• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

B1F6FE1D-B2AC-499F-9F99-DD0BD6052760.jpeg
E0C30890-B540-4C86-9929-A23CD87B3245.jpeg
69FD3C82-A118-4F29-B1DA-75DEDC2F9EAB.jpeg
6AC37656-FCE6-4DEB-8A95-BBCC9B6A4BAD.jpeg

Har försökt att dra länken åt höger och vänster och det är ingen risk att länken stöter emot bandhornen.
Snyggt, blev ju riktigt bra! 👍

Hallå allihop!
Har ställt frågan tidigare men aldrig fått svar. Är det någon som har koll på om mittlänk är samma bredd på bb36 och bb58? Har någon möjlighet att mäta bredd på sin bb36?
Är sugen på att köpa en länk till bb36 och montera på min bb58 om mittlänk har bra passform i bb58:ans ändlänk.

Är det någon som nyligen kollat om det går att få tag på en svart BB58? Senast jag kollade runt var det tokkört med stängda listor.

Hallå allihop!
Har ställt frågan tidigare men aldrig fått svar. Är det någon som har koll på om mittlänk är samma bredd på bb36 och bb58? Har någon möjlighet att mäta bredd på sin bb36?
Är sugen på att köpa en länk till bb36 och montera på min bb58 om mittlänk har bra passform i bb58:ans ändlänk.
Min helt ovetenskapliga mätning visar 10mm men det är med hjälp av en kass linjal

Nu behöver jag hjälp att tagga igång - mitt humör/sug har pendlat nåt enormt sen jag la handpenning på min BB58 - från extas att äntligen vara ett steg närmare min första riktiga klocka, till uppgivenheten att det skulle ta hela första halvåret 2021, ännu längre ner på skalan när jag hör mig för om dom fått reda på sin tilldelning för året och fick negativt svar. Ringer några veckor senare - glädjande besked, skulle troligen ha min klocka nästa vecka sa dom då - eufori!!!

Fick bekräftat i måndags att den fanns men eftersom jag inte hade möjlighet att hämta den sen här veckan har lågan sakta men säkert börjat falna - är min första klocka så mycket Googlande och funderande "har jag gjort rätt val" osv.
Vet att det här bara (förhoppningsvis) är temporärt och att jag kommer va som ett barn på julafton på lördag när jag är i bilen på vägen dit.

Har ju sett allas fina bilder och hur nöjda dom är med klockan så borde inte va orolig men lite pepp hade varit smutt 😂

Nu behöver jag hjälp att tagga igång - mitt humör/sug har pendlat nåt enormt sen jag la handpenning på min BB58 - från extas att äntligen vara ett steg närmare min första riktiga klocka, till uppgivenheten att det skulle ta hela första halvåret 2021, ännu längre ner på skalan när jag hör mig för om dom fått reda på sin tilldelning för året och fick negativt svar. Ringer några veckor senare - glädjande besked, skulle troligen ha min klocka nästa vecka sa dom då - eufori!!!

Fick bekräftat i måndags att den fanns men eftersom jag inte hade möjlighet att hämta den sen här veckan har lågan sakta men säkert börjat falna - är min första klocka så mycket Googlande och funderande "har jag gjort rätt val" osv.
Vet att det här bara (förhoppningsvis) är temporärt och att jag kommer va som ett barn på julafton på lördag när jag är i bilen på vägen dit.

Har ju sett allas fina bilder och hur nöjda dom är med klockan så borde inte va orolig men lite pepp hade varit smutt 😂
Det beror på dina preferenser när det kommet till klockor. Gillar du en design som är vintageinspirerad och tycker du att Tudors eller Rolex äldre submariners (fram till 1999) är de mest tidlösa dykarna som gjort genom historien då är Tudor BB 58 din typ av klocka och du kommer att uppskatta den. Och mer och mer faktiskt när du inser vart inspirationen till 58:an kommer ifrån. Om du istället hellre vill ha en Omega seamster av nyare modell eller den senaste modellen av Rolex submariner (dvs dessa är dina drömklockor), då ska du nog inte köpa en BB 58, då dessa är en helt andra klockor än den nämnda 58:an. Jag anser att BB 58 både svart och blå är de bästa och de mest prisvärda klockorna på marknaden just nu. Men det tog mig ett 1 år att inse det. Har både sålt och köpt tillbaka BB 58or. Så, det finns inget rätt eller fel, så om din drömklockor är Rolex 5513 från 70-talet, en big crown från 50-talet eller en Tudor 7928 från 60-talet då är BB 58 helt rätt köp.

Det beror på dina preferenser när det kommet till klockor. Gillar du en design som är vintageinspirerad och tycker du att Tudors eller Rolex äldre submariners (fram till 1999) är de mest tidlösa dykarna som gjort genom historien då är Tudor BB 58 din typ av klocka och du kommer att uppskatta den. Och mer och mer faktiskt när du inser vart inspirationen till 58:an kommer ifrån. Om du istället hellre vill ha en Omega seamster av nyare modell eller den senaste modellen av Rolex submariner (dvs dessa är dina drömklockor), då ska du nog inte köpa en BB 58, då dessa är en helt andra klockor än den nämnda 58:an. Jag anser att BB 58 både svart och blå är de bästa och de mest prisvärda klockorna på marknaden just nu. Men det tog mig ett 1 år att inse det. Har både sålt och köpt tillbaka BB 58or. Så, det finns inget rätt eller fel, så om din drömklockor är Rolex 5513 från 70-talet, en big crown från 50-talet eller en Tudor 7928 från 60-talet då är BB 58 helt rätt köp.
Kan inte annat än instämma med ovan. BB58 är i mitt tycke helt fantastisk som sportklocka med plats för att kunna åldras och bygga på med minnen över åren. Men visst, det är inte kostym eller fin middagen klockan.

Uttrycket prisvärt är imo rätt utjatat, men den är mycket värde för pengarna. Har likt @miksev köpt och sålt av BB58or men nu stannar den! Även om jag i mitt fall har förmånen att kunna rotera olika typer av klockor till dags är 58’an min daily beater (delat med BB36). Med rätt strap fungerar den bra till allt utom kostym (dykare till kostym är i mitt tycke bara för ”JB” ;) ).

Har länge funderat på det "bästa" armbandet till BB 58 svart. Ja, jag vet, det finns inget bästa. För inspiration har jag gått igenom Bulang and Sons tips:

Enligt mig så passar Siena bäst. Trodde att regular skulle vara rätt storlek, men det är för långt. Regular: 12 + 7,5 cm.

Någon som också tycker att Siena skulle passa på sin klocka kan köpa mitt nya armband och spara 300 kr. Nypris med frakt 130 euro. Jag säljer för 1000 och bjuder på spårbar frakt postnord. Skicka ett PM om ni är intresserad.

IMG_0568.JPG

Senast ändrad:
Jag har uppfattat att Tudor-klockorna krymper, BB är nere i 39 mm? Det försvinner på min handled. Samma som gamla Rolex 40 mm... Ska jag kolla på en halvgammal?

Tacksam för svar eller hänvisning, jag har kollat lite runt själv alltså.

Okej Tudortråden, har varit inne här förut och frågat lite om 76200 men det blev inget av det till slut.

Däremot har en BB36 seglat upp som en otroligt het kandidat till nästa klocka. Kikar också lite på en Sinn 556i som jag också testat och vet vad jag tycker om. Någon som haft/testat båda och kan jämföra? För mig känns BB36 mer möjlig att ”dressa upp” och än mer GADA än Sinn 556 som dock känn lite mer robust med borstat stål osv. Så - skjut ner Sinnen och upp studien antar jag? :cool:

Okej Tudortråden, har varit inne här förut och frågat lite om 76200 men det blev inget av det till slut.

Däremot har en BB36 seglat upp som en otroligt het kandidat till nästa klocka. Kikar också lite på en Sinn 556i som jag också testat och vet vad jag tycker om. Någon som haft/testat båda och kan jämföra? För mig känns BB36 mer möjlig att ”dressa upp” och än mer GADA än Sinn 556 som dock känn lite mer robust med borstat stål osv. Så - skjut ner Sinnen och upp studien antar jag? :cool:
Har haft båda och såvida inte kostnaden är med i beräkningen så skulle jag säga BB36 alla dagar i veckan.
För min del så var Sinnen för stor medans Tudorn satt som ett smäck.
Å andra sidan så tror jag att du får ett annat svar i Sinn tråden ang valet ;)

Har haft båda och såvida inte kostnaden är med i beräkningen så skulle jag säga BB36 alla dagar i veckan.
För min del så var Sinnen för stor medans Tudorn satt som ett smäck.
Å andra sidan så tror jag att du får ett annat svar i Sinn tråden ang valet ;)
Intressant, har en Sinn 104 som är 41 mm och när jag testade 556an som är 38,5 så upplevde jag nästan den som lika stor även om den de facto är betydligt mindre. Tror den rena tavlan med små index lurar ögat.

Har dessvärre aldrig testat BB36. Det var den första BBn som öppnade ögonen för Tudor när jag testade en kompis för många år sedan. BB58an är också något jag sneglat på men just nu en bra bit förbi budget.

Intressant, har en Sinn 104 som är 41 mm och när jag testade 556an som är 38,5 så upplevde jag nästan den som lika stor även om den de facto är betydligt mindre. Tror den rena tavlan med små index lurar ögat.

Har dessvärre aldrig testat BB36. Det var den första BBn som öppnade ögonen för Tudor när jag testade en kompis för många år sedan. BB58an är också något jag sneglat på men just nu en bra bit förbi budget.
Kan inte svara för Sinn 556:an men vanligtvis gör de grymma klockor. Som nämns ovan sitter BB36:an grymt bra och är indeed en riktig GADA.
Nu nämner du att 58:an inte är aktuell, men om jag skulle välja mellan de två skulle det bli 36:an. Ser 58:an mer som ett komplement.
Eftersom det inte råder någon större brist på 36:an så om du har möjlighet kika in hos AD och känn lite.

Det är väl +tull, moms och PostMords avgifter på varor från UK nu för tiden?
/J
Som generellt svar så ja, dock så ska de dra av UK moms innan de skickar. Vissa företag är dock momsreg. i SE såsom watchgecko, christopherward och Jura så där betalar man inget ytterligare. Andra använder sig av duty pre paid där man betalar moms vid köpetillfället och ev. införtullningskostnader går tillbaka till säljarna. Är lite av en oreda frtf så det är viktigt att fråga inför ev. köp.

Tillbaka
Topp