• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Two Watch Guys - Svensk podd. Senaste avsnitt: 2022-09-22

Back with a bang! Bra intervju, även om ni tagit upp detta tidigare.

Skulle du få chansen att ställa lite fler frågor till några i toppen undrar jag över följande: (kanske du har svaren rentav?)

Ser dem några synergieffekter mellan nytt/vintage? Intresset och kunskapen har ju ökat markant senaste 5 åren.

Finns det planer på att öppna upp för service av vintage? Det är väl säkert inte några pengar att tjäna här, men de är ju väldigt stolta över sin historia och jag tänker att det bygger varumärket starkare som helhet. Det finns ju liknande tjänster från ett antal stora tillverkare, där man kan restaurera.

När kommer de mekaniska Seiko kronograferna? Finns ju galet mycket i arkiven.

Finns det några arkiv att gräva i från 1960-75? Tänker på ritningar, register på verknummer, kronometer-certifikat, produktionstal osv? Vore kul att skicka in en klocka och få veta lite, typ som Omega/Longines med sina ”extract from the archive”.

Hur ser dom själva på Grand Quartz? Var detta en förlängning av GS (och således aldrig försvann)? De delar ju väldigt mycket av formspråket.

När kommer de typiska Seiko-länkarna tillbaka? Z199, 5 Sport H-länk, GS/KS, GQ/KQ (XAB, XQB) var ju fantastiska, nu ser länkarna ut som oinspirerade Omega/Rolex-kopior.

Mer podd till folket!

Senast ändrad:
7DF38B24-2B80-4870-9FA7-7C8A22EEB4B6.jpeg

E30 uppe nu spm några märkt.
Bonusavsnitt från intervju med Shuji Takahashi (SEIKO/GS) år 2017.

Back with a bang! Bra intervju, även om ni tagit upp detta tidigare.

Skulle du få chansen att ställa lite fler frågor till några i toppen undrar jag över följande: (kanske du har svaren rentav?)

Ser dem några synergieffekter mellan nytt/vintage? Intresset och kunskapen har ju ökat markant senaste 5 åren.

Finns det planer på att öppna upp för service av vintage? Det är väl säkert inte några pengar att tjäna här, men de är ju väldigt stolta över sin historia och jag tänker att det bygger varumärket starkare som helhet. Det finns ju liknande tjänster från ett antal stora tillverkare, där man kan restaurera.

När kommer de mekaniska Seiko kronograferna? Finns ju galet mycket i arkiven.

Finns det några arkiv att gräva i från 1960-75? Tänker på ritningar, register på verknummer, kronometer-certifikat, produktionstal osv? Vore kul att skicka in en klocka och få veta lite, typ som Omega/Longines med sina ”extract from the archive”.

Hur ser dom själva på Grand Quartz? Var detta en förlängning av GS (och således aldrig försvann)? De delar ju väldigt mycket av formspråket.

När kommer de typiska Seiko-länkarna tillbaka? Z199, 5 Sport H-länk, GS/KS, GQ/KQ (XAB, XQB) var ju fantastiska, nu ser länkarna ut som oinspirerade Omega/Rolex-kopior.

Mer podd till folket!
De svarar inte på frågor om kommande produkter. Vintageseiko går inte serva ”vanliga” vägen, men vissa vintage GS kan servad via Seiko Japan.

De svarar inte på frågor om kommande produkter. Vintageseiko går inte serva ”vanliga” vägen, men vissa vintage GS kan servad via Seiko Japan.
Det är ju klart, men man kan ju omformulera sig lite. Har ni några planer på att lansera fler klassiker från förr? Kanske någon av de legendariska kronograferna? Stressa dem lite, en hel Seiko-värld väntar ju på detta. Du är ju visst inflytande ändå. Jag vet att du frågat om GS-mekanisk krono förr, men det har inte lanserats heller.

Intressant, vilka vintage GS kan man serva? Du kan gärna PMa om du har någon kontaktinfo, prislista eller dylikt.

Det är ju klart, men man kan ju omformulera sig lite. Har ni några planer på att lansera fler klassiker från förr? Kanske någon av de legendariska kronograferna? Stressa dem lite, en hel Seiko-värld väntar ju på detta. Du är ju visst inflytande ändå. Jag vet att du frågat om GS-mekanisk krono förr, men det har inte lanserats heller.

Intressant, vilka vintage GS kan man serva? Du kan gärna PMa om du har någon kontaktinfo, prislista eller dylikt.
Det var ju i princip det jag frågade med fråga 2. 😊

Vad gäller Vintage är det lättare och framförallt mycket billigare att serva hos någon independent. Tror inte ens det finns prislistor på modern GS-service.

Bra avsnitt!
Bra stämning, kloka frågor och sköna svar ändå. Man märkte att de gillade att ha någon påläst och entusiastisk hos sig. Fint att du fick några minuter extra.
Tack för att du delar med dig.

Kul att ni är igång igen.
Ibland kommer livet emellan intressen helt enkelt.
Kan förstå Sams val av gada klocka.
Köpte nyligen en 556 I RS och det är sannerligen en trevlig sak på handleden.
Sen att den pretty much håller tiden +-0 under ett dygn är inte heller fel.

Tycker däremot att senaste modellen av OP är riktigt lyckad både med sitt utseende och specifikationer.
@Pinsam har du funderat på nya Rolex Explorer ?
1635320968860.jpeg

Kul att ni gillar Sinn, men vi har ju redan haft ett Sinn-avsnitt. Fler förslag på ämnen tas gärna emot.
G-shock/beaters? Det finns visserligen ett avsnitt om instegsklockor men det ligger ganska långt ifrån beaters IMO. G-Shock skulle dessutom kunna vara värt ett eget avsnitt både för ditt eget intresse som säkert har mycket kul info och kuriosa att bjuda på men också för att produktserien till stor del ligger till grund för begreppet och i mångt och mycket nästan är synonymt med ordet beater.

Svenska klockmärken/svensk klockhistoria? För en som inte är så insatt i vintage så stöter man förvånansvärt ofta på gamla modeller som är avsedda för den svenska marknaden som verkar ha varit ganska betydande för schweiziska (och även andra) tillverkare. Eller bara ett avsnitt om Vintage i allmänhet?

Mikromärken/independent? Många avfärdar det som billigt skräp vilket så klart också förekommer men det finns även väldigt trevliga och originella designer i alla möjliga prisklasser från SKX-nivå till PP.

Bara ett par snabba förslag, återkommer om jag kommer på fler. 🙂

Tillbaka
Topp