• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Two Watch Guys - Svensk podd. Senaste avsnitt: 2022-09-22

Jag såg det på Breitlings hemsidan när jag checkade efter att vi spelat in. Blev förvånad faktiskt, hade helt missat det. Märkligt att göra om en linje som funnits väldigt länge och ta bort den efter bara några år efter att den gjorts om.
Ja jättemärkligt men senaste uppdaten som är den snyggaste tycker jag , sålde dåligt vad jag hört av svenska handlare i allafall. Sen är
Väl steget till avenger 43 inte allt för stort så kanske blev lite kaka på kaka.

G-shock/beaters? Det finns visserligen ett avsnitt om instegsklockor men det ligger ganska långt ifrån beaters IMO. G-Shock skulle dessutom kunna vara värt ett eget avsnitt både för ditt eget intresse som säkert har mycket kul info och kuriosa att bjuda på men också för att produktserien till stor del ligger till grund för begreppet och i mångt och mycket nästan är synonymt med ordet beater.

Svenska klockmärken/svensk klockhistoria? För en som inte är så insatt i vintage så stöter man förvånansvärt ofta på gamla modeller som är avsedda för den svenska marknaden som verkar ha varit ganska betydande för schweiziska (och även andra) tillverkare. Eller bara ett avsnitt om Vintage i allmänhet?

Mikromärken/independent? Många avfärdar det som billigt skräp vilket så klart också förekommer men det finns även väldigt trevliga och originella designer i alla möjliga prisklasser från SKX-nivå till PP.

Bara ett par snabba förslag, återkommer om jag kommer på fler. 🙂
G-Shock kan vi absolut köra.

83f92be1-5660-4fe3-985d-0b18be464b26-png.1007736

E32 uppe nu! Sam är tillbaka och vi diskuterar klockor som snurrat och releaser som berört.
Äntligen!!!

Fler förslag på potentiella ämnen. Skjutet från höften så det blir både högt och lågt men något av det kanske kan vara intressant. :)
  • Helt onödiga men sköjiga komplikationer.
  • Alternativa material som titan, aluminium, kolfiber, silver osv.
  • De fula ankungarna, modeller som olika tillverkare förmodligen skäms över idag, modeller som floppat hårt men kanske fått kultstatus med tiden osv. Guilty pleasures inom horologin?
  • Only Watch 2021
  • Swatch både som fristående märke som troligen legat till grund för mångas klockintresse men även den koncern som idag är en av branschens största spelare
  • Kanske ett stickspår till det tidigare förslaget kring svenska klockmärken men intervjuer med branschfolk om hur det är att driva eget och där de får berätta lite om sina modeller
    (Nej, inte Tidlös utan snarare Bolm, Monchard ,Nezumi, Bravur ,E.C. Andersson, Tusenö, ev. till och med Sjöö Sandström även om de är lite större?)
  • Ett avsnitt om EDC som är ganska populärt inom klockkretsar, ultimata överlevnadsklockan osv.
  • Tema spons- och sportklockor, produktplaceringar m.m.
  • Framtidstankar, spekulationer kring armbandsurets fortsatta överlevnad i en allt mer digital tidsålder där analoga klockor t.ex. tas bort i skolmiljöer för att barn och ungdomar inte längre vet hur man läser av tiden (WTF!), större och större förskjutning mot lyxsegmentet osv.

Har nu hunnit lyssna igenom senaste avsnittet, kul att ni är tillbaka och hoppas allt är bra med Pinsam efter olyckan. :) Jag tänker spontant på Nomos och deras Clubserie när ni efterfrågade prisvärda instegsmodeller som ändå andas märkets identitet. Man får deras klassisa Bauhausdesign med den karakteristiska tolkningen av cali dial och ett skapligt in-houseverk i en fin förpackning som listar drygt 10k.

Nomos-Club-Campous-4.jpg

Tangente är också ett trevligt alternativ som listar kring 15k.

122-123-tangente-33-2d-front-masked.jpg

Man lär sig så mycket, tex att FXD fanns som LHD i preproduction exemplar, synd att den inte släpptes som det, men man vågade väl inte vara så vågad att ändra normen :)

Tillbaka
Topp