning även här framöver...
Törs dock knappt skriva det här i tråden men just nu lutar nästa inköp åt panerai :eek:

Lite OT men hur resonerar ni när det kommer till rotation av klockor? Älskar ex min BB58 och iom det hamnar den ofta på nattygsbordet på kvällen. Ofta leder det till att det är samma som åker på kommande dag också. Hur resonerar ni här för att få in lite variation? Givetvis så anpassar jag om det är en mer formell klädsel etc. Men tänker mer till vardags.

När det gäller BB58, när brukar ni byta till höstkläder på denna (ex länk eller läder)? Nu är ju vädret varmt men med mindre bad och strand och jobb börjar MN strappen kännas lite mal placé för ändamålet.

Den enda skillnaden i mitt fall när det kommer till BB58 är att jag ser fram emot div repor och patina ;). Men förstår resonemanget.

När det gäller rotation så kommer jag att byta till läder när vi går in i höst och vinter. Det blir nog mest BB36 och 58 svart på läder och BB 58 blå på sommar. Men det är nog svårt att slita sig från den blå så vi får se;)

Senast ändrad:

För min del sker rotation när känslan faller sig in. Dock så är det främst mellan två klockor och jag får ibland lite dåligt samvete för de andra som vilar i lådan. En del får vara kvar en del får säljas.
Sen byts till mellan länk och gummi (ibland nato eller läder), även där när känslan faller sig in.
När det kommer till läder på Tudor så tycker jag ofta att lugsen sitter för långt ifrån boetten och jag ogillar verkligen den looken

Tillbaka
Topp