• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Håller helt med. Det närmsta majoriteten av världens dykare kommer vatten är väl när bäraren ska tvätta händerna.
Om man trivs med läder på sin dykare, kör. Det är bara att byta till annat material när man väl ska under vattenytan
Klart man köra läder på en dykare. Däremot tycker jag det blir ganska opraktiskt under sommarens varmare månader. Delvis för att det utsätts för väta konstant men även för att det känns rätt ohygieniskt i värmen och fukt. Men BB58 svart på deras eget läderband är en killer och låset är riktigt bra. (Är inte överdrivet förtjust i länk heller men pga av komfort aspekten.

I see. Bara hålla huvudet kallt då. Går väl i vågor men de dyker ju upp titt som tätt på K&S. Brukar själv speja på dem men enbart för lite windowshopping. Lite stor och topptung för mig personligen men satan så läcker, estetiskt, den är 👌🏻
Tolkar din bild som att du ägt en blå tidigare? Vad satsar du på nu då? Jag, till skillnad från dig, föredrar dock LHD. Riktigt läcker imho.
Stort lycka till med jakten
Haft två blåa och en svart av den äldre modellen men siktar framförallt på den blåa nu igen. Tycker den svarta också är läcker men den blåa är något extra :)

Tidigare tyckt att det varit ett jävla circlejerkande kring BB58an innan jag hade en. Men nu förstår jag, vilken pjäs!
28E8C821-7E2F-4EDD-971F-15EFD345C8D9.jpeg

Till min BB58 har jag letat följande gummiband:

Är någon påläst och vet om den passar? Någon som prövat?
Sett flera som länkar till följande men skulle gärna vilja ha med folding clasp.

Det kanske finns ett tredje alternativ i både rätt färg och med folding clasp?

Har ett liggandes här hemma men har inte hunnit testa än. Kan försöka göra det på lunchen om det är intressant.

Till min BB58 har jag letat följande gummiband:

Är någon påläst och vet om den passar? Någon som prövat?
Sett flera som länkar till följande men skulle gärna vilja ha med folding clasp.

Det kanske finns ett tredje alternativ i både rätt färg och med folding clasp?

Det var från den här sidan mitt gummi var.

Det ska passa till följande:
Yatch-master, explorer 2
Datejust 5 siffriga. Än så länge.

Det passade inte jättebra på BB58 men modellen av gummit ska vara någon ny variant så kan hända att det finns andra modeller.
Tycker känslan i gummit känns bra iaf, får testa på någon annan modell :)

836E84E1-2EA4-40C7-993B-C294A6329973.jpeg 5FA0FD88-4F99-4BC7-9126-A016A7DF3378.jpeg

Det var från den här sidan mitt gummi var.

Det ska passa till följande:
Yatch-master, explorer 2
Datejust 5 siffriga. Än så länge.

Det passade inte jättebra på BB58 men modellen av gummit ska vara någon ny variant så kan hända att det finns andra modeller.
Tycker känslan i gummit känns bra iaf, får testa på någon annan modell :)

836E84E1-2EA4-40C7-993B-C294A6329973.jpeg 5FA0FD88-4F99-4BC7-9126-A016A7DF3378.jpeg
Tack så mycket. Såg ut att inte riktigt följa bandhornen. Blir nog en vanguard trots allt.

Nej jag tycker inte den känns för stor men klar jämför jag med min BB 36 så är den stor.
Jag trivs jättebra med den .
Nej finns ingen microjustering.
Det enda jag saknar är microjustering eller ja möjligheten att sätta på en halv länk, men annars är Tudor en kanon klocka och ett steg upp från mina tidigare klockor, enligt mig! (förlåt GS) ;)

Tack så mycket. Såg ut att inte riktigt följa bandhornen. Blir nog en vanguard trots allt.

Nu vet jag inte om det är samma passform på det du länkade till men iom att de är gjorda för samma Rolex modeller så kan man ju gissa att det är så att det inte passar så bra. Lite samma som om man vill köra 93150 länk på sin BB58 så passar inte änd länkarna.

Nu vet jag inte om det är samma passform på det du länkade till men iom att de är gjorda för samma Rolex modeller så kan man ju gissa att det är så att det inte passar så bra. Lite samma som om man vill köra 93150 länk på sin BB58 så passar inte änd länkarna.
Låter smart! Skulle du kunna länka till AM-oysterlänken du satte på din BB58?

Låter smart! Skulle du kunna länka till AM-oysterlänken du satte på din BB58?

Den här från Tid och Ting är det, så använder man original änd länkar och bandstift.

Provade originallänken förut, den är verkligen inget för mig, tycker den inte sitter lika bra och är mer vass så den skaver på armen :(

Den här från Tid och Ting är det, så använder man original änd länkar och bandstift.

Provade originallänken förut, den är verkligen inget för mig, tycker den inte sitter lika bra och är mer vass så den skaver på armen :(
Tack så mycket!

Detta var inte jättepjåkigt. Är en länk från watchgecko.com och de brukar hålla god kvalitet. Man verkar dock behöva massera ändlänkarna något. (Inte min klocka)

Screenshot_20210216-090254_Chrome.jpg

Detta var inte jättepjåkigt. Är en länk från watchgecko.com och de brukar hålla god kvalitet. Man verkar dock behöva massera ändlänkarna något. (Inte min klocka)

Screenshot_20210216-090254_Chrome.jpg
Håller med om att den länken ser bra ut på klockan!! Men ändlänkarna ser inte ut att fylla på höjden - i förhållande till bandhornen? Lite likt gummit från SuperStrap som diskuterats ovan. Ser lite dassigt ut när rem eller ändlänkarna är "nersjunkna" mellan bandhornen tycker jag. Verkar inte vara helt lätt med länk om man inte gillar Tudors "nitade" på dessa?
/J

Håller med om att den länken ser bra ut på klockan!! Men ändlänkarna ser inte ut att fylla på höjden - i förhållande till bandhornen? Lite likt gummit från SuperStrap som diskuterats ovan. Ser lite dassigt ut när rem eller ändlänkarna är "nersjunkna" mellan bandhornen tycker jag. Verkar inte vara helt lätt med länk om man inte gillar Tudors "nitade" på dessa?
/J
Strapcodes Oyster ska väl funka fint på BB58? Dock också nyfiken på jubilee som kunde passa utan allt för mycket fix.

Jag är sugen på en oysterlänk till min Datejust 178274, 31mm, att skifta med för variationens skull. Vet ni om det finns nån bra med 16mm lugbredd?? :)

Senast ändrad:
Har en Prince-Quartz Oysterdate anno någon gång 1985 med länk 78370.

Länken börjar bli rejält sliten och har röjts ut en del. Jag söker därmed bra alternativ till den - några tips?

Bilagor

• 53209719-6FF1-472B-AB74-F8E2E439315C.jpeg
    53209719-6FF1-472B-AB74-F8E2E439315C.jpeg
    264.4 KB · Visningar: 25
  • 2A5C5CFF-1DFD-4016-9F16-3ED4F2174439.jpeg
    2A5C5CFF-1DFD-4016-9F16-3ED4F2174439.jpeg
    236.2 KB · Visningar: 80
(edit)
Hej,

Vet inte om jag postar i rätt tråd, men försöker ändå. Har hittat en Tudor Sub "small rose" till, vad ja anser vara, ett rimligt pris (USD 1299). Dock är detta en utlänsk säljare så beskrivning av varan är något bristfällig och jag har inte så mycket kunsap som modellen. Tänkte därför höra med KS folket om någon har lite mer info om ref.no, om priset är rimligt, eller om jag är på väg in in den kända "vintage fällan" :)? Väl medveten om att den är sliten, speciellt runt bezel inserten'.

Tacksam för all input.

Bilagor

• Tudor 1.jpg
    Tudor 1.jpg
    114.6 KB · Visningar: 75
  • Tudor 2.jpg
    Tudor 2.jpg
    95.4 KB · Visningar: 72
  • Tudor 3.jpg
    Tudor 3.jpg
    114 KB · Visningar: 50
  • Tudor 4.jpg
    Tudor 4.jpg
    108.6 KB · Visningar: 50
  • Tudor 5.jpg
    Tudor 5.jpg
    127.5 KB · Visningar: 47
  • Tudor 6.jpg
    Tudor 6.jpg
    79.4 KB · Visningar: 49
  • Tudor 7.jpg
    Tudor 7.jpg
    172.9 KB · Visningar: 52
  • Tudor 8.jpg
    Tudor 8.jpg
    188.4 KB · Visningar: 48
  • Tudor 9.jpg
    Tudor 9.jpg
    116 KB · Visningar: 47
(edit)
Hej,

Vet inte om jag postar i rätt tråd, men försöker ändå. Har hittat en Tudor Sub "small rose" till, vad ja anser vara, ett rimligt pris (USD 1299). Dock är detta en utlänsk säljare så beskrivning av varan är något bristfällig och jag har inte så mycket kunsap som modellen. Tänkte därför höra med KS folket om någon har lite mer info om ref.no, om priset är rimligt, eller om jag är på väg in in den kända "vintage fällan" :)? Väl medveten om att den är sliten, speciellt runt bezel inserten'.

Tacksam för all input.
Det ringer lite varningsklockor när det är ett så pass bra pris...
Om man gör en snabb sök på Tudor Submariner Small Rose så får man en del träffar. Dessa träffar skiljer sig från både tavla och bakboett. Exempel nedan tagna från följande sidor:
https://www.tudorwatch.com/en/inside-tudor/history/tudor-history-submariners-1954-to-1968 (kanske den absolut säkraste källan)

Alla har OYSTER-PRINCE och inte bara PRINCE.
Alla har smiling SELF-WINDING

Med det sagt så finns det ju ofta avvikelser på vintage pjäser och detta kan så klart vara ett sådant fall.

IMG_0471.jpg
f9a7d744-809e-460a-a7b8-045b7cb38fe7.jpeg
tudor-history-1954-oyster-prince-submariner-7922-01_desktop.ashx.jpeg
Screenshot 2021-02-16 at 15.25.09.png

(edit)
Hej,

Tacksam för all input.

1.300USD för en Tudor Sub låter helt orimligt billigt. Jag tycker att den känns tveksam och jag kan inte minnas att jag har sett någon Tudor Sub utan meter- och feetmärkning.

Edit: 7923 har ingen märkning för meter och feet men den hade ett manuellt urverk så det är inte den modellen.

Det ringer lite varningsklockor när det är ett så pass bra pris...
Om man gör en snabb sök på Tudor Submariner Small Rose så får man en del träffar. Dessa träffar skiljer sig från både tavla och bakboett. Exempel nedan tagna från följande sidor:
https://www.tudorwatch.com/en/inside-tudor/history/tudor-history-submariners-1954-to-1968 (kanske den absolut säkraste källan)

Alla har OYSTER-PRINCE och inte bara PRINCE.
Alla har smiling SELF-WINDING

Med det sagt så finns det ju ofta avvikelser på vintage pjäser och detta kan så klart vara ett sådant fall.

IMG_0471.jpg
f9a7d744-809e-460a-a7b8-045b7cb38fe7.jpeg
tudor-history-1954-oyster-prince-submariner-7922-01_desktop.ashx.jpeg
Screenshot 2021-02-16 at 15.25.09.png
Grymt, tack for snabbåterkoppling och det helt klart lite shady. Tack för all info. Får kika vidare och gräva djupare i plånboken

1.300USD för en Tudor Sub låter helt orimligt billigt. Jag tycker att den känns tveksam och jag kan inte minnas att jag har sett någon Tudor Sub utan meter- och feetmärkning.

Edit: 7923 har ingen märkning för meter och feet men den hade ett manuellt urverk så det är inte den modellen.
Tack, och instämmer helt när man kikar på andra referns priser. Man brukar ju säga att om det är för bra för att vara sant så är det nog det :).

Undrar om någon har förslag på ett bra, och passande, gummi till bb58 svart. Kurvade mot boetten inget krav. Jag tänker klassiskt men praktiskt. Tropic lär vara det givna förslaget men där skall man ha tur om hålen skall stämma givet att det brukar vara lång mellan dom. Använder den på läder från Molequin som är mycket bekvämt och passar klockan fint enligt mig. Även ett Ericas tar jag ibland och det är sannolikt det bekvämaste av alla alternativ som kan finna. Länken gillas och lider inte ett dugg av fake nitarna. Men som sagt så lrar jag om inte ett gummi i klassisk stil skulle vara ett bra komplement. Några bilder som visar de alternativ jag använder idag men allra mest är det lädret som används.
61190D97-E8F4-4B30-9224-EE192795ADE2.jpeg
5FCF80DD-3C41-4BF5-98E3-BCA4131E7691.jpeg
78B56E3B-B5AE-4AF3-8083-C979F5A77483.jpeg

Tillbaka
Topp