Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Undra varför de valt att ha 4 markeringar för minuter på vridringen mellan 15 min till 0 och 0 till 55min. Sedan lämna 3 markeringar runt resterande del av vridringen. Antar att det är platsbrist eller kan det vara så att vi har ett nytt (extremt) fenomen av missade indexstreck.Jag fattar inte varför de flesta marknadsföringsbilder är tagna på bara klockan. Jag tycker den gör sig fantastiskt mycket bättre på en arm som nedan. Lite habegär infinner sig ändå![]()
![]()
Ja det där stör jag mig på som fasen. Man kan ju använda sig av tavlans markeringar och på så sätt avläsa vart markeringen på insertet borde ha suttit och jag gissar också på platsbrist då en ”1:a” inte är lika bred som t ex en ”5:a”. Hursomhelst gillar jag det inte.Undra varför de valt att ha 4 markeringar för minuter på vridringen mellan 15 min till 0 och 0 till 55min. Sedan lämna 3 markeringar runt resterande del av vridringen.
Mycket märkligt. Finns risk att äggen eller pastan blir över/underkokt. På riktigt!Undra varför de valt att ha 4 markeringar för minuter på vridringen mellan 15 min till 0 och 0 till 55min. Sedan lämna 3 markeringar runt resterande del av vridringen. Antar att det är platsbrist eller kan det vara så att vi har ett nytt (extremt) fenomen av missade indexstreck.. Hursom så gillar jag dock klockan.
Jag fattar inte varför de flesta marknadsföringsbilder är tagna på bara klockan. Jag tycker den gör sig fantastiskt mycket bättre på en arm som nedan. Lite habegär infinner sig ändå![]()
![]()
Roligt att du uppmärksammat hashtaggen. Det är egentligen en kollega och nära vän till mig, med röjdykarbakgrund, som är orsak till det hela. Jag blir tillsagd om jag missar att använda hashtaggen. Vi har enats om minst 100m WR, enkelriktad vridring med lumeplupp vid 0-index och lumade index som är tydliga som oeftergivliga krav. Ganska lätt att kvalificera sig för #rojdykarklocka alltså, och om den nya Pelagosen dessutom tagits fram i samarbete med den franska marinens dykare är den säkerligen ok. Jag gillar utseendet och det faktum att man har valt fasta bandstift. 200m WR räcker gott och väl för det mesta i militära sammanhang.Jag undrar om @Fliegerchronograph🚁 godkänner nypelagos som en #rojdykarklocka
Tycker det känns avgörande för om det är en succé eller ej!
Du som verkar kunnig inom militär, när räcker 200m inte i militära sammanhang?200m WR räcker gott och väl för det mesta i militära sammanhang.
När man ska djupare än 200 mDu som verkar kunnig inom militär, när räcker 200m inte i militära sammanhang?
Visningsex ska finnas och det är väl bara att knata in och se vad som finns inne.Jag gillar den nya skarpt! Lite mer som händer på den än BB58. Kan nog bli min sommarklocka 2022.
Har nån info från AD gällande släpp och tillgänglighet?
Tror människan lägger av före klockan långt innan 200m.När man ska djupare än 200 m
-svar från ej-kunnig-inom-det-militära
Det kan vi låta vara osagt. 200m funkar i mer än 99% av de militära sammanhangen.Du som verkar kunnig inom militär, när räcker 200m inte i militära sammanhang?
OT men var tvungen att dela med mig av detta; otroligt imponerande!Tror människan lägger av före klockan långt innan 200m.![]()
Om jag får gissa (dyker själv) skulle jag tro att det inte sker några militära operationer djupare än typ 50-60 meter.Det kan vi låta vara osagt. 200m funkar i mer än 99% av de militära sammanhangen.
Jodå lattja på du, 200 meter betyder oftast att klockan fixar 200 meter med marginal.Lite off-topic kanske, men ang WR och 200m - betyder väl inte att man kan latja runt med klockan på 200m djup? utan att den klarar ca 20 atm tryck? Och att för dyka 200m måste man i praktiken ha en klocka som klarar högre tryck?
Grattis! Tycker den där är supersnygg!Har velat ett tag över nästa klockköp, när Tudor släppte nya Chronon så blev jag lite sugen på en sådan. Men då jag besökte AD för att prova den så föll jag för denna istället. Det var i somras och det har inte släppt sedan dess så då var det bara att slå till.
Aktiviteten och entusiasmen i denna tråd var nog även det en liten bidragande faktor….
![]()
![]()
![]()
Grattis till ett kanonköpHar velat ett tag över nästa klockköp, när Tudor släppte nya Chronon så blev jag lite sugen på en sådan. Men då jag besökte AD för att prova den så föll jag för denna istället. Det var i somras och det har inte släppt sedan dess så då var det bara att slå till.
Aktiviteten och entusiasmen i denna tråd var nog även det en liten bidragande faktor….
![]()
![]()
![]()
Bra köp fan!Har velat ett tag över nästa klockköp, när Tudor släppte nya Chronon så blev jag lite sugen på en sådan. Men då jag besökte AD för att prova den så föll jag för denna istället. Det var i somras och det har inte släppt sedan dess så då var det bara att slå till.
![]()
![]()
![]()
Har velat ett tag över nästa klockköp, när Tudor släppte nya Chronon så blev jag lite sugen på en sådan. Men då jag besökte AD för att prova den så föll jag för denna istället. Det var i somras och det har inte släppt sedan dess så då var det bara att slå till.
![]()
![]()
![]()
Tackar! Verkligen, är ibland skeptisk till tvåton, men den här känns väldigt lyckad!Grattis! Tycker den där är supersnygg!
Tackar!Grattis till ett kanonköp![]()
Tackar!Bra köp fan!![]()
SnyggtHar velat ett tag över nästa klockköp, när Tudor släppte nya Chronon så blev jag lite sugen på en sådan. Men då jag besökte AD för att prova den så föll jag för denna istället. Det var i somras och det har inte släppt sedan dess så då var det bara att slå till.
![]()
![]()
![]()
Roligt att du uppmärksammat hashtaggen. Det är egentligen en kollega och nära vän till mig, med röjdykarbakgrund, som är orsak till det hela. Jag blir tillsagd om jag missar att använda hashtaggen. Vi har enats om minst 100m WR, enkelriktad vridring med lumeplupp vid 0-index och lumade index som är tydliga som oeftergivliga krav. Ganska lätt att kvalificera sig för #rojdykarklocka alltså, och om den nya Pelagosen dessutom tagits fram i samarbete med den franska marinens dykare är den säkerligen ok. Jag gillar utseendet och det faktum att man har valt fasta bandstift. 200m WR räcker gott och väl för det mesta i militära sammanhang.
Förstår inte alla referenser till detta som en sk ”fadäs”. Delvisnhar Tudor varit rätt tydlig med anledningen och historiskt kan man ju se detta på andra klockor som te x milsub:en.MEN vridningen går åt båda hållen! Den fadäsen kanske tas upp av marinsamarbetet.
Lite snabbt googlande gör att man får lägga till ett Everest gummi på inköpslistan inför sommaren. Mycket bra tips!Snyggt
Ett svart gummi med curved ends på den är en otroligt bra kombo!