Nu kommer jag att låta som Bror Duktig, jag vet det. Men problemet med Scotch Brite är detta.
Ser det rakt ut?
Jag har också använt det tills jag insåg att det inte funkar. Det blir precis som på bilden. Inte snyggt. Tycker inte jag i a f.
Så vad ska man använda då?
Jag har lämnat Scotch Brite för att resultatet inte blir bra. Istället har jag provat lapping film, den kan man t ex limma på en plan metallyta och sen långdra klockan eller länken. Men det kräver plana ytor, eller åtminstone inte välvda ytor. Det är inte helt lätt att få det bra.
Istället har jag gått över till dessa.
Tillverkad med 3 m mjuka kuddar, 1 styck, slipsvamp, slipplatta, slipning och polering, våt eller torr slipning, skumkuddar, tvättbara och återanvändbara (mix 5 mjuka pad) : Amazon.se: Bygg, el & verktyg
amzn.eu
Där har du ett set av varierande svampar där någon av dem helt säkert kommer att generera mycket nära den yta du söker.
Nästa del är att långdra, d v s börja i ena änden av ytan med svampen. Dra hela vägen exakt rakt längs med ytan (m h a ett på lämpligt sätt styrande rakt plan) till andra änden av ytan. Börja om. Gör INTE fram- och återgående rörelse om du vill få det exakt rakt, för det kommer inte att bli rakt. Långdragning görs i långa raka drag åt ett håll. Antingen med slipklossen som rörlig mot en stillaliggande klocka, eller tvärt om.