• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Nu kommer jag att låta som Bror Duktig, jag vet det. Men problemet med Scotch Brite är detta.
Screenshot_20250902_194505_Gallery.jpg

Ser det rakt ut?
Jag har också använt det tills jag insåg att det inte funkar. Det blir precis som på bilden. Inte snyggt. Tycker inte jag i a f.
Så vad ska man använda då?
Jag har lämnat Scotch Brite för att resultatet inte blir bra. Istället har jag provat lapping film, den kan man t ex limma på en plan metallyta och sen långdra klockan eller länken. Men det kräver plana ytor, eller åtminstone inte välvda ytor. Det är inte helt lätt att få det bra.
Istället har jag gått över till dessa.

Där har du ett set av varierande svampar där någon av dem helt säkert kommer att generera mycket nära den yta du söker.
Nästa del är att långdra, d v s börja i ena änden av ytan med svampen. Dra hela vägen exakt rakt längs med ytan (m h a ett på lämpligt sätt styrande rakt plan) till andra änden av ytan. Börja om. Gör INTE fram- och återgående rörelse om du vill få det exakt rakt, för det kommer inte att bli rakt. Långdragning görs i långa raka drag åt ett håll. Antingen med slipklossen som rörlig mot en stillaliggande klocka, eller tvärt om.
Fast det är inte sant. Drar du Scotch brite rakt blir ränderna raka. Slipar du med mjuk dyna kommer de plana ytorna bli avrundade, dvs fulpolerade. Ser ok ut de första gångerna om man inte är perfektionist men med åren blir det rätt illa.

Fast det är inte sant. Drar du Scotch brite rakt blir ränderna raka. Slipar du med mjuk dyna kommer de plana ytorna bli avrundade, dvs fulpolerade. Ser ok ut de första gångerna om man inte är perfektionist men med åren blir det rätt illa.
Och du styr rakt med en mjuk scotch brite genom att...?
Och visst är det så att det med tiden kommer att bli skevt, men när det handlar om att ta bort så lite som en lätt touch up handlar om, kommer det att ta låååång tid innan det sker. Och såklart kan man akta de vassa kanterna.

De resultat jag sett med scoth, där är inte kanterna ett problem. Problemet är att det är helt snett.

Senast ändrad:
Och du styr rakt med en mjuk scotch brite genom att...?
Och visst är det så att det med tiden kommer att bli skevt, men när det handlar om att ta bort så lite som en lätt touch up handlar om, kommer det att ta låååång tid innan det sker. Och såklart kan man akta de vassa kanterna.

De resultat jag sett med scoth, där är inte kanterna ett problem. Problemet är att det är helt snett.
På samma vis som med dina 3M svampar. Du styr mot något och kör en lång rörelse.

En borstning med mjuk dyna förstör tex en RO. Beror på hur nördig/känslig man är. Man kan inte säga att det inte förstör något bara för att man förstör lite. Även viktigt att maskera/hålla koll på övergången mellan ytor när man använder mjukt slipdon. Väldigt vanlig man ser fula övergångar mör amatörer varit framme.

Jag går lite i tankarna på en sån och bb58 blå, vill inte ha så mycket retro så kanske pelagos 39 passar bättre till mig, aldrig sett någon i verkligheten än men hur är tavlan på din pelagos? Matt eller har den någon glans/sunburst liknande effekt? Lite svårt att se på bilder ibland ju.
Absolut inte matt, tyvärr

Tillbaka
Topp