• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ljungen

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Är det bara storleken som är skillnad eller är det även något annat? Sjukt snygg funderar på att införskaffa en sådan.
I stora drag höjden och bandbredden skiljer också. 11,9mm mot 14,8 vad gäller höjden, i princip 3 mm lägre, vilket gör stor skillnad. Bandbredden 20mm mot 22 (samt faux rivets…). Men de är helt klart olika djur, tex en gmt och bb58 är i ”olika världar” imho. Det absolut bästa är att försöka testa dem på armen innan hos en AD eller dylikt!!
 

Werder

Omega
Avsluta dagen med lite rött? Ha det gott och ta hand om er därute
Tudor.jpg
 

JohanLa

Omega
I stora drag höjden och bandbredden skiljer också. 11,9mm mot 14,8 vad gäller höjden, i princip 3 mm lägre, vilket gör stor skillnad. Bandbredden 20mm mot 22 (samt faux rivets…). Men de är helt klart olika djur, tex en gmt och bb58 är i ”olika världar” imho. Det absolut bästa är att försöka testa dem på armen innan hos en AD eller dylikt!!
Jag spontanköpte en GMT när jag va på stan förra sommaren men såhär i efterhand vill jag nog hellre ha en sådan som du har. Aldrig haft någon klocka som varit 39mm men får väl åka in till Nymans och prova.
 

OuiOui

Breitling
2-Faktor
Hejsan hela tudor familjen. Skickar lite bilder av min blå BB58 på weaved natoband. Gillar matchningen men undrar om nån har ett ”vanguard” gummiband till salu ? Eller liknande som passar på BB58? Såklart blå det med :)

Tack ska ni ha och trevlig helg på er!
 

Bilagor

  • A61AB27D-2464-46B6-9E45-527C77269B4C.jpeg
    A61AB27D-2464-46B6-9E45-527C77269B4C.jpeg
    442.5 KB · Visningar: 7
  • F8FA09E6-428C-436F-83E1-08CA1902457E.jpeg
    F8FA09E6-428C-436F-83E1-08CA1902457E.jpeg
    513.5 KB · Visningar: 7
  • C2FC625F-7E66-4F22-9B5F-030714A9D39E.jpeg
    C2FC625F-7E66-4F22-9B5F-030714A9D39E.jpeg
    514.3 KB · Visningar: 8

Wikstromspojken

Breitling
Hallöj tudorvänner!!
Har testat ett nytt AM länkalternativ till BB58an!! Originalbandet har, som de flesta av er känner till, begränsade möjligheter till bra passning pga få mikrojusteringar i spännet. Detta band kommer med en flip-lock mikrojustering rolex-style, typ den som även finns i nya bronsarmbandet. (Jag ber även om ursäkt för ev språkliga fadäser redan nu, då jag inte är någon journalist direkt…)

Här kommer korta reviewen. Tack @Burnman och @Cosmo för supporten för mig att ta steget att testa!

6ED0455D-8F1C-4CAB-986F-0B77BA071EA0.jpeg


Som ni kan se är det ett 3:e parts AM band till Rolex, typ Sub 16610 etc, men den går att få UNBRANDED, vilket är hur jag beställde den genom att först mejla till dem. Viktigt att observera är att du kan ej använda de ändlänkarna som kommer med detta band med BB58an, utan du behöver använda originaländbitarna och passa in bandets slutlänk på 9mm, vilken har helt ok tight passning.

Kvaliteten är överraskande ok, det är lite av en beater-aktig karaktär över den, den går under radarn och ser och känns toolig ut. Jag gillar personligen att den känns tooligare, men smaken är som baken som man brukar säga. Tycker den helborstade finishen går sömnlöst ihop med klockan, speciellt mot de solida originaländlänkarna, iaf i de ljus och vinklar som jag sett den i tills nu. Sitter bekvämt och bra, speciellt med de justeringar som kan göras snabbt och ledigt med mikrosnabbjusteringen a la rolex, funkar finfint!! Den är en aning rassliggare än originalet, men då allt är i solida länkar är det inte farligt alls och ger liten lagom nostalgisk känsla. Själv fick jag inte till spännet precis parallellt med klockan så att säga med mina 6,75", speciellt ej då man använder sig av snabbjusteringen lite fram och tillbaka, men satt helt ok ändå! Klart man leker ju lite fram och tillbaka med justeringarna eftersom man kan för att se vart det perfekta läget möjligtvis ligger 😀 för det är ju det som den är till för... Andra positiva aspekter är att den har ”riktig” tapering, inte den där stegvisa som Tudor kör med, samt
förstås inga fejkade rivitar! Det blir en "right on, no bullshit look" över det, lite mer Steve Mcqueen vibbar 😎, som jag gillar som sagt!

Lite mer på negativa sidan finns ju alltid det naggande faktumet att det inte är nog med att det inte är original Tudor, det är ett 400kr kinesiskt roleximitationsarmband det handlar om, pâ en 30k lyxklocka.……. Men den är klart giord för att kunna slängas på en Rolle, och den funkar även här pã Tudor faktiskt, man får dumpa denna psykologiska hang-up.

Summering: utan tvekan värd 400kr, den ligger mer runt 1500-2000kr klassen IMO. Jag har haft en AM länk frän 58Straps till klockan tidigare, som mer efterliknar originalet, och tycket att denna håller samma klass! Faktum är att även om jag har originalet så fyller denna en funktion med snabbjusteringen och beaterkvaliterna, så kan man spara slitet pâ originalet lite! 😀

DMa gärna för mer info och bilder, så svarar jag efter bästa förmåga.

Det var allt för denna gång och hoppas det gav god hjälp för några av er!
Intressant information, men man måste alltså ha ändLänkarna från sin original Tudor länk för att kunna använda detta? Frågar eftersom min Tudor Black Bay 58 bara har original Nato bandet
 

Ljungen

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Intressant information, men man måste alltså ha ändLänkarna från sin original Tudor länk för att kunna använda detta? Frågar eftersom min Tudor Black Bay 58 bara har original Nato bandet
Ja det stämmer, de ändlänkar som kommer med funkar ej på 58an. Har ej grävt vidare i om man kan skaffa 3:e parts från tex Uncle Seiko eller Strapcode som skulle funka, men värt att kolla. Måttet på sista länken är 9mm.
 
Topp