Tillgång och efterfrågan... Sådant som såldes i mindre antal förut (läs var mindre populärt), kan senare betinga höga värden då de blivit erkända som ikoniska, stilbildande och eftertraktade. Daytonan kanske det yttersta exemplet på det, men även vissa modeller av Explorer 2, osv. Idag massproduceras stora volymer av klockor som ändå betingar stora överpriser. Jag är tveksam till att de står sig över tid. Precis som
@Burnman säger.
Vad gäller Tudor så tror jag att de kommer stå sig väl jämfört med många andra tillverkare, men jag anser inte att man ska se dem som allt för mycket investering utan som klockor man uppskattar och vill bära. En BB58 är väl bland det mer stabila man kan köpa idag för rimlig peng, som ändå går att få tag på relativt enkelt.
Upplever även att det är viss status över BB58 som jag gillar. En status som består i någon form av medvetet val och kännedom kring märket och klockor. Ingen som inte kan Tudor vet vad det är, men den som är lite intresserad ser direkt vad det är för klocka och dess fina fina proportioner.
PS. Jag äger inte någon BB58, men skulle gärna göra det om det inte vore för länkens fejknitar... :- )