Har tyvärr bara testat Grade 5 och 90-tals-breitling-titan haha. Grade 5 går definitivt att repa med bandstift och liknande
Det låter väl rimligt dock det du säger. Rolex använder ju 904L-stål för att det är blingit och ser ut som vitguld nästan när det är polerat. Det är dock mjukt som smör i förhållande till 316L-stål. Så det är väl den närmsta jämförelsen just nu.. Grade 5 = 904L och Grade 2 = 316L.
Killgissning på hög nivå, men min ingenjörsgärna tycker det låter rimligt.
Sen tror jag att både Grade 2 och 5 går att ythärda för att tåla mer stryk. Vet att Bremont sysslar med ythärdning av titan iaf. Vill nästan minnas att Tudor nämnt det också?
EDIT: Nördade vidare lite, och Grade 5 anses ofta vara ett hårdare och mer stryktåligt material, men Grade 2 verkar ha något bättre korrosionsbeständighet, vilket trots allt kan anses viktigt i ett dykarur. Omega använder Grade 2 till NTTD-Seamastern, men bland entusiaster finns det en del snobberi kring att allt borde vara Grade 5 alltid.
Tudor själva har sagt att dom gör sina spännen av Grade 5, men länkar och boetter av Grade 2. Spännen kräver väl lite bättre hållfasthet då det är tunnt på sina ställen.