• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ljungen

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Hej @Klock-Ulla! Måste också lovorda din fantastiska idé att ge din man en Tudor till jul! 🎄

De klockor som har listats upp för dig redan är de som i dagsläget har safirglas på baklocket så att man kan se urverket. (Tror att det t o m fanns en modell förr, vid namn North Flag, som också hade det, men den säljs ej längre. Finns säkert någon i forumet som kan bekräfta!?) Det är mig veterligen bara en av dem som har metallänk och det är Black Bay 58 18k.

Black Bay 54, som du frågade efter, har som du ser en metalllänk, inget glas på baksidan, men i så fall kommer en hel del andra modeller in i leken!! Massor fler Black Bays, och Pelagos, Ranger…


Mitt råd är att du försöker fiska lite mer hos din man för att mer specifikt förstå vad han är inne på mer exakt, det finns en flora! Och att sedan köpa via forumet som har nämnts här är ett bra råd och alternativ, men när du vet mer specifik modell är det lättare att ge bästa råd om var att skaffa den, för det kan vara väldigt olika beroenden här.

Om han är såpass intresserad av Tudor så kanske han redan är med här i forumet, vem vet… 😉

Lycka till!
 

Klock-Ulla

Breitling
Som en kompis uttryckte det: ”varje dag är Tudor-Torsdag”
3150E3D0-63D2-47F8-9AA6-4E360CBEEC30.jpeg
Denna syftade jag på
 

olarsson

Cartier
2-Faktor
Hej @Klock-Ulla! Måste också lovorda din fantastiska idé att ge din man en Tudor till jul! 🎄

De klockor som har listats upp för dig redan är de som i dagsläget har safirglas på baklocket så att man kan se urverket. (Tror att det t o m fanns en modell förr, vid namn North Flag, som också hade det, men den säljs ej längre. Finns säkert någon i forumet som kan bekräfta!?) Det är mig veterligen bara en av dem som har metallänk och det är Black Bay 58 18k.

Black Bay 54, som du frågade efter, har som du ser en metalllänk, inget glas på baksidan, men i så fall kommer en hel del andra modeller in i leken!! Massor fler Black Bays, och Pelagos, Ranger…


Mitt råd är att du försöker fiska lite mer hos din man för att mer specifikt förstå vad han är inne på mer exakt, det finns en flora! Och att sedan köpa via forumet som har nämnts här är ett bra råd och alternativ, men när du vet mer specifik modell är det lättare att ge bästa råd om var att skaffa den, för det kan vara väldigt olika beroenden här.

Om han är såpass intresserad av Tudor så kanske han redan är med här i forumet, vem vet… 😉

Lycka till!
North Flag har/hade display back. Och kom på integrerad länk, alternativt rem.
 
Jaha, kan du ge mig exempel på dessa och även vad den på bild har för modell?
Den klockan du la upp bild på är en Black Bay 54, riktigt toppenbra klocka! Klassisk 50tals storlek på 37mm bred! Jag tror jag själv kommer köpa en senare i år!

Stort sett exakt samma utseende (finns ju små skillnader men inga enorma) fast något större är Black bay 58, 39mm bred.
58’an har varit en riktigt favorit hos entusiaster sen den släpptes, 39mm anser de flesta vara perfekt storlek.

Ännu snäppet större bör du kolla på Black bay 41 ”monochrome”, nu är vi på 41mm bredd och snäppet tjockare.
Den saknar guld på visarna, men är också en nysläppt toppenbra klocka!

54’an är nog rätt om din man vill ha en så diskret klocka som möjligt. En lätt och nätt klocka som ”försvinner”.

58an är det ”säkra kortet”, en klassiker.

41’an är mest modern, bär störst och tyngst och är mest ”stilren”

De tre är väl typ samma utseende fast olika storlekar som är viktigast att tänka på :)
 

Klock-Ulla

Breitling

hampusg

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
Men råder full flexibilitet bland modellerna, med andra ord om man köper en klocka med band sedan köpa länk och byta till det?
Du kan tex köpa en tudor black bay 58 med och utan länk men vissa modeller saknar länk och går därför inte att ha till

Mitt råd skulle vara att titta på tudor sidan för att se vilka modeller som finns och vilka variationer som finns. (olika urtsvlor, band, länk osv)

 
Senast ändrad:

Klock-Ulla

Breitling
Du kan tex köpa en tudor black bay 58 med och utan länk men vissa modeller saknar länk och går därför inte att ha till

Mitt råd skulle vara att titta på tudor sidan för att se vilka modeller som finns och vilka variationer som finns. (olika urtsvlor, band, länk osv)
God morgon och tack för ditt råd.
Började med att botanisera på Tudors hemsida igår och jag fastnade för denna


Har en fråga, fungerar denna automatiskt eller behöver snurra lite då och då?
 

hampusg

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
God morgon och tack för ditt råd.
Började med att botanisera på Tudors hemsida igår och jag fastnade för denna


Har en fråga, fungerar denna automatiskt eller behöver snurra lite då och då?
Det är en fin klocka som nog är ett jättebra alternativ. Själv ägt den och va väldigt nöjd

Den är automatiskt vilket innebär att den "laddas" av att du använder den. Det är enbart quartz(batteri) som inte drivs av att den behöver laddas

Massa mer info här
 

Minuten

Panerai
God morgon och tack för ditt råd.
Började med att botanisera på Tudors hemsida igår och jag fastnade för denna


Har en fråga, fungerar denna automatiskt eller behöver snurra lite då och då?
Som hampusg skriver så ett sätt att ge klockan energi är att han den på sig och röra på armen.
Ett annat sätt att tillföra energi är att vrida på kronan på sidan av klockan.
Om denna modell är full med energi så räcker den ca 72 timmar(har jag för mig).
Då kan den ligga oanvänd över helgen och ändå ticka på måndag morgon tex.
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
God morgon och tack för ditt råd.
Började med att botanisera på Tudors hemsida igår och jag fastnade för denna


Har en fråga, fungerar denna automatiskt eller behöver snurra lite då och då?
Om du med ”snurra” menar att man manuellt måste vrida upp den så är svaret nej. Den är automatisk vilket enkelt innebär att den ”vrider upp sig skälv” efter handledens rörelser (om den bärs varje dag).

Fullt uppvriden har den 70h gångreserv vilket innebär att din make kan lägga ifrån sig den på fredag efter jobbet och ta på den på måndag morgon utan att behöva ställa den.

Två andra Tudor modeller jag skulle kunna tipsa om är:
1. Pelagos 39
Kommer i titan och har Tudors sk. T- fit vilket innebär att man kan justera passformen på länken under spännet vartefter handleden sväller eller minskar under dagen. Den inkluderar även gummiband (om man vill alternera).
Denna tror jag du ska kunna köpa utan väntetid om den finns inne i butik.

2. BlackBay 41
Denna är en klassisk dykare. Lite större än ex BB54 och BB58. Men även den med sk. T-fit spänne.

Värt att nämna är att BB58 inte kommer med sk t-fit. Men är ju fortfarande en bra klocka.
 
Topp