• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Lätt att glömma i detta forum att det är en ynnest att kunna välja den klocka som passar för stunden. Svårt att gå fel med BB36 när det vankas islekar på sjön.

Bilagor

• 55B32B1F-EF4F-45BE-914C-8B95BB96852F.jpeg
    55B32B1F-EF4F-45BE-914C-8B95BB96852F.jpeg
    935.9 KB · Visningar: 75
CEC5F57D-5A5B-462D-B517-EF8BE3CD0BCB.jpeg

Vad tror ni, har Tudor nån strategi med sina Instagram bilder innan nya släpp? Mycket blått, mycket pelagos och kul med två bilder på senaste på heritage chrono.
GMT:n lyser med sin frånvaro sen länge.

Jag har en fråga. Varför säljs inte den här modellen som jag har i Europa?
Tudor Prince date.
någon som vet storyn bakom det?

Bilagor

• ECB9EB05-3E40-476A-A80F-BC4A7BB4F12A.jpeg
    ECB9EB05-3E40-476A-A80F-BC4A7BB4F12A.jpeg
    238.8 KB · Visningar: 74
CEC5F57D-5A5B-462D-B517-EF8BE3CD0BCB.jpeg

Vad tror ni, har Tudor nån strategi med sina Instagram bilder innan nya släpp? Mycket blått, mycket pelagos och kul med två bilder på senaste på heritage chrono.
GMT:n lyser med sin frånvaro sen länge.
Känns lite spretigt när man ser det sådär.

Vad hände med ”USA special edition”? ”Klockan i skuggan”

Ni med blå Black Bay 58 hur upplever ni att glaset beter sig i form av synlighet och att dra åt sig fingeravtryck? Moderna Rolex med svart tavla är verkligen inte min kopp te, räcker med att titta på klockan så har man flera nya fläckar och oftast ser glaset ut så här när man undrar vad klockan är.
74e62e6b-6fd9-4328-a1de-d8d0af652f82-jpeg.759708

Så hur tycker ni att BB58 blå är? Tänker att det kanske syns lite mindre av reflektioner då jag inte fått bekräftat men flera skriver att den är AR behandlad på insidan, samt att blå tavla kanske inte gör att fläckar syns så väl.

Ni med blå Black Bay 58 hur upplever ni att glaset beter sig i form av synlighet och att dra åt sig fingeravtryck? Moderna Rolex med svart tavla är verkligen inte min kopp te, räcker med att titta på klockan så har man flera nya fläckar och oftast ser glaset ut så här när man undrar vad klockan är.

Så hur tycker ni att BB58 blå är? Tänker att det kanske syns lite mindre av reflektioner då jag inte fått bekräftat men flera skriver att den är AR behandlad på insidan, samt att blå tavla kanske inte gör att fläckar syns så väl.
Jag har både den blå och den svarta och jag upplever att läsbarheten är riktigt bra jämfört med min sub jag hade tidigare. Personligen upplever jag att det blir mindre torkande av glaset som du själv nämner.
Tror att den matta tavlan bidrar mycket till att den inte heller reflekterar lika mycket.

Jag har både den blå och den svarta och jag upplever att läsbarheten är riktigt bra jämfört med min sub jag hade tidigare. Personligen upplever jag att det blir mindre torkande av glaset som du själv nämner.
Tror att den matta tavlan bidrar mycket till att den inte heller reflekterar lika mycket.
Tack! Kanske också för att det är AR på insidan (om det nu är det) + matt tavla som gör susen.

Frågan kan säkert ha behandlats ett flertal gånger förut, men vad tror ni om en Pelagos i mindre storlek?
Runt 39mm, tunnare och utan datum. Typ som en BB58 i storlek. Samma verk...

Brukar inte Tudor vara ganska bra på att lyssna på sina kunder?
Tycker även att Pelagos florerar en del i olika diskussioner, poddar, etc. Det känns som upplagt för en ny version!

Har inte upplevt några problem med varken svart eller blå.
Frågan kan säkert ha behandlats ett flertal gånger förut, men vad tror ni om en Pelagos i mindre storlek?
Runt 39mm, tunnare och utan datum. Typ som en BB58 i storlek. Samma verk...

Tycker även att Pelagos florerar en del i olika diskussioner, poddar, etc. Det känns som upplagt för en ny version!
Tveksamt, känns som de behåller BB58 eller liknande som mer main stream och Pelagos som mer nishad. Om de skulle banta Pelagos blir det mer eller mindre typ av en BB.

Att de är bra på att lyssna på sina kunder motbevisade de förra året när det hade nervpirrande teasers på en ny modell som verkade bli en nytolkning av 76100/79090/79190 men istället fick vi P01. 😁

Fast överlag har vi fått många fina släpp av Tudor de senaste åren så nog tycker jag att de har örat mot rälsen.

Har inte upplevt några problem med varken svart eller blå.

Tveksamt, känns som de behåller BB58 eller liknande som mer main stream och Pelagos som mer nishad. Om de skulle banta Pelagos blir det mer eller mindre typ av en BB.
Håller med dig om att Pelagos nog är mer "nishad", men tycker samtidigt att dess formspråk håller så pass väl att den fortsatt skulle vara unik även i 39mm. Speciellt om de gör den utan datum. Önska kan man alltid. :- )

Någon vänlig själ som kan förklara/diskutera skillnaden och fördelar när det kommer till modellerna BB, Pelagos och subben. I mitt tycke ser dem väldigt lika ut alle 3.

Intresserad men ganska obeslutsam just nu.

Någon vänlig själ som kan förklara/diskutera skillnaden och fördelar när det kommer till modellerna BB, Pelagos och subben. I mitt tycke ser dem väldigt lika ut alle 3.

Intresserad men ganska obeslutsam just nu.
BB är i stål och Pelagos i titan, prova dem i butik så märker du stor skillnad i vikt och lyster. Pelagos har en av världens bästa mikrojusteringar i spännet (kolla reviews på youtube så ser du) medan BB har 3 halvtaskigt placerade mikrojusteringshål i spännet.

Rekommenderar youtube i sammanhanget, jag sökte på "Pelagos vs Blackbay" och hittade flera intressanta träffar.

Om det var ett för enkelt svar (din fråga indikerar att du börjar från ruta 1) så kan väl ett mer ingående svar vara att det är superstor skillnad på BBns vitgula index (på vissa modeller) och pelagons supervita kvadratiska index (vissa modeller). Samt motsv jämförelse på nästan alla andra punkter (tavla, länk, allt!). Den tidigare andas 60-70-tal och den senare känns mer nutida i formspråket (iaf för utomstående betraktare som inte känner till Tudors designhistoria). Men det är ju också nästan uppenbart (för nördar) :)

Precisera din fråga om detta träffar fel? :)

Senast ändrad:
  • Like
Reactions: DRW
BB är i stål och Pelagos i titan, prova dem i butik så märker du stor skillnad i vikt och lyster. Pelagos har en av världens bästa mikrojusteringar i spännet (kolla reviews på youtube så ser du) medan BB har 3 halvtaskigt placerade mikrojusteringshål i spännet.

Rekommenderar youtube i sammanhanget, jag sökte på "Pelagos vs Blackbay" och hittade flera intressanta träffar.

Om det var ett för enkelt svar (din fråga indikerar att du börjar från ruta 1) så kan väl ett mer ingående svar vara att det är superstor skillnad på BBns vitgula index (på vissa modeller) och pelagons supervita kvadratiska index (vissa modeller). Samt motsv jämförelse på nästan alla andra punkter (tavla, länk, allt!). Den tidigare andas 60-70-tal och den senare känns mer nutida i formspråket (iaf för utomstående betraktare som inte känner till Tudors designhistoria). Men det är ju också nästan uppenbart (för nördar) :)

Tack för svaret. Det var mer än jag förvänta mig. Får studera dem lite mer noggrant(youtube:a) och känna efter vilken som känns bäst . Låter som att du föredrar pelagos!?

Instämmer, det är helt olika klockor för helt olika syften. Har själv både ’36 och ’58 för att de kompletterar varandra. Men är tanken är att man ska köpa en ”Go Anywhere Do Anything” skulle jag skriva ned behoven på ett papper och välja klocka därefter.

Senast ändrad:
Tack för svaret. Det var mer än jag förvänta mig. Får studera dem lite mer noggrant(youtube:a) och känna efter vilken som känns bäst . Låter som att du föredrar pelagos!?
Mjaeoä, i mina ögon är det så olika klockor att de knappt går att jämföra :D

Jag tycker inte att BBns pris rättfärdigar frånvaron av verktygslös mikrojustering, det ska i vara standard på en highendklocka. Många håller inte med :)

Men jag diggar inte riktigt Pelagons 43 millimetrar heller. Och titan har jag provat, det är nice, men är inte något för mig som bara kör 1 dyr klocka i taget och vill ha en klocka som går att klä upp då och då.

Köp en begagnad BB58 här på forumet, den är lättsåld om du ångrar dig! Black bay i 41mm är en liten gnutta mer svårsåld och svårhittad på forumet, men inte så farligt, behövs bara lite mer tålamod.

Ren spekulationsfråga, vad tror ni om Tudors andrahandsvärde framåt? Submarinern känns ju som ett säkert kort men bb och pelagos samt royal daydate som ja nu äger. Vad tror ni och varför? 😁

Ren spekulationsfråga, vad tror ni om Tudors andrahandsvärde framåt? Submarinern känns ju som ett säkert kort men bb och pelagos samt royal daydate som ja nu äger. Vad tror ni och varför? 😁
Spontant känns det rätt irrelevant, vill inte spekulera för mycket.
Men visst om du köper och testar en BB58 så kan du nog få tillbaks större delen av utgiften. Om du vill se statistik och prisutveckling så finns det på Chrono24.

Tillbaka
Topp