• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Någon som har koll på varför Tudor bytt ut looken på timvisaren på tex BB54 & 58 jämfört med originalen (som jag kan tycka är lite sexigare)? För lik Submariner?
54:
IMG_2126.jpeg


58:
IMG_2127.jpeg


Never mind, hittade själv:
Finns många argument för och emot fredstecken visarna rolex använder och tudor använde.
Det korta svaret varför de använder snowflakes idag på typ allt de gör är för att skapa en egen identitet. För att inte kunna jämföras helt med storebror.

Längre story bakom.
På 70talet (om inte jag minns fel) skapade tudor, i samarbete med franska militären, snowflake visaren. Tanken bakom designen var en tydligare mer lättläst visare.
Precis som som rolex använde feta svärdvisare för deras mil-sub ville tudor ha en egen.

När tudor lanserade första black bay valde de att köra på sin egna mil-sub design.

Jag tycker visaren är svinball ❄️
 

Hammars

Omega
Någon som har koll på varför Tudor bytt ut looken på timvisaren på tex BB54 & 58 jämfört med originalen (som jag kan tycka är lite sexigare)? För lik Submariner?
54:
IMG_2126.jpeg


58:
IMG_2127.jpeg


Never mind, hittade själv:

Vad jag fick höra så för att efterlikna en tidigare dykare från Tudor.
 

Hammars

Omega
Någon som vet var man kan hitta detta natoband till Tudor? Eller om någon vet vad det heter så kan jag söka själv. Har konstigt nog sökt och finner det inte. Tacksam för lite hjälp.

sss.jpg
 

Back

Vacheron
2-Faktor
Finns många argument för och emot fredstecken visarna rolex använder och tudor använde.
Det korta svaret varför de använder snowflakes idag på typ allt de gör är för att skapa en egen identitet. För att inte kunna jämföras helt med storebror.

Längre story bakom.
På 70talet (om inte jag minns fel) skapade tudor, i samarbete med franska militären, snowflake visaren. Tanken bakom designen var en tydligare mer lättläst visare.
Precis som som rolex använde feta svärdvisare för deras mil-sub ville tudor ha en egen.

När tudor lanserade första black bay valde de att köra på sin egna mil-sub design.

Jag tycker visaren är svinball ❄️
”Fredstecken visare” var nytt. Brukar kallas Mercedes-visare.

Årtalet var 1969 som de första Snowflake-hands visades upp. 1969 är ju dock en del av 70-talet…

Visarna är balla, men jag hoppas de håller sig borta från kronografer
 

Alec

Omega
2-Faktor
Finns många argument för och emot fredstecken visarna rolex använder och tudor använde.
Det korta svaret varför de använder snowflakes idag på typ allt de gör är för att skapa en egen identitet. För att inte kunna jämföras helt med storebror.

Längre story bakom.
På 70talet (om inte jag minns fel) skapade tudor, i samarbete med franska militären, snowflake visaren. Tanken bakom designen var en tydligare mer lättläst visare.
Precis som som rolex använde feta svärdvisare för deras mil-sub ville tudor ha en egen.

När tudor lanserade första black bay valde de att köra på sin egna mil-sub design.

Jag tycker visaren är svinball ❄️
Ja den växte i mina ögon nu när jag förstått historien bakom, var franska marinsoldater som ville ha bättre lume på den. Funktion framför finess!
 

Hammerthrow

Omega
2-Faktor
”Fredstecken visare” var nytt. Brukar kallas Mercedes-visare.

Årtalet var 1969 som de första Snowflake-hands visades upp. 1969 är ju dock en del av 70-talet…

Visarna är balla, men jag hoppas de håller sig borta från kronografer
Jag läste någonstans att dessa så kallade Mercedes visare var en slags av delare för lumen för att den skulle hålla ihop och inte ett tecken/logo egentligen. Det vore intressant att veta om detta stämmer. Gissar i så fall att lysmassan blev starkare vid introduktionen av snowflake?
Sen tycker jag att lollipop sekundvisaren blev tråkigare på nyare BB. Någon som vet varför man valt att göra detta?
 

ajfa

Cartier
2-Faktor
Jag läste någonstans att dessa så kallade Mercedes visare var en slags av delare för lumen för att den skulle hålla ihop och inte ett tecken/logo egentligen. Det vore intressant att veta om detta stämmer. Gissar i så fall att lysmassan blev starkare vid introduktionen av snowflake?
Sen tycker jag att lollipop sekundvisaren blev tråkigare på nyare BB. Någon som vet varför man valt att göra detta?
Är väl för att hålla lysmassan samt att ge läsbarhet till timvisaren även när minutvisaren är framför den.
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
”Fredstecken visare” var nytt. Brukar kallas Mercedes-visare.

Årtalet var 1969 som de första Snowflake-hands visades upp. 1969 är ju dock en del av 70-talet…

Visarna är balla, men jag hoppas de håller sig borta från kronografer
Bara nån vecka kvar tills det kommer flingfria kronografer*, jag kan slå vad om mina kalsonger.


* jag har väl felaktig förutspått detta typ tre gånger redan men denna gången är jag (nästan) säker
 

Hammerthrow

Omega
2-Faktor
Jag har en Black Bay 79030B inte den tjockaste alltså. Har funderat lite på ett MN-band och då ett Erika’s med lite egna plusmenyer. Ni som har eller har provat, finns det risk att den blir lite ”övertung” och vill vrida sig?
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Jag har en Black Bay 79030B inte den tjockaste alltså. Har funderat lite på ett MN-band och då ett Erika’s med lite egna plusmenyer. Ni som har eller har provat, finns det risk att den blir lite ”övertung” och vill vrida sig?
Har inte testat den kombinationen, men mitt första MN-band från Erika kom i veckan. Nu sitter det förvisso en Stowa på, som förmodligen är lättare än BB, men poängen med MM-bandet är ju att det kan sitta tajt utan att för den sakens skull vara obekvämt. Jag brukar ha mina klockor förhållandevis löst, men känner ingen okomfort alls med MM-bandet, som sitter rätt tajt.
Ska du ha MN-bandet löst faller ju hela poängen med att ha ett band som flexar lite. Notera lite. Bandet är synnerligen formstabilt. Men inte så att det upplevs styvt.

Jag tycker helt enkelt det är riktigt trevligt. Och klockan rör sig inte en millimeter. Så att BB:n skulle vilja snurra runt har jag mycket svårt att tro.

Lite OT-bild, men för sakens skull, bara.
20240320_122648.jpg
20240320_122653.jpg
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Jag har en Black Bay 79030B inte den tjockaste alltså. Har funderat lite på ett MN-band och då ett Erika’s med lite egna plusmenyer. Ni som har eller har provat, finns det risk att den blir lite ”övertung” och vill vrida sig?
Det är som @ironcastle skriver, vill man inte ha det tillräckligt tajt så får man den där känslan att det vill vrida sig runt lite även om det inte bokstavligen gör det. Det här är Erikas original som ändå är rätt klart stabilare än billiga ”kopior”. Men inte riktigt min grej och tycker det funkar bättre på mindre tunga klockor.
1710935692601.jpeg
 
Senast ändrad:

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Äntligen en 58 i samlingen igen😍
Är sjukt sugen på ett jubilee… Någon som har några bilder att visa upp?
IMG_6465.jpeg
Det finns massor av information och bilder.

 

Hellmao

Panerai
2-Faktor
Det finns massor av information och bilder.

Jag har ett forstner till min Seamaster som jag är sjukt nöjd med, sen har jag ett Uncle straps till en Seiko… gillar båda men Forstner vinner!
MEN gillar att man kan använda Tudors eget spänne på Uncles… 🤔
 
Topp