• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Gravering är kul men jag tycker det blir lite opersonligt och generiskt med bara ”not for sale” kanske kombinera ”not for sale” med någon annan personlig detalj som bara man själv känner igen och associerar till?

Har tyvärr bara testat Grade 5 och 90-tals-breitling-titan haha. Grade 5 går definitivt att repa med bandstift och liknande 😅

Det låter väl rimligt dock det du säger. Rolex använder ju 904L-stål för att det är blingit och ser ut som vitguld nästan när det är polerat. Det är dock mjukt som smör i förhållande till 316L-stål. Så det är väl den närmsta jämförelsen just nu.. Grade 5 = 904L och Grade 2 = 316L.

Killgissning på hög nivå, men min ingenjörsgärna tycker det låter rimligt.

Sen tror jag att både Grade 2 och 5 går att ythärda för att tåla mer stryk. Vet att Bremont sysslar med ythärdning av titan iaf. Vill nästan minnas att Tudor nämnt det också?

EDIT: Nördade vidare lite, och Grade 5 anses ofta vara ett hårdare och mer stryktåligt material, men Grade 2 verkar ha något bättre korrosionsbeständighet, vilket trots allt kan anses viktigt i ett dykarur. Omega använder Grade 2 till NTTD-Seamastern, men bland entusiaster finns det en del snobberi kring att allt borde vara Grade 5 alltid.

Tudor själva har sagt att dom gör sina spännen av Grade 5, men länkar och boetter av Grade 2. Spännen kräver väl lite bättre hållfasthet då det är tunnt på sina ställen.
Tack för ett intressant och djuplodande svar :)

Det blir ju inte mer suspekt för det. Rätt tydligt att det är flera som upplever ditt upplägg som tveksamt och det faktum som @yonsson nämner att du rent av ljuger gör det knappast bättre.

Ändrar mig gärna men då får du nog lägga ut en annons med bilder på att du de facto äger klockorna. Inte bara dumpar från Tudors egen sida.
Missade ditt meddelande.
Menar du såhär?

2st M79010SG-0001 6FC44363-6949-4D22-9AC0-1FD790D95A38.jpeg

Jag skulle vilja höra lite mer från er som äger en Pelagos eller annan titanklocka. Vad upplever ni för för och nackdelar vs stål? Det verkan ändå råda rätt delade meningar om detta.

Jag har aldrig ägt en titanklocka men gillar tanken av en lättare, mer matt och mörkare klocka som kanske upplevs som mer toolig och diskret. 🤷🏼‍♂️
Titan är magiskt att bära! Lätt, snyggt och tooligt. Skulle man bara äga 1 klocka måste man nog fundera lite. Men det gäller inte någon på detta forum, i synnerhet inte folk som campar i denna tråd. Man har fler klockor, tom fler Tudors…..säkert av dykarkaraktär…..att då köpa en dykare i Titan måste ju vara perfekt!! Lite nyans mot sina övriga dykare! En klocka som känns lite annorlunda att bära, som även skiljer sig lite i det visuella. Att äga 3 klockor som man knappt känner skillnad på när man bär måste ju vara riktigt bäscht!!

4942E731-1835-40DB-9B66-12116EED09E4.jpeg

Jag skulle vilja höra lite mer från er som äger en Pelagos eller annan titanklocka. Vad upplever ni för för och nackdelar vs stål? Det verkan ändå råda rätt delade meningar om detta.

Jag har aldrig ägt en titanklocka men gillar tanken av en lättare, mer matt och mörkare klocka som kanske upplevs som mer toolig och diskret. 🤷🏼‍♂️

Köpte min första dykare i titan häromdagen, dock inte en Tudor. Kan bara säga att det känns perfekt, nästan så att man önskar alla dykare kom som det alternativet.

Förstår tanken men samtidigt gillar jag att man moderniserar och har en schysst dykare som inte är "dressad" så som BB58:an. Men däremot saknar jag den nedsjunkna indexen. Sedan kan det ju vara att den effekten var mer gångbar med den andra tjockleken.
Asså nu med lite eftertanke är det det enda jag känner att jag saknar på klockan. Annars tycker jag att det känns som ett kanon släpp. Direkt vid lanseringen kände jag en gnutta besvikelse då den inte såg ut som sin fullstora broder. Men om man istället jämför den med en Submariner eller liknande så klår den enligt mig allt i den klassen. Vilket har fått mig att tänka om, och är nu sjukt sugen att köpa en.

För den som vill "skynda fynda" så har det kommit ut en Pelagos 39 på C24.

Priset är högt även för den siten men kul o se att den redan hunnit nå butik/erna iaf.

Tillbaka
Topp