• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Plockade ut en ny Tudor Black Bay 36mmm med blå urtavla häromdagen från Bergmans Ur. Hur nöjd som helst. Dock nämnde säljaren att en fullservice på den klockan rekommenderas cirka vart 8:e år och att det skulle kosta mellan 6000-8000:- beroende på vad som behöver göras. Är det verkligt korrekt prisangivelse och rimligt? Tänkte att det är ett modifierat ETA2824 urverk och inte deras senaste in-house urverk, så prismässigt bör det väl kanske inte kosta lika mycket att serva den som en Rolex-klocka, eller hur ska man resonera här? 🤷‍♂️😅
Stämmer inte med priset jag fick på Bergströms Gbg för ett tag sedan. Har för mig att en fullservice skulle kosta runt 4500kr. Ska se om jag fick något mail på det eller om det var muntligt.

Edit: Inget mail på det men det var något på 4XXXkr då.

Plockade ut en ny Tudor Black Bay 36mmm med blå urtavla häromdagen från Bergmans Ur. Hur nöjd som helst. Dock nämnde säljaren att en fullservice på den klockan rekommenderas cirka vart 8:e år och att det skulle kosta mellan 6000-8000:- beroende på vad som behöver göras. Är det verkligt korrekt prisangivelse och rimligt? Tänkte att det är ett modifierat ETA2824 urverk och inte deras senaste in-house urverk, så prismässigt bör det väl kanske inte kosta lika mycket att serva den som en Rolex-klocka, eller hur ska man resonera här? 🤷‍♂️😅
Nymans anger ett pris om 5500:- i sin prislista så det känns väl inte orimligt med 6-8000:- om man behöver byta något mer. Du ska ju tänka på att detta är ca 8 år bort också.

Stämmer inte med priset jag fick på Bergströms Gbg för ett tag sedan. Har för mig att en fullservice skulle kosta runt 4500kr. Ska se om jag fick något mail på det eller om det var muntligt.

Edit: Inget mail på det men det var något på 4XXXkr då.
Det var som sjutton! Vet du när det var som de gav dig det prisangivelsen? Kan prisangivelserna för en fullservice fluktuera på en sådan klocka med så pass mycket på några år ? 🤔

Om det kostar 4-6kkr att serva, idag. Så kan det mycket väl kosta 6-8kkr om åtta år. Pris på saker och tjänster brukar generellt gå upp och inte ner.
Min bild av ETA-verken är att de inte är speciellt lättare att serva än andra urverk, utan det är bara det att ETA-verk är så vanliga och många urmakare därför har bra erfarenhet av verken. Rätta mig om jag har fel någon. :)

Senast ändrad:
Det var som sjutton! Vet du när det var som de gav dig det prisangivelsen? Kan prisangivelserna för en fullservice fluktuera på en sådan klocka med så pass mycket på några år ? 🤔
Det var under fjolåret nångång. Känner mig säker på prisangivelsen men har inget bevis så är nog ett mail till dom som gäller för att vara hundra.

Om det kostar 4-6kkr att serva, idag. Så kan det mycket väl kosta 6-8kkr om åtta år. Pris på saker och tjänster brukar generellt gå upp och inte ner.
Min bild av ETA-verken är att de inte är speciellt lättare att serva än andra urverk, utan det är bara det att ETA-verk är så vanliga och många urmakare därför har bra erfarenhet av verken. Rätta mig om jag har fel någon. :)
Jag förstår, givetvis får man beakta inflation etc. Men om det finns fler urmakare som kan serva dessa ETA-verk samt att dessa är så pass vanliga bör det väl rimligtvis vara billigare om utbud och efterfrågan ser ut som sådan? 🤔

Är det ETA2824 urverk på dom nyare BB36 ? Har för mig att det diskuterats här i tråden att dom började med något annat urverk from 2020. Typ Selitta eller något annat.

Det är troligen en frankenklocka - känner igen den väl, detta är samma klocka som varit till utannonserad i Malmö flera ggr.

Det är flera saker som sticker ut:
  • Mig veterligen hade alla "Small block" och "Big block" boetter hål för bandstift.
  • Vridringen på 79260 är av metall, klockan på bilden en bakelit ring som liknar den som 79160 "big block" har.
  • Tavlan liknar den som 79160 "big block" har (med bla "tapered indexes" och fetare siffror i de mindre visarna m.m.).
  • Texten "AUTOMATIC - CHRONO TIME" ser ut att sitta för tätt mot den svarta cirkeln jämfört med 79160. Har dock sett en röd tavla med liknande placering.

Personen i Malmö har försökt kränga denna på Blocket och på Tradera flera ggr under namnet Linda. I tidigare annonser fanns ingen manual.

Är inte lådan av modernare sort?

Upptäckte att det numera finns Big Block piratkit på Ebay... Helt klart en variant på detta (inte samma boett) som är till salu på Blocket nu och som "Linda" försökt kränga tidigare.

Jag blir mörkrädd...

1614784777505.png
1614784813560.png

Upptäckte att det numera finns Big Block piratkit på Ebay... Helt klart en variant på detta (inte samma boett) som är till salu på Blocket nu och som "Linda" försökt kränga tidigare.

Jag blir mörkrädd...

1614784777505.png
1614784813560.png
WTF?!

Gammeltudor idag.

Har beställt ett likadant band fast i blått till min blåa BB58 franken.

Bilagor

• IMG_2021-03-04-00-25-59-131~2.jpg
    IMG_2021-03-04-00-25-59-131~2.jpg
    527.3 KB · Visningar: 76
  • IMG_2021-03-04-00-26-18-005~2.jpg
    IMG_2021-03-04-00-26-18-005~2.jpg
    372.8 KB · Visningar: 39
En trave Tudordykare, kronor, rosor och sköldar. Referenser nedifrån och upp: 79090, 79030B, 79030N, 79190.
IMG_E9528.JPG
Det är när man ser dem sådär som man undrar varför de lämnade formen på 79090-luggens undersida, och tyckte att det var lämpligt att börja göra som på 79030-boetten.
Den är ju som en ishacka i jämförelse. 🙄

Tillbaka
Topp