• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Fyller på tråden med Tudor-tisdagsbild :)

IMG_6384.jpeg

#TT och ny Tudor i samlingen. Har varit sugen på en Pelagos med svart tavla ett tag för att komplettera den blå och blev lite fascinerad av den lite varmare i tonen på indexen på nya FXD GMT. Gillade dock inte blandningen av olika färger på lysmassan på den. Och så har jag alltid gillat ”riktiga” Pelagos tredimensionella tavla bättre än de lite plattare FXD. Så det blev ett lite halvspontant begagnatköp av en leftie med inbyte av annat på Nymans idag.
(Ursäkta sopig bild…)

IMG_0665.jpeg

Senast ändrad:
Sopranos och Tudortorsdag! Men en fråga , hur får man lös länken från klockan?! Alltså jag har ju bytt band på en del klockor genom åren men inget har vart i den här kalibern 😂. Hade bara kinaverktyg så köpte ett Bergeron men inte blev det lättare för det… Har sett videos och det ser ändå skapligt enkelt ut men jag luckas inte rubba länken? Funderar om jag behöver köpa en pincett för att ens lyckas med bandbytet?

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    228.2 KB · Visningar: 4
Sopranos och Tudortorsdag! Men en fråga , hur får man lös länken från klockan?! Alltså jag har ju bytt band på en del klockor genom åren men inget har vart i den här kalibern 😂. Hade bara kinaverktyg så köpte ett Bergeron men inte blev det lättare för det… Har sett videos och det ser ändå skapligt enkelt ut men jag luckas inte rubba länken? Funderar om jag behöver köpa en pincett för att ens lyckas med bandbytet?
Prova lägg klockan med glaset nedåt och så använder du verktyget för att trycka in fjädern samtidigt som du trycker länken nedåt. Fortsätt trycka nedåt men använd nu verktyget på andra sidan och tryck in den fjädern. Då borde länken släppa.

Ett tips är att tejpa på bandhornen om du är rädd för att det ska bli märken

#TT och ny Tudor i samlingen. Har varit sugen på en Pelagos med svart tavla ett tag för att komplettera den blå och blev lite fascinerad av den lite varmare i tonen på indexen på nya FXD GMT. Gillade dock inte blandningen av olika färger på lysmassan på den. Och så har jag alltid gillat ”riktiga” Pelagos tredimensionella tavla bättre än de lite plattare FXD. Så det blev ett lite halvspontant begagnatköp av en leftie med inbyte av annat på Nymans idag.
(Ursäkta sopig bild…)
Skäms för den där bilden, måste langa in en lite bättre.

IMG_0674.jpeg

Prova lägg klockan med glaset nedåt och så använder du verktyget för att trycka in fjädern samtidigt som du trycker länken nedåt. Fortsätt trycka nedåt men använd nu verktyget på andra sidan och tryck in den fjädern. Då borde länken släppa.

Ett tips är att tejpa på bandhornen om du är rädd för att det ska bli märken
Instämmer i beskrivningen med skillnaden att jag inte skulle trycka länken nedåt, utan uppåt istället. Varför? Därför att när stiftet glider över kanten på bandhornet är risken stor att det blir ett litet märke. Det märket vill du inte ha alls, men om det ändå händer är det mindre dåligt att få det på baksidan av luggen istället för framsidan.

Tillbaka
Topp