• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

D

Deleted member 7325

Guest
DSC_0272_2-01.jpg

Blir mer och mer förälskad i denna för varje dag som gå
 

bernoulli

Audemars
2-Faktor
Börjar bli mer och mer peppad på Tudors släpp på Basel, skulle gärna se att de gör som Omega när de släppte 1957- trilogin fast inte limiterat, råder väl delade menar med detta men jag gillar konceptet. Hade jag fått önska så blå 76100, Ranger i 36mm samt en svart flinga. Långskott javisst.
IMG_9655-1170x617.jpg

8bdeb5fc9dfeb65fbb0381404c3598c9.jpg

BS-W-251-Tudor-Black-Snowflake-04.jpg
 

totte757

Breitling
Som hos andra märken håller somliga Tudormodeller värdet bättre än andra men värdeutveckling bör inte vara anledningen till att man skaffar en Tudor. Anledning bör vara att man gillar Tudor.

Det är självklart en syn på saken som jag respekterar. Dock vill jag lägga en begränsad summa, som jag ser stiger över tid, då behåller jag handlingsfriheten att sälja klockan utan att göra någon nämnvärd förlust om behov uppstår. Likaså blir det enklare att få igenom det i "familjen".
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Det är självklart en syn på saken som jag respekterar. Dock vill jag lägga en begränsad summa, som jag ser stiger över tid, då behåller jag handlingsfriheten att sälja klockan utan att göra någon nämnvärd förlust om behov uppstår. Likaså blir det enklare att få igenom det i "familjen".
Jag tror att du har missuppfattat vad en hobby innebär
 

Duddee

Cartier
2-Faktor
Det är självklart en syn på saken som jag respekterar. Dock vill jag lägga en begränsad summa, som jag ser stiger över tid, då behåller jag handlingsfriheten att sälja klockan utan att göra någon nämnvärd förlust om behov uppstår. Likaså blir det enklare att få igenom det i "familjen".

Det här är ju en diskussion som har stötts och blötts på KS i otaliga trådar och en del ser det nästan som provocerande att se klockor som en investering istället för en hobby. Antar att det beror på att de som ”investerar” driver upp priset på attraktiva modeller vilket gör att det blir dyrare för de som har klockor som hobby.


Nåväl, med det sagt så är min gissning att de modeller som är och har varit efterfrågade över tid också rimligtvis kommer att vara så i framtiden. Således bör vintage vara det säkraste kortet och då modeller som Snowflake/Submariner, Big Block, Monte Carlo och Ranger (originalet, inte den nya versionen).
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
+1 på en Tudor vintagesatsning, framförallt en ny flinga. Men det känns tyvärr lite långsökt, men några nya varianter av BB58 hoppas jag vi får se

Börjar bli mer och mer peppad på Tudors släpp på Basel, skulle gärna se att de gör som Omega när de släppte 1957- trilogin fast inte limiterat, råder väl delade menar med detta men jag gillar konceptet. Hade jag fått önska så blå 76100, Ranger i 36mm samt en svart flinga. Långskott javisst.
IMG_9655-1170x617.jpg

8bdeb5fc9dfeb65fbb0381404c3598c9.jpg

BS-W-251-Tudor-Black-Snowflake-04.jpg
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Det är självklart en syn på saken som jag respekterar. Dock vill jag lägga en begränsad summa, som jag ser stiger över tid, då behåller jag handlingsfriheten att sälja klockan utan att göra någon nämnvärd förlust om behov uppstår. Likaså blir det enklare att få igenom det i "familjen".
Ytterst få klockor som stiger i pris över en kort tidsperiod. Då är det som med allt annat man skall köpa billigt o sälja dyrt. Men det är svårare än det låter. Visst har Sportrolex ökat galet sista åren o Omega har ju också ökat generellt men dom har också stadigt höjt sina nypriser vilket ju bara kan fortgå så länge. Enda sättet att ha chans på en möjlig värdeökning är väl att köpa vintage o vara duktig på det man gör.
 

totte757

Breitling
Ytterst få klockor som stiger i pris över en kort tidsperiod. Då är det som med allt annat man skall köpa billigt o sälja dyrt. Men det är svårare än det låter. Visst har Sportrolex ökat galet sista åren o Omega har ju också ökat generellt men dom har också stadigt höjt sina nypriser vilket ju bara kan fortgå så länge. Enda sättet att ha chans på en möjlig värdeökning är väl att köpa vintage o vara duktig på det man gör.

Precis, nu är jag inte inne på att de skall stiga något astronomiskt. Men jag är stolt ägare av en Omega jag köpte ny för 6 år sedan, denna har stigit i takt med konsumentprisindex. Skulle jag behöva sälja den har jag i vart fall inte gått back. Jag gillar Tudor bl.a. och jag tänker mig att de är ganska lågt prissatta idag, i jämförelse med många andra klockor. Här kanske det finns en viss potential för ökning framöver? Eller så är det motsatsen och de kommer alltid inneha ett lillebrorkomplex gentemot Rolex. Klockan behöver inte på kort tid öka, jag räknar med att ha denna klocka en längre tid framöver.
 

hooods

Panerai
2-Faktor
Precis, nu är jag inte inne på att de skall stiga något astronomiskt. Men jag är stolt ägare av en Omega jag köpte ny för 6 år sedan, denna har stigit i takt med konsumentprisindex. Skulle jag behöva sälja den har jag i vart fall inte gått back. Jag gillar Tudor bl.a. och jag tänker mig att de är ganska lågt prissatta idag, i jämförelse med många andra klockor. Här kanske det finns en viss potential för ökning framöver? Eller så är det motsatsen och de kommer alltid inneha ett lillebrorkomplex gentemot Rolex. Klockan behöver inte på kort tid öka, jag räknar med att ha denna klocka en längre tid framöver.
Jag tror inte någon modern Tudor kommer öka i värde även på lång sikt. Skit i värdeökning, hitta en modell du verkligen gillar och se till att köpa till ett bra pris, så du minimerar förlusten vid ev försäljning. Gå back några tusenlappar per såld klocka borde vara ok om det ligger ett genuint intresse bakom.
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Jag tror inte någon modern Tudor kommer öka i värde även på lång sikt. Skit i värdeökning, hitta en modell du verkligen gillar och se till att köpa till ett bra pris, så du minimerar förlusten vid ev försäljning. Gå back några tusenlappar per såld klocka borde vara ok om det ligger ett genuint intresse bakom.
Det är nog rätt sätt att se på det! Annars får man hitta en annan hobby som inte kostar pengar som tex...... Öhh..... Tja.....
 

Choppe

Rolex
2-Faktor
Precis, nu är jag inte inne på att de skall stiga något astronomiskt. Men jag är stolt ägare av en Omega jag köpte ny för 6 år sedan, denna har stigit i takt med konsumentprisindex. Skulle jag behöva sälja den har jag i vart fall inte gått back. Jag gillar Tudor bl.a. och jag tänker mig att de är ganska lågt prissatta idag, i jämförelse med många andra klockor. Här kanske det finns en viss potential för ökning framöver? Eller så är det motsatsen och de kommer alltid inneha ett lillebrorkomplex gentemot Rolex. Klockan behöver inte på kort tid öka, jag räknar med att ha denna klocka en längre tid framöver.

Jag tror inte någon modern Tudor kommer öka i värde även på lång sikt. Skit i värdeökning, hitta en modell du verkligen gillar och se till att köpa till ett bra pris, så du minimerar förlusten vid ev försäljning. Gå back några tusenlappar per såld klocka borde vara ok om det ligger ett genuint intresse bakom.

Precis som @hooods skriver så försök hitta en klocka som du vill ha till ett bra pris. Relativt ofta så säljs nästan nya klockor för vettiga priser om du kan tänka dig att vara andra ägaren såklart.
 

Ur-snygg

Panerai
2-Faktor
Precis. "Risken" att testa blir dessutom mindre om modellen som fångat ens intresse är populär på t.ex detta forum.
Precis, nu är jag inte inne på att de skall stiga något astronomiskt. Men jag är stolt ägare av en Omega jag köpte ny för 6 år sedan, denna har stigit i takt med konsumentprisindex. Skulle jag behöva sälja den har jag i vart fall inte gått back. Jag gillar Tudor bl.a. och jag tänker mig att de är ganska lågt prissatta idag, i jämförelse med många andra klockor. Här kanske det finns en viss potential för ökning framöver? Eller så är det motsatsen och de kommer alltid inneha ett lillebrorkomplex gentemot Rolex. Klockan behöver inte på kort tid öka, jag räknar med att ha denna klocka en längre tid framöver.
Jag tror inte någon modern Tudor kommer öka i värde även på lång sikt. Skit i värdeökning, hitta en modell du verkligen gillar och se till att köpa till ett bra pris, så du minimerar förlusten vid ev försäljning. Gå back några tusenlappar per såld klocka borde vara ok om det ligger ett genuint intresse bakom.
Precis som @hooods skriver så försök hitta en klocka som du vill ha till ett bra pris. Relativt ofta så säljs nästan nya klockor för vettiga priser om du kan tänka dig att vara andra ägaren såklart.
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
+1 på en Tudor vintagesatsning, framförallt en ny flinga. Men det känns tyvärr lite långsökt, men några nya varianter av BB58 hoppas jag vi får se
Jag har haft 58an en vecka nu och det känns närmast som en självklarhet att de fortsätter bygga på den boetten och verket. Givet teasern så känns det näraliggande att man gör den lilla justeringen och adderar kronskydd/ändrar kronan/ändrar vridring. Då har man i princip en snäppet bättre "5-siffrig" Submariner att bygga en serie på plus att man kan göra färgvarianter av BB58an.
Fast, eftersom det känns självklart så kommer man väl säkert inte att göra det utan fortsätta dröna på med 42+ mm varianter........
 

Tactical trader

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Jag har haft 58an en vecka nu och det känns närmast som en självklarhet att de fortsätter bygga på den boetten och verket. Givet teasern så känns det näraliggande att man gör den lilla justeringen och adderar kronskydd/ändrar kronan/ändrar vridring. Då har man i princip en snäppet bättre "5-siffrig" Submariner att bygga en serie på plus att man kan göra färgvarianter av BB58an.
Fast, eftersom det känns självklart så kommer man väl säkert inte att göra det utan fortsätta dröna på med 42+ mm varianter........
Har menar du att man har en snäppet bättre 5 siffrig submariner?
Jag förstår design referensen men riktigt där är vi väl inte än?:)
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Har menar du att man har en snäppet bättre 5 siffrig submariner?
Jag förstår design referensen men riktigt där är vi väl inte än?:)
Med justeringarna så skulle BB58 bli väldigt snarlik en säg 14060 fast billigare, bättre verk, fasningar på bandhorn, lite mer åtsittande form mot handleden.
Sen är det klart att vilka val man gör i visar-/taveldesign, faux-patina eller ej blir avgörande för hur bra slutresultatet egentligen skulle bli men potentialen är där tycker jag.
Skulle kunna bli den alternativa utvecklingsvägen Rolex inte tog då man istället valde maxicase och keramik.
 
Topp