• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Brons idag...
2B2D9B1F-E4E6-4FBB-88BB-6CACDFEF4364.jpeg

Hämtade ut min första Tudor hos Rob. Engström i torsdags, känt på den några dagar nu och är riktigt nöjd.

Men jag har lite problem men länken! Har lagt till en, plockat av en, testat alla lägen på micro och det sitter okej men inte perfekt vilket stör mig lite.. Annars är jag somsagt riktigt nöjd!

Bilagor

• 20210302_110044.jpg
    20210302_110044.jpg
    530.9 KB · Visningar: 26
Då jag för tillfället är mellan tudorklockor passar owgmarch perfekt till att fundera ut vilken nästa tudor blir 🤔

Hämtade ut min första Tudor hos Rob. Engström i torsdags, känt på den några dagar nu och är riktigt nöjd.

Men jag har lite problem men länken! Har lagt till en, plockat av en, testat alla lägen på micro och det sitter okej men inte perfekt vilket stör mig lite.. Annars är jag somsagt riktigt nöjd!
Det finns ingenting som är perfekt 😉

Samma här, länken är svår att få till och skaver otroligt mycket på mig. Utforskar alternativ.

Fina bandhorn. Ser undernärda ut.
Hmmmm... Urtavlan ser ut att vara från en Big Block tillverkad före ca 1993. (Tydligaste tecknet är ramen runt datumfönstret) Tänkte därför först "Wow, någon lägger ut en 79160 och tror att det är en 79260 = FYNDVARNING, men nu är det snarare FRANKENVARNING.

Suddiga bilder tyvärr men man ser att boetten inte är Big Block och dessutom utan lugholes (vilket jag inte har en aning om när det försvann på Tudors boetter). Har för dålig koll på nyare ref:ar dessvärre, kan inte hjälpa dig mer än så.

EDIT: såg nu att du fått utförligt svar från andra, min telefon var inte riktigt med i matchen..

Det är troligen en frankenklocka - känner igen den väl, detta är samma klocka som varit till utannonserad i Malmö flera ggr.

Det är flera saker som sticker ut:
  • Mig veterligen hade alla "Small block" och "Big block" boetter hål för bandstift.
  • Vridringen på 79260 är av metall, klockan på bilden en bakelit ring som liknar den som 79160 "big block" har.
  • Tavlan liknar den som 79160 "big block" har (med bla "tapered indexes" och fetare siffror i de mindre visarna m.m.).
  • Texten "AUTOMATIC - CHRONO TIME" ser ut att sitta för tätt mot den svarta cirkeln jämfört med 79160. Har dock sett en röd tavla med liknande placering.

Personen i Malmö har försökt kränga denna på Blocket och på Tradera flera ggr under namnet Linda. I tidigare annonser fanns ingen manual.

Är inte lådan av modernare sort?
”Linda” känner jag igen, haft franken-flinga mm. till salu tidigare. Känns otroligt skum...

Ang ringen:
160/260: svart plast, ej vridbar
170/270: svart metall, vridbar
180/280: polerat stål, ej vridbar

Tycker absolut inte den skaver som många andra, tvärt om, den är på mig väldigt skön. Längre bak i tråden finns lite olika lösningar där extrahål gjorts. Upplever precis samma och prövat både tight länk samt slapp länk under några veckor. Slutade med att jag valde slapp och nu har jag helt enkelt vant mig och tänker inte på det längre. En halvlänk som Rolex har hade dock inte varit helt fel!

Tycker absolut inte den skaver som många andra, tvärt om, den är på mig väldigt skön. Längre bak i tråden finns lite olika lösningar där extrahål gjorts. Upplever precis samma och prövat både tight länk samt slapp länk under några veckor. Slutade med att jag valde slapp och nu har jag helt enkelt vant mig och tänker inte på det längre. En halvlänk som Rolex har hade dock inte varit helt fel!
Ja jag vill minnas att jag såg nån egen tråd på modd och fix där någon borrat egna microjusteringar på claspen. Så det kanske är ett alternativ. Men troligtvis är det, som du säger, nått man lär sig att leva med tillslut 😁

Någon som vet något bra länk man kan köpa till sin BB58 som alternativ till orginal. Fick hem en MiLTAT Super-O Boyer idag men det var det rassligaste bygget jag skådat... Någon som testat något annat?

Plockade ut en ny Tudor Black Bay 36mmm med blå urtavla häromdagen från Bergmans Ur. Hur nöjd som helst. Dock nämnde säljaren att en fullservice på den klockan rekommenderas cirka vart 8:e år och att det skulle kosta mellan 6000-8000:- beroende på vad som behöver göras. Är det verkligt korrekt prisangivelse och rimligt? Tänkte att det är ett modifierat ETA2824 urverk och inte deras senaste in-house urverk, så prismässigt bör det väl kanske inte kosta lika mycket att serva den som en Rolex-klocka, eller hur ska man resonera här? 🤷‍♂️😅

Tillbaka
Topp