• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hade två Tudor med mig till jobbet idag så jag väcker lite nytt liv i denna underbara tråd med en samlingsbild.
En 7017 Date Day (min) och en 7016 Flinga (lånad) tillsammans. Tror de ska vara av samma årgång t.o.m., 69 or båda två.
2xtudor.JPG

Sent då... Hur är det med Big Blocken, som var i produktion in på nittiotalet. Kom de på Rolex 78360 eller Tudor 78400?

Får nog googla lite på detta. Väckte min nyfikenhet...

A
Absolut inte min starkaste sida men kanske både och? Har absolut sett big blocks med Rolex 78360. Inte den blekaste när 78400 kom. Min kommentar bygger på egen erfarenhet att Tudor subbar ofta kom på Rolex 7836 på 70-talet och att Tudor 9315 började spridas under 80- och 90-talet med typ 79090. En kompis som har en 7016 från 1970 som plockats ut ny som personalköp på 80-talet har länk som Jonaz nämner med Tudor-clasp och Rolex-blad. Den länken var mest troligt ny när klockan plockades ut av den anställde.

Är det någon som vet när Tudor slutade använda länkar med Rolexkronan och istället satte sklölden på claspen?

Som allt annat när det gäller Rolex verkar det vara lite höljt i dunkel och svårt att få fram några exakta årtal.

Jag rekommenderar som vanligt interwatches, brukar ha bra läsning:

http://www.interwatches.com/rolex-tudor-history

Som i andra källor anger de att Tudor använde Rolex-märkning fram tom. '90-tal'.

Intressant frågeställning dock. Värt att forska vidare i.

Absolut inte min starkaste sida men kanske både och? Har absolut sett big blocks med Rolex 78360. Inte den blekaste när 78400 kom. Min kommentar bygger på egen erfarenhet att Tudor subbar ofta kom på Rolex 7836 på 70-talet och att Tudor 9315 började spridas under 80- och 90-talet med typ 79090. En kompis som har en 7016 från 1970 som plockats ut ny som personalköp på 80-talet har länk som Jonaz nämner med Tudor-clasp och Rolex-blad. Den länken var mest troligt ny när klockan plockades ut av den anställde.
Låter som om vi har gjort ungefär samma observation. Minns att jag fingrade på en ny 79090 i butik ngn gång i början av nittiotalet i HK såväl som hemma... Rasslig vikt länk, 9315, men osäker på loggan... Ångrar än att jag inte köpte den... Dito m Big Block... Minnet sviker...

Slantade då upp mer o köpte min Explorer 14270... Tror den kostade dubbelt mkt som Tudordykaren...

A

Här kommer en bild från vintagehour.com som bringar lite klarhet i länkfrågan.

image.jpg

http://www.vintagehour.com/snowflake-tudor-submariner-icon/
Well, den berättar inte när man övergick till Tudor-brandade länkar. 9315T som de kallar den fanns inte så där tidigt. Det kan jag sätta pengar på. :)

De kom på Rolex 7836 eller rivets alt att man kunde spexa till det och få Rolex 9315 eller annat i butiken under väldigt lång tid. Tabellen är fel.

Well, den berättar inte när man övergick till Tudor-brandade länkar. 9315T som de kallar den fanns inte så där tidigt. Det kan jag sätta pengar på. :)

De kom på Rolex 7836 eller rivets alt att man kunde spexa till det och få Rolex 9315 eller annat i butiken under väldigt lång tid. Tabellen är fel.

Du tror alltså att T står för Tudor, jag funderade över vad T:et stog för. När jag såg tabellen tänkte jag att man övergick till Tudorlänk samtidigt som man slutade med Rolexboett och Rolexkrona på kronan, dvs slutet -90/början -00. Men så enkelt kanske det inte är...

76100 1960s?

Håller med Per

Tillbaka
Topp