• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Antar att jämförelsen baseras på en Rolex OP och är det lite som att jämföra äpplen och päron: en "tunn" dressare vs. moderna sportstål
Nja...t.ex.:
BB54 = tunn
BB58 = absolut inte tjock
Chrono-linjen = ja, dessa är i tjockaste laget
FXD-linjen = absolut inte tjocka då tjockheten uppfyller ett syfte
BB41-linjen = tjocka (ja, allt är relativt), men det har sitt syfte

+ Tudor har inte samma tillgång som t.ex. Rolex har till teknik och det kan säkerligen finnas vissa begränsningar satta av storebror som gör att lillebror inte "får" gör vissa detaljer så som de hade velat
Speglar sig ju en hel del i priset om inte annat, alltså Rolex v Tudor.

Antar att jämförelsen baseras på en Rolex OP och är det lite som att jämföra äpplen och päron: en "tunn" dressare vs. moderna sportstål
Nja...t.ex.:
BB54 = tunn

+ Tudor har inte samma tillgång som t.ex. Rolex har till teknik och det kan säkerligen finnas vissa begränsningar satta av storebror som gör att lillebror inte "får" gör vissa detaljer så som de hade velat
Vill man jämföra med OP eller DJ är det mer rimligt att göra det mot BB36 (Black Bay One) som är 10,5 mm i tjocklek. En OP36 är 11,5 mm.
IMG_9956.jpeg

IMG_3445.jpeg

Nja...t.ex.:
BB54 = tunn

Ja, som sagt. Allt är relativt. Var in hos Jalle igår för dom hade nya Speedyn (reverse panda) i skylten. På armen satt denna BB GMT. Passade också på att prova en Planet Ocean Ultra Deep med 18.12mm i höjd enl Omegas hemsida. Grym klocka men jäklar vad hög... Trots att jag förvisso badar men ogärna är nere under vattnet så är jag tilltalad av overkilll dykarur, borde in och prova Pelagos Ultra. Bortåt 100k billigare än Omegan och faktiskt inte högre än min GMT.

Tar bilden från fredagstråden då det blivit mörkt nu. Haft denna i 5 år nu och aldrig reflekterat över höjden förrän folk skrev det här. Vilken 7750-klocka som helst är minst lika hög, äldre 39mm Chronomat, samtliga Tudor kronografer oavsett ålder eller whatever. Ingen som gnäller på dom...
IMG_7779.jpeg

Senast ändrad:
tumblr_cfa12c62c55d12781404f11e185b9b3b_3b53b34b_400.gif

Fantastik klockor som Tudor lanserat de senaste åren, men sjukt för tjocka boetter i Mitt tycke!!!

Dom har helt rätt att sikta in sig på "det som en gång var" Då Allt Va Bättre (mitt tycke), men varför krascha och brinna med så Tjocka boetter??? Tänk
dig själv samma lanserade klockor med tunnare midcase (💯❤️✅) man gör allt halvvägs sen kraschar och brinner, vad fyller dom här tjocka boetterna för funktion?
Det var en av anledningarna att jag siktade in mig på en Pelagos 39 (11,8mm) då jag var ute efter en smidig dykare. Sen kan jag tycka att det kan vara snyggt med rejälare puckar på armen också men i så fall när det är varmare och man slipper jacka.

Fantastik klockor som Tudor lanserat de senaste åren, men sjukt för tjocka boetter i Mitt tycke!!!

Dom har helt rätt att sikta in sig på "det som en gång var" Då Allt Va Bättre (mitt tycke), men varför krascha och brinna med så Tjocka boetter??? Tänk
dig själv samma lanserade klockor med tunnare midcase (💯❤️✅) man gör allt halvvägs sen kraschar och brinner, vad fyller dom här tjocka boetterna för funktion?

De har väl gått mot tunnare boetter på en del modeller. Upplever inte bb41 monochrome speciellt hög vilket t.ex generation 1 var. Samma bb58 äldre gen tyckte jag inte heller var något problem med höjden.

Beror nog på vad man jämför mot också.

Det är väl trendigt just nu att lite sådär slentrianmässigt i förbifarten klaga på nåt hos Tudor, vanligtvis tjockleken.
Som den gamla gubbe jag är vill jag mest gnälla på priserna men får försöka avhålla mig då det ärligt talat är ganska tråkigt och ingen vill väl läsa det. Har ju gnällt tillräckligt i Omega-trådar ett antal år nu.

Är här någon som haft problem med ”dykarförlängningen” eller vad nu Tudor kallar det på de nyare spännena? Har en BB54, och på senare tid har denna börjat ”kugga över” när jag stänger säkerhetsclaspen. Det började med att gjorde den när jag satte den på kudden till windern, men nu gör den det ibland när jag har den på mig. Högst irriterande.
Varit i kontakt med AD, och de sade att jag kunde skicka in armbandet så kikar de på det.
Är mest bara nyfiken på om ngn annan råkat ut för detta.
Ha en go’ Tudor fredag.

Det är väl trendigt just nu att lite sådär slentrianmässigt i förbifarten klaga på nåt hos Tudor, vanligtvis tjockleken.
Jag håller med. Mycket av diskussionen om tjocklek blir ett försök att göra sitt tycke och smak till objektiv fakta. ”Den är för tjock” = jag gillar inte tjocka klockor.
Har ju vart samma konstiga diskurs kring vikt på olika klockor också. ”Den ÄR för tung” eller ”den ÄR för lätt”. Bara uttryck för personliga preferenser.

Bild på tjockleken på min BB pro. Jag tycker den är perfekt. Gillar lite tjocklek.
IMG_2057.jpeg

Jag håller med. Mycket av diskussionen om tjocklek blir ett försök att göra sitt tycke och smak till objektiv fakta. ”Den är för tjock” = jag gillar inte tjocka klockor.
Har ju vart samma konstiga diskurs kring vikt på olika klockor också. ”Den ÄR för tung” eller ”den ÄR för lätt”. Bara uttryck för personliga preferenser.

Bild på tjockleken på min BB pro. Jag tycker den är perfekt. Gillar lite tjocklek.
IMG_2057.jpeg
Jag har massa saker som jag både gillar och inte gillar med olika klockor, men jag inbillar mig inte att alla ska tycka likadant – tvärtom, i vissa avseenden vet jag att jag är den med mest avvikande åsikt. Däremot är jag tillräckligt belevad och cynisk för att känna igen när olika tyckanden blir på modet.

Som den gamla gubbe jag är vill jag mest gnälla på priserna men får försöka avhålla mig då det ärligt talat är ganska tråkigt och ingen vill väl läsa det. Har ju gnällt tillräckligt i Omega-trådar ett antal år nu.
Fast priserna är ju å andra sidan helt uppåt väggarna rent allmänt. Det är bara att konstatera.

BB58 GMT upplevs inte alls som tjock tycker jag, men allt är väl en smakfråga.

Nu började jag ju sakna min gamla 58 GMT lite.. 😁

Tillbaka
Topp