• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Been

Patek
2-Faktor
Vet inte vad jag ska tycka. Hans argument är rimliga och möjligt att väntetiden på en ’58 OG gick från 12mån till 18 ;).
Även om jag inte har en sub så upplever jag att det är helt två olika klockor. Skulle vara intressant att höra hur han resonerat om han inte haft Cermiten.
Hur resonerar ni som har båda? @Staafen mfl?
Skulle nog ha sålt båda Rolex och kompletterat min Tudorsamling med en Guld och en brons58 så att jag skulle ha guld , silver och brons.
Tror att det inte är så många i världen som har den samlingen . Rolex är det säker många som har de båda Rolexklockorna.
DB5CED4A-2E61-4861-BC3B-F4581EC5D2F7.jpeg
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Om ngn vill ha en Sub så ligger det en ute som är öppen för byte mot ’58 😅
 

Glantzen

FOP - Father Of Pearl
Paneristi
Friends Of KS
2-Faktor
Om ngn vill ha en Sub så ligger det en ute som är öppen för byte mot ’58 😅
Säg till när det dyker upp en LHD som vill ha en Aquis i inbyte 😝😁
 

MBKS

Omega
Det beror väl på lite vad man gillar, själv hade jag nog aldrig köpt just en Blancpain och då har jag ganska bred smak. Men det är jag.
Ja, det var därför jag skrev ”eller andra väldigt fina klockor”. ;) Jag skulle gärna äga en Sub, men skulle jag lägga runt 120-150k på en klocka så finns den inte på kartan.
 

SalvadorDali

Rolex
2-Faktor
Skulle nog ha sålt båda Rolex och kompletterat min Tudorsamling med en Guld och en brons58 så att jag skulle ha guld , silver och brons.
Tror att det inte är så många i världen som har den samlingen . Rolex är det säker många som har de båda Rolexklockorna.
DB5CED4A-2E61-4861-BC3B-F4581EC5D2F7.jpeg
Håller med! Det hade varit en riktigt häftig trippel :D Hoppas vi får se det inom kort @Been?:cool:
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Fundering - har någon testat att ta bort länknitarna (riveted) på sin BB58/GMT? Om så, är det bra finish bakom och är det möjligt att sätta tillbaka, eller förstörs något vid borttagning?

Någon måste ju vara först. Testa och återkoppla 😅
Nu var jag knappast först. Men har iaf gjort det.

https://klocksnack.se/threads/hur-jag-skapade-fler-mikrojusteringshål-på-bb58.143105/post-3671746
 

m_s

Patek
2-Faktor
- Grattis!
Var också inne på en sån men backade när inget av banden som följer med räcker runt handleden :-(
Tack! Trist att höra att den inte passade.

Finns mkt diskussioner kring denna klocka och nej det är inte en ultimat diver (Pelagos finns) eller klassisk design (BB58, Black Bay övriga) eller dylikt men för mig blir det ett ett kul statement av Tudor som visar på både att kunna ge ut en keramiskt klocka och även METAS certifiera hela paketet (inte bara urverket som COSC riktar in sig på).

Perfekt för oss som vill ha något annat.
 

morran

Omega
2-Faktor
Jag skulle vilja ha lite professionell input på ett serviceärende gällande min 75090 Tudor Sub från 1992.
Jag har lämnat in den till Nymans ur för kontroll om det föreligger något servicebehov.

Jag fick svar av dom att klockan är i behov av service samt att lysmassan i visarna är spruckna och behöver bytas.

Jag svarar dem att jag godkänner servicen men att jag inte vill byta ut visarna eftersom dom matcher färgen på indexet och troligtvis är original.

Jag får då detta svar från Nymans Ur:
”Lysmassan har redan delvis lossnat så det kommer med största sannolikhet att lossna mer vilket gör att urverket kommer börja fungera dåligt ganska snabbt. Visarna bör verkligen bytas! Om nya visare inte byts lämnar vi ingen garanti på klockans funktion eller att mer lysmassa lossnar.”

Vad säger ni? Jag vill verkligen inte byta ut visarna. Men är det dumt att då riskera att det kommer lossna mer och göra så urverket kommer börja fungera dåligt?!
D170F2B5-FF12-4E66-BE67-7BACB85CDACD.jpeg
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Jag skulle vilja ha lite professionell input på ett serviceärende gällande min 75090 Tudor Sub från 1992.
Jag har lämnat in den till Nymans ur för kontroll om det föreligger något servicebehov.

Jag fick svar av dom att klockan är i behov av service samt att lysmassan i visarna är spruckna och behöver bytas.

Jag svarar dem att jag godkänner servicen men att jag inte vill byta ut visarna eftersom dom matcher färgen på indexet och troligtvis är original.

Jag får då detta svar från Nymans Ur:
”Lysmassan har redan delvis lossnat så det kommer med största sannolikhet att lossna mer vilket gör att urverket kommer börja fungera dåligt ganska snabbt. Visarna bör verkligen bytas! Om nya visare inte byts lämnar vi ingen garanti på klockans funktion eller att mer lysmassa lossnar.”

Vad säger ni? Jag vill verkligen inte byta ut visarna. Men är det dumt att då riskera att det kommer lossna mer och göra så urverket kommer börja fungera dåligt?!
D170F2B5-FF12-4E66-BE67-7BACB85CDACD.jpeg
Gå till någon annan som servar.
 

DRW

Panerai
2-Faktor
Jag skulle vilja ha lite professionell input på ett serviceärende gällande min 75090 Tudor Sub från 1992.
Jag har lämnat in den till Nymans ur för kontroll om det föreligger något servicebehov.

Jag fick svar av dom att klockan är i behov av service samt att lysmassan i visarna är spruckna och behöver bytas.

Jag svarar dem att jag godkänner servicen men att jag inte vill byta ut visarna eftersom dom matcher färgen på indexet och troligtvis är original.

Jag får då detta svar från Nymans Ur:
”Lysmassan har redan delvis lossnat så det kommer med största sannolikhet att lossna mer vilket gör att urverket kommer börja fungera dåligt ganska snabbt. Visarna bör verkligen bytas! Om nya visare inte byts lämnar vi ingen garanti på klockans funktion eller att mer lysmassa lossnar.”

Vad säger ni? Jag vill verkligen inte byta ut visarna. Men är det dumt att då riskera att det kommer lossna mer och göra så urverket kommer börja fungera dåligt?!
D170F2B5-FF12-4E66-BE67-7BACB85CDACD.jpeg
Håller med Zippan, gå till nån annan.
 

m_s

Patek
2-Faktor
Jag skulle vilja ha lite professionell input på ett serviceärende gällande min 75090 Tudor Sub från 1992.
Jag har lämnat in den till Nymans ur för kontroll om det föreligger något servicebehov.

Jag fick svar av dom att klockan är i behov av service samt att lysmassan i visarna är spruckna och behöver bytas.

Jag svarar dem att jag godkänner servicen men att jag inte vill byta ut visarna eftersom dom matcher färgen på indexet och troligtvis är original.

Jag får då detta svar från Nymans Ur:
”Lysmassan har redan delvis lossnat så det kommer med största sannolikhet att lossna mer vilket gör att urverket kommer börja fungera dåligt ganska snabbt. Visarna bör verkligen bytas! Om nya visare inte byts lämnar vi ingen garanti på klockans funktion eller att mer lysmassa lossnar.”

Vad säger ni? Jag vill verkligen inte byta ut visarna. Men är det dumt att då riskera att det kommer lossna mer och göra så urverket kommer börja fungera dåligt?!
D170F2B5-FF12-4E66-BE67-7BACB85CDACD.jpeg
Förstår resonemanget och i detta fall önskar man ju att man kanske limmar lysmassan för att stabilisera den. Jag vet dock inte om AD gör detta utan kanske då enklare med annan urmakare.
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Jag skulle vilja ha lite professionell input på ett serviceärende gällande min 75090 Tudor Sub från 1992.
Jag har lämnat in den till Nymans ur för kontroll om det föreligger något servicebehov.

Jag fick svar av dom att klockan är i behov av service samt att lysmassan i visarna är spruckna och behöver bytas.

Jag svarar dem att jag godkänner servicen men att jag inte vill byta ut visarna eftersom dom matcher färgen på indexet och troligtvis är original.

Jag får då detta svar från Nymans Ur:
”Lysmassan har redan delvis lossnat så det kommer med största sannolikhet att lossna mer vilket gör att urverket kommer börja fungera dåligt ganska snabbt. Visarna bör verkligen bytas! Om nya visare inte byts lämnar vi ingen garanti på klockans funktion eller att mer lysmassa lossnar.”

Vad säger ni? Jag vill verkligen inte byta ut visarna. Men är det dumt att då riskera att det kommer lossna mer och göra så urverket kommer börja fungera dåligt?!
D170F2B5-FF12-4E66-BE67-7BACB85CDACD.jpeg
Hur kan lysmassan på visarna påverka verket? Sen undrar jag om nya visare kommer ha märkbart färgskillnad jämfört med index?
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
PXL_20210914_130036237.jpg

Provade en trött 2 tons oyster. Tyvärr är endlinksen alldeles för låga för att det skall vara snyggt.
Är det någon som har en BB58 och en Hydronaut? Endlinksen ser rätt lika ut i höjd. Någon som provat?
Någon som har en eftermarknads bb58 länk till salu?
Glöm det, jag har testat allt, inklusive BB58 länk. Men det du har bör gå att modifiera så det sitter ordentligt?
 

Ironlung

Cartier
2-Faktor
Gällande quickset-lösningar till BB58 har jag satt mig på mailista hos Gabe som driver blackbayowners på instagram. Vet att några andra i tråden varit i kontakt med honom. Har han angett någon uppskattad tidsram för när han får in nya leveranser?

Edit: bild för skoj skull
20210820_182425.jpg
 
Topp